Annons

Hemmastudio

Produkter
(logga in för att koppla)

Strandhagen

Aktiv medlem
Är på gång att bygga mig en hemmastudio.
Storleken är den stora frågan här. Har läst genom en massa trådar på forumet om hemmastudio men där behandlar dom oftast frågan vilka blixtar man ska ha osv. Jag vill veta hur bred, lång och hög studio man ska bygga. Det är ju dumt att smälla upp väggar och tak för att sen komma fram till att det blev lite litet.

Har en fundering på att studion ska vara ca 5 meter bred och ca 5 meter lång. Ett fyrkantigt rum i princip.

Bakgrunder som man köper är ju i regel ca 2.70-3.0m breda. Sen vill man ju kunna placera blixtarna lite som man vill i rummet. Alltså bör väl 5 meter vara ganska bra tilltaget. Räcker det med 4 kanske?!

Längden på 5 meter spelar kanske inte så stor roll. Man får helt enkelt välja ett objektiv som täcker det område man ska fotografera. Har ju 18-55mm, 28-75mm och 70-300mm objektiv. Bör täcka det mesta oavsett avstånd.

Höjden på studion kan väl i princip aldrig bli för hög. Normalt sett så är ju taket inomhus ca 2.30 elllr något. Där jag ska bygga min studio har jag 2.80 till takbjälkarna. Har eventuellt ett annat ställe att bygga studio på och där är det ca 8 meter i takhöjd så det lär ju inte bli något problem.

Tips och ideer?!

Strandhagen skrev:
Längden på 5 meter spelar kanske inte så stor roll. Man får helt enkelt välja ett objektiv som täcker det område man ska fotografera. Har ju 18-55mm, 28-75mm och 70-300mm objektiv. Bör täcka det mesta oavsett avstånd.

Tänk på att perspektivet förändras med olika brännvidder. Skall du plåta en person i helkropp med vidvinkel så blir det inte snyggt.

Där står tyvärr inte mycket om hur stor studio som används. Av bilderna att döma så är det inga gigantiska rum precis.

28-30 kvadratmeter räcker

Du har ju varit hemma hos mig.
Jag har 4 x 7 meter och det räcker bra. Om du kan ha 7 x 5 meter så är det mer flexibelt vad gäller ljussättning. Takhöjden är mitt dilemma och när man är i källaren så är det bara att gilla läget.

Om du kan ha 2,5 - 3 meter i takhöjd så räcker det. Ibland är det fint att kunna studsa ljuset mot taket, om taket är för högt upp så uteblir effekten.

Det är väldigt mycket beroende på hur du skall fotografera. Halvkropp, helkropp eller porträtt ?

Har löst det hela nu. Det ska byggas en del. Får se när det hela kan bli klart. Men det lär bli kalasbra!

Just nu så har jag en tillfällig studio som är ca 4 meter bred och typ 11 meter lång. Problemet är att där blir kallt som fan när vintern väl slår till. Takhöjden ligger just nu då på en ca 5 meter eller nåt.

Har beställt en bakgrund från www.scandinavianphoto.se. Sen ska det fan ta mig fotograferas!!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar