Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hemmastudio vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)
Spontant skulle jag säga att det hade varit fint med en lampa till så du får fler variationsmöjligheter. Har dock aldrig fotat produktfoto så jag vet egentligen inte.
 
Tycker att du absolut ska skippa lampor och istället välja en blixt. Till småbilder räcker det absolut med en vanlig kamerablixt. Se bara till att den går att köra manuellt och det gör inget om den även har uttag för synksladd. Saknar den det är det inte hela världen då det går att lösa med adapter. Blixt är aningen knepigare första två timmarna. Efter det finns det nästan bara fördelar mot lampa.

Skulle personligen även skippa ljustältet och i stället köpa en liten softbox för kamerablixtar. Hittar ingen på Cyberphoto men jag köpte en som fungerar rätt bra på Scandinavianphoto för typ 500kr. Lägger man till någon hundring får man även ett belysningstativ och en led för att vinkla softbox och blixt. Med den blir flexiblare än vad det är med ljustält.
 
Fördelen med ett tält är att det på ett mycket snabbt sätt går att få väldigt mjuka bilder med lätta skuggor och utan reflexer från omgivningen. Mycket lämpligt för enklare "katalogbilder" där det viktigaste inte är att det ska se bra ut utan att man ska se alla detaljer och att det framförallt ska gå snabbt. Perfekt om man regelbundet säljer prylar på Tradera, lägger upp produktbilder på skruvar, pillerburkar eller vad man nu arbetar med på en hemsida.

Fördelen med lampor är att det är lite enklare att se hur skuggor faller. Bra om man inte är van och arbetar med analog kamera. LAmpor kan även vara bra om man vill få med rörelseoskärpa i bilderna. Blixtar har så kort brinntid så det ska mycket till om man vill ha rörelse- eller skakningsoskärpa.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.