Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Helt ny! Vilket erbjudande ska jag ta?

Hejsan!

Jag är helt ny inom foto. Jag har grejatmed photoshop väldigt mycket från och till, de sakerna som gjort att jag slutat är att jag inte har någon kamera att ta bilder med. Så nu tänkte jag ge fotandet ett försök!

Jag har med andra ord 0 kunskap om kameror och jag är inte ens säker på hur intresserad jag egentligen är och det är ju väldigt svårt att säga utan att ha provat, eller hur? Så jag tänkte köpa en kamera mest för att se om det är min grej.

Jag har 3 olika kameror att välja på. Men jag vet inte riktigt vilken jag ska ta.

Canon EOS 1000D + EF-S 18-55 IS
2500kr begagnat

Canon EOS 1100D + EF-S 18-55
3000kr begagnat (personen bor dock en bit härifrån så det blir väldigt omständigt att se om kameran funkar osv. Men enligt personen har hon vunnit den i fototävling, så den är helt ny. i förpackning)

Canon 550D + EF-S 18-55 IS
3800kr begagnat
Egentligen är detta över min prisklass. Men det verkar ju vara en väldigt bra kamera, så jag kommer väll inte behöva byta upp mig på ett tag ifall det visar sig att jag är intresserad.

Vad tycker ni? För mig är allt rena grekiskan. Min budget ligger på runt 3000kr.

Tips och tricks förövrigt välkomnas!

Utan att veta vad du skulle fota så skulle jag säga Canon eos 550D den är riktigt bra.
Men berätta gärna vad du ska fota, så får du nog mer hjälp :)

Du ska nog försöka få tråden flyttad, den hör nog hemma under köpråd :)

Senast ändrad:
Utan att veta vad du skulle fota så skulle jag säga Canon eos 550D den är riktigt bra.
Men berätta gärna vad du ska fota, så får du nog mer hjälp :)

Jag är nog mest inne på macro eller fotografier på kompisar för att kunna photoshoppa lite på. Kanske knäppa några bilder när man är ute och går en promenad? Lite all-around kanske man ska säga?

Håller med Teodor: 550D-paketet är det mest prisvärda (även om man kanske borde kunna pruta några hundralappar). 1100D med 18-55 brukar man kunna köpa ny för under 3000 kr om man håller lite koll på reklambladen från elektronikladorna. Dock kan det finnas anledning att undvika det objektivet, eftersom varianten med IS tycks vara ganska mycket bättre.

Håller med Teodor: 550D-paketet är det mest prisvärda (även om man kanske borde kunna pruta några hundralappar). 1100D med 18-55 brukar man kunna köpa ny för under 3000 kr om man håller lite koll på reklambladen från elektronikladorna. Dock kan det finnas anledning att undvika det objektivet, eftersom varianten med IS tycks vara ganska mycket bättre.

Det lutar mot 550D. Problemet är bara att jag får ta lite pengar ifrån sparkontot i så fall. Det uppskattas egentligen inte. Men det kanske är det värt? Om jag nu blir intresserad så kanske jag trotts allt inte kommer behöver byta kamera speciellt fort?

Satsa på 550D, det svider bara en gång :)

Det har du rätt i!

Var ska man börja någonstans då? Känns som det finns en hel del att lära. Har kollat lite på nybörjar trådarna här och har läst lite om iso, slutartid osvosv. Men det känns inte som det ger så mycket.

Finns det någon youtube kanal eller liknande som visar lite grunder och tips för nybörjare?

Då jag inte är någon Canon-expert ska jag inte försöka ge dig några råd angående val av kamera (vet dock att många är jättenöjda med 550D) utan vill bara kommentera ditt första inlägg. Utan att lägga några värderingar på annonsören som vunnit sin kamera i en fototävling, var ALLTID skeptisk till annonser som liksom faller utanför den normala ramen. Bedragare är oerhört påhittiga och smula i truten. Hängslen, livrem och kardborre således....:)

Lycka till med din nya kamera!

Då jag inte är någon Canon-expert ska jag inte försöka ge dig några råd angående val av kamera (vet dock att många är jättenöjda med 550D) utan vill bara kommentera ditt första inlägg. Utan att lägga några värderingar på annonsören som vunnit sin kamera i en fototävling, var ALLTID skeptisk till annonser som liksom faller utanför den normala ramen. Bedragare är oerhört påhittiga och smula i truten. Hängslen, livrem och kardborre således....:)

Lycka till med din nya kamera!

Jo, det är just därför att jag inte riktigt känner att jag vill köpa den av den personen. Köper man kamera så får man ju nästan åka dit och se så allt funkar.

De 1000D och 550D är tillochmed i min stad. han som säljer 550D är en fotograf som jag träffat en gång tidigare pga visning i hans lägenhet och han verkar väldigt trevlig! Det lutar väldigt mycket åt den faktiskt.

Det har du rätt i!

Var ska man börja någonstans då? Känns som det finns en hel del att lära. Har kollat lite på nybörjar trådarna här och har läst lite om iso, slutartid osvosv. Men det känns inte som det ger så mycket.

Finns det någon youtube kanal eller liknande som visar lite grunder och tips för nybörjare?

Riktigt bra videor och texter om foto.
Finns också en BETA-version av Digital Rev social som är ungefär som fotosidan.

http://www.digitalrev.com/
http://www.youtube.com/user/DigitalRevCom?ob=0&feature=results_main
http://www.digitalrev.com/learn

Macro brukar tyvärr bli rätt dyrt, men det finns också billiga alternativ t.ex. närbildslinser http://www.scandinavianphoto.se/produkt/13543840/phottix-naerbildslinsset-58mm men som också kostar en slant och är ej lika bra som ett riktigt macroobjektiv t.ex. http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=8340

Hoppas de hjälpte :)

Det har du rätt i!

Nu är jag inte rätt person att ge några avancerade råd, men fördelen med digital fotografering är ju att man har råd med "trial and error". Här på Fotosidan finns många trådar med goda råd, och manualen till kameran ska du förstås heller inte glömma att titta i. Om du bestämmer dej för 550D så har du åtminstone en kamera att växa i, du klarar dej långt med det den kameran - säkert vill du så småningom ha andra objektiv, men eftersom det som hör till den som du eventuellt tänkt köpa har bildstabilisering så har du ändå en bra start. Om du har någon bekant som har Canon så kanske du har möjlighet att låna andra objektiv och prova på vad du så småningom vill skaffa.

Gott val

Ett gott val, men som tidigare sagts var uppmärksam och kritiskt granskande. Det finns många bedragare i den begagnade kameravärlden. Om du har möjlighet, testa kamera och funktioner innan köp. Lycka till i ditt nya kameraäventyr.

Känner du att du vill ha med kameran överallt?
Ställ dig frågan om du kommer att ta med en systemkamera överallt, och svara ärligt.
Det kanske är en mer avancerad kompakt som lämpar sig bäst med det svar du ger dig själv?

Känner du att du vill ha med kameran överallt?
Ställ dig frågan om du kommer att ta med en systemkamera överallt, och svara ärligt.
Det kanske är en mer avancerad kompakt som lämpar sig bäst med det svar du ger dig själv?

Överallt är väll att ta i. Just nu jobbar jag en bit ifrån var jag bor. Så jag är inte hemma mellan 06-19. Så jag har inte så mycket tid att fota egentligen. Men när man går promenader eller liknande hade det varit kul att ha med sig kameran :)

Jag menar att det inte är ngt du kan diskutera med ngn annan.
Den diskussionen måste du ta med ditt eget hjärta.
Själv tar jag inte med kameran överallt, fester, till & från jobbet.
Men ett bröllop så skulle jag ta med den.

Jag gick från 1000D till 550D inom ett år, och tekniskt bildmässigt upplever jag ingen skillnad alls faktiskt.
Men responsen, känsla och glädje gav mig bättre och roligare resultat på 550D.
Så om jag skippat det billigaste instegs-momentet och gått på "lagom" med en gång hade jag sparat några sköna slantar.

Det verkar som att 550d blir ett bra alternativ. Så nu gäller det att läsa på lite och lära sig kameran. Känns som att det finns fruktansvärt mycket att lära!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar