Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Helium ballonger.

Produkter
(logga in för att koppla)

Jago Svensson

Aktiv medlem
Hej, jag undrar ifall någon av er har fotograferat från heliumballonger.
Isåfall vart kan man få tag på en sådan ballong. Tänkte ifall SMHI har några till salu.

En annan sak . Hur är det med reglerna runt sådant?, får man fotografera fritt från ca 100-200 meters höjd utan att söga licens för detta?.

//Jago

Tidigare var det extremt stränga regler för fotografering från luften, det har man lättat på numera. Om du tänker publicera bilderna måste de vara godkända. Det var Försvarsstaben som hade hand om sådant, jag vet inte om det firtfarande är så.

Jago Svensson skrev:

En annan sak . Hur är det med reglerna runt sådant?, får man fotografera fritt från ca 100-200 meters höjd utan att söga licens för detta?.

Det går bra om du inte är i närheten av ex. militärfält. Har du tänkt ha ballongen i lina, eller? Hur får man tag i Helium? Det är ganska dyrt tror jag.

Hej.
Låter som ett spännande projekt.
Jag sökte lite i de regelverk som Luftfarsverket publicerar och hittade inte så mycket.

Om ballongen är en förankrad ballong och den skickas upp i en flygplats hinderområde (som är rätt stort) så kommer vissa krav på bl.a. hindermärkning. (BCL-F 4.1)

Om ballongen är en friballong (ej förankrad på något vis) så krävs tillstånd med vissa undantag beroende på ballongens vikt. (BCL-T Kap 3 Mom 3.1.8)

Lycka till! Publicera gärna dina alster så vi får se hur det går.

M.v.h.
Daniel L

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar