Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hej Har bytt kort till min Nikon D850 märker ingen skillnad.

Produkter
(logga in för att koppla)

majjen05

Aktiv medlem
Bytt från ett Scandisk SD XC Extreme Plus kort till ett SONY XQD kort. Märker ingen skillnad på hastigheten när jag överför bilder m.m Ser ingen större vits med bytet av kort. Vad tycker ni om XQD korten?

Jag har XQD kort till min Nikon D500 och Z6. Nog går det snabbare att kopiera till datorn än det gjorde med SD kort. Jag använder dock kort-läsare, så vet inte om det finns skillnad när man kopplar kameran mot datorn. Sen hade jag kanske inte den allra snabbaste SD-kort.

Jag antar att du menar att du inte märker någon fartskillnad när du överför dina bilder från kameran/minneskortet till datorn.

För att veta om det verkligen är någon skillnad bör du berätta hur du gör: om du kopplar en minneskortsläsare till datorn via USB2 så lär du inte märka någon skillnad. Men med USB3 i både kortläsare och dator kanske du märker någon skillnad, jag vet för lite för att kunna uttala mig om saken.

Och observera att det räcker inte med att du använder en USB3-port i datorn, kortläsaren måste också hantera USB3.

Kan vara att du behöver en snabb kortläsare med USB3 eller annat snabbt interface för att märka skillnad. Jag tror att huvudsyftet med ett snabbt kort i kameran är för att tömma den interna bufferten vid seriebildstagning (t.ex om du kör > 10 fps).

Som tidigare inlägg nämnt lär skillnaden vara minimal om du bara läser bilder direkt ifrån kameran över USB2.

Jag har XQD kort till min Nikon D500 och Z6. Nog går det snabbare att kopiera till datorn än det gjorde med SD kort. Jag använder dock kort-läsare, så vet inte om det finns skillnad när man kopplar kameran mot datorn. Sen hade jag kanske inte den allra snabbaste SD-kort.

Jag har också en kortläsare en Caruba XQD Card reader!

Jag antar att du menar att du inte märker någon fartskillnad när du överför dina bilder från kameran/minneskortet till datorn.

För att veta om det verkligen är någon skillnad bör du berätta hur du gör: om du kopplar en minneskortsläsare till datorn via USB2 så lär du inte märka någon skillnad. Men med USB3 i både kortläsare och dator kanske du märker någon skillnad, jag vet för lite för att kunna uttala mig om saken.

Och observera att det räcker inte med att du använder en USB3-port i datorn, kortläsaren måste också hantera USB3.

Läsaren har precis som datorn USB 3!

Bytt från ett Scandisk SD XC Extreme Plus kort till ett SONY XQD kort. Märker ingen skillnad på hastigheten när jag överför bilder m.m Ser ingen större vits med bytet av kort. Vad tycker ni om XQD korten?
Jag använder samma korttyper som du beskriver. När jag överför bildfiler kör jag SDXC-kortet direkt i datorns kortläsare eller XQD via Sonys kortläsare genom USB3-port till datorn. Jag kan försäkra att det är stor skillnad i hastighet mellan de två alternativen. Tankar man över med kabel från kamera till dator är det helt andra hastigheter som gäller.
För övrigt är väl den stora vinsten med XQD att kommunikationen mellan minneskort och kameran är avsevärt snabbare än med kort av SD-typ.

Senast ändrad:
Använd kortläsare. Se till att överföra bilder till den snabbaste disken. Ett m.2 minne tex eller ssd. För mig tar det mindre än 10 sekunder att överföra 100st 45 megapixel raw bilder.

Har du en långsam disk så kan den inte ta emot så snabbt som den högsta överföringen ger.

Tony Northrup gjorde en enkät där han frågade ganska många fotografer om tillförlitligheten hos deras minneskort.

Om jag minns rätt så var XQD lite bättre än SD medan CFE hade signifikant färre problem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar