ANNONS
Annons

Hej alla ni kunniga fotografer!

Produkter
(logga in för att koppla)

DOTR

Ny medlem
För en oinvigd som ska köpa en kamera så är det en riktig djungel så jag hoppas någon av er kan hjälpa mig.

Budget: Runt 10K.
Vad jag är: Amatör.
Vad ska jag ta kort av: Landskap och blommor men öven kul om jag kunde ta porträtt av kompisar och familj. Ledordet är kanske "allaround"?

Tyvärr kommer jag inte ihåg modelnamn men har kikat på en hel del Nikon och Canon kamerahus och jag tänker nog att köra med någon av dem då det verkar enkelt att få tag på objektiv till dessa kraftpaket.

Är det bäst att köpa ett nytt kamerahus hos någon återförsäljare och sedan se om man kan hitta billugare objektiv på tradera/blocket? Eller ska man köpa ett hus +objektiv-paket?

Läste att man kunde köpa en makrolins att sätta på ett objektiv så att man inte behövde köpa ett specifict makroobjektiv. Tankar på det?

Tack på förhand alla ni som ids att plita ned ett svar.

Alla kameror du kan köpa idag är bra, åtminstone så länge man har gott om ljus och motiven inte rör sig för snabbt.

Det du behöver för att fota blommor är objektiv med skaplig förstoringsgrad. (Ska man fota solrosor behövs inte det, men för små blommor behövs det)

Det är riktigt att det finns särskilda linser man kan sätta på vanliga objektiv för att ge en ökad förstoring, typ ett förstoringsglas, och de funkar helt ok om man bara vill prova på, men om man fotar sånt ofta finns det särskilda makro-objektiv som ger mer förstoring och högre bildkvalitet. De brukar för övrigt också vara utmärkta porträttobjektiv.

Om jag skulle ranka vad jag tycker påverkar bilderna mest så är det

1) din kunskap
2) efterbehandling + fota i RAW
3) objektiv
4) stativ
5) kamerahus

Det är ingen absolit och vetenskaplig lista, men om man tänker att den är ungefär rätt så skulle man kanske prioritera inköpen såhär

1) Ett par bra böcker om fototeknik, 1000:-
2) Lightroom+Photoshop, typ 1200:- (per år)
3) Ett begagnat bra makro-objektiv, typ 2500:-
4) Stativ, 1000:-
5) Ett begagnat bra kamerahus med kitobjektiv+väska, minneskort och allt sånt där som brukar följa med när folk säljer, cirka 4000:-

För en oinvigd som ska köpa en kamera så är det en riktig djungel så jag hoppas någon av er kan hjälpa mig.

Budget: Runt 10K.
Vad jag är: Amatör.
Vad ska jag ta kort av: Landskap och blommor men öven kul om jag kunde ta porträtt av kompisar och familj. Ledordet är kanske "allaround"?

Tyvärr kommer jag inte ihåg modelnamn men har kikat på en hel del Nikon och Canon kamerahus och jag tänker nog att köra med någon av dem då det verkar enkelt att få tag på objektiv till dessa kraftpaket.

Är det bäst att köpa ett nytt kamerahus hos någon återförsäljare och sedan se om man kan hitta billugare objektiv på tradera/blocket? Eller ska man köpa ett hus +objektiv-paket?

Läste att man kunde köpa en makrolins att sätta på ett objektiv så att man inte behövde köpa ett specifict makroobjektiv. Tankar på det?

Tack på förhand alla ni som ids att plita ned ett svar.

Hej,

se på denna, https://www.cyberphoto.se/info.php?article=E-M10mk2svart1442EZ. Då köper du in dig i ett bra system du kan bygga vidare på sen då intresset och kunskapen växer. Köp en mellanring också så kan du ta makrobilder, https://www.cyberphoto.se/info.php?article=SG_002864.

Alternativa objektiv är https://www.cyberphoto.se/info.php?article=oly60micro&infArtnr=E-M10mk2svart1442EZ&flik=sc6 https://www.cyberphoto.se/info.php?article=micro17f18sv&infArtnr=E-M10mk2svart1442EZ&flik=sc6 https://www.cyberphoto.se/info.php?article=oly25svart&infArtnr=E-M10mk2svart1442EZ&flik=sc6 https://www.cyberphoto.se/info.php?article=oly45microsv&infArtnr=E-M10mk2svart1442EZ&flik=sc6

Henrik

För en nybörjare skulle jag köpa ett okej kamerahus med en kitzoom. Anlednigen är att ifall man är helt ny har man inte en aning om vad man vill ha i ett objektiv o då täcker kit zoomen det mesta du behöver. Och sedan efter använt den ett tag kan jag lova att du vet exakt vad för objektiv du vill köpa. Ifall det är en vidvinkel, makro eller snabb prime. Det kommer du veta. Ingen ide o slösa pengar nu på ett dyrt objektiv du knappt vet varför du köper.

Jag skulle personligen kolla på en Canon 77D eller Canon T7i eller ett Nikon D7xxx eller ett Nikon D5xxx. Skulle även köpa kamerahuset nytt eftersom du som nybörjare har lite svårt o kolla ifall de är i bra skick o vet inte riktigt vad du ska kolla efter.

Något av dessa kamerahusen borde du kunna använda i flera år utan problem och även bygga på med bra objektiv osv under åren.

Väljer du aps-c och nikon så hade jag gått på nikon d7200. Det dynamiska omfånget denna kamera har är verkligen bra. Du lär märka detta om du fotar i raw och efterredigerar dina bilder.
Kör du bara på automatik och jpg så ser det nog rätt lika ut bildmässigt mellan olika kameror förutom valet av objektiv.

Väljer du aps-c och nikon så hade jag gått på nikon d7200. Det dynamiska omfånget denna kamera har är verkligen bra. Du lär märka detta om du fotar i raw och efterredigerar dina bilder.
Kör du bara på automatik och jpg så ser det nog rätt lika ut bildmässigt mellan olika kameror förutom valet av objektiv.

du får lika bra med fuji eller bättre bildkvalitet o samtidigt en kamera som är betydligt roligare att plåta med. Dessutom i mindre size o med utmärkta små lätta skarpa gluggar. Dessutom ser fujis kameror ut som riktiga kameror ;) inte som plastklumpar. Jag kör med fuji xt-1 samt nIkon ff klumpar.
Du får en fuji xt-20 med en normalzoom för under 10000.
Jag själv står i valet att överge nikon o börja med fuji mellanformat jag försöker bara övertyga mig själv att jag o mina kunder behöver det ;)

du får lika bra med fuji eller bättre bildkvalitet o samtidigt en kamera som är betydligt roligare att plåta med.

Enligt dig. Det där är helt en smaksak.
Själv föredrar jag spegelkameror.

Dessutom ser fujis kameror ut som riktiga kameror ;) inte som plastklumpar. Jag kör med fuji xt-1 samt nIkon ff klumpar.

Platsklump har jag aldrig upplevt en Nikon kamera att se ut som.

Du får en fuji xt-20 med en normalzoom för under 10000.
Jag själv står i valet att överge nikon o börja med fuji mellanformat jag försöker bara övertyga mig själv att jag o mina kunder behöver det ;)

Hittade inte exakt info men det verkar som att XT-20 har 12.5 EVS och nikon D7200 har 14,6 EVS dynamic range.

Alla kameror du kan köpa idag är bra, åtminstone så länge man har gott om ljus och motiven inte rör sig för snabbt.

Det du behöver för att fota blommor är objektiv med skaplig förstoringsgrad. (Ska man fota solrosor behövs inte det, men för små blommor behövs det)

Det är riktigt att det finns särskilda linser man kan sätta på vanliga objektiv för att ge en ökad förstoring, typ ett förstoringsglas, och de funkar helt ok om man bara vill prova på, men om man fotar sånt ofta finns det särskilda makro-objektiv som ger mer förstoring och högre bildkvalitet. De brukar för övrigt också vara utmärkta porträttobjektiv.

1) din kunskap
3) objektiv
4) stativ
5) kamerahus

Det är ingen absolit och vetenskaplig lista, men om man tänker att den är ungefär rätt så skulle man kanske prioritera inköpen såhär

5) Ett begagnat bra kamerahus med kitobjektiv+väska, minneskort och allt sånt där som brukar följa med när folk säljer, cirka 4000:-

Så otroligt sant! Kunde inte ha sagt det bättre själv.

Om man inte redan från början tänkt ta specialfoton (som ansiktsporträtt på myror eller bilder på vintergatans nebulosor) kommer man väldigt långt med en "vass" kompaktkamera med makroläge.
Inom 10000-kronorsspannet hittar man förmodligen flera lämpliga kandidater. Själv har jag en Sony RX100 som i många fall tar lika bra bilder som min systemkamera.

Fördelarna är många, t.ex. priset men framför allt bärbarheten som gör att man har "hela utrustningen" i fickan, ständigt beredd om det dyker upp något intressant.

1) din kunskap
3) objektiv
4) stativ
5) kamerahus

Håller i stort sett med.
1) Kunskap är viktigt, men billigare att låna bok på biblioteket, och titta på det enorma utbudet av youtube filmer som finns i ämnet.

2) Att fotografera i RAW och efterbehandla bilderna rätt har oftast större betydelse för resultatet än vilket kamerahus man väljer.

3) Hade nog väntat med makrobjektivet och kört med billigare försättslinser tillsvidare, om inte budget kan ökas. För makrofoto är det även bra att ha en blixt, behöver inte nödvändigtvis vara någon specialblixt för makro så länge den kan användas löst utan att sitta fast i kamerans tillbehörssko.

4) Lägger man 1000 kr på ett stativ är det stor risk att det är pengar i sjön. Det man kan hitta till de priserna (om vi pratar nya grejor) är ganska rangliga. Bara en hyfsad kulled hamnar lätt runt tusenlappen. Stativ och objektiv är sådant som har lång livlängd så det lönar sig att köpa kvalitet. Slår man ut priset på säg 30 år blir det inte många kronor om dagen. Så lägg på en tusenlapp eller tre för att få något som är stabilt nog även att använda ute om det blåser lite.

5) Hoppa över väska om man behöver betala för den. Det blir inga bilder med kameran i väskan, och kameror är mer oömma än man tror. Man ska heller inte låta sig luras att köpa UV filter som skydd av giriga fotohandlare. Bra filter är dyra. Filtren är vanligtvis ömtåligare än kameralinsen och försämrar bildkvaliteten. Sätt på ett motljusskydd istället för att minska risken för att linsytorna slår i något hårt.
När det gäller äldre begagnade hus välj hellre Nikon än Canon om det inte är så att vänner eller släkt har Canon objektiv att låna. Äldre Canon hus hade aningen sämre dynamisk omfång än motsvarade från Nikon. Dock inte jättestor skillnad.

4) Lägger man 1000 kr på ett stativ är det stor risk att det är pengar i sjön. Det man kan hitta till de priserna (om vi pratar nya grejor) är ganska rangliga. Bara en hyfsad kulled hamnar lätt runt tusenlappen. Stativ och objektiv är sådant som har lång livlängd så det lönar sig att köpa kvalitet. Slår man ut priset på säg 30 år blir det inte många kronor om dagen. Så lägg på en tusenlapp eller tre för att få något som är stabilt nog även att använda ute om det blåser lite.

.

Visst är det bra med kvalitetsstativ, men ett stativ för en tusenlapp är ok för ett normal-hus och objektiv, och väldigt mycket bättre än inget stativ. Däremot kan man med fördel köpa begagnat och få mer för pengarna.

Visst är det bra med kvalitetsstativ, men ett stativ för en tusenlapp är ok för ett normal-hus och objektiv, och väldigt mycket bättre än inget stativ. Däremot kan man med fördel köpa begagnat och få mer för pengarna.

Fungerar kanske inomhus på slät mark. Ska du fotografera landskap utomhus, kanske vid tillfällen då vädret bjuder på lite drama bör man nog satsa lite mer. Framför allt bör man se till att få ordentlig höjd utan att dra ut mittpelaren. Stativet bör gärna vara lite högre än full ståhöjd så att man kan få full höjd även om man står på toppen av en sluttning.

Begagnat är en bra ide. Har man tur hittar man något dödsbo där säljaren inte har en susning om vad sådana här saker kostar om de ska vara bra.

Fungerar kanske inomhus på slät mark. Ska du fotografera landskap utomhus, kanske vid tillfällen då vädret bjuder på lite drama bör man nog satsa lite mer. Framför allt bör man se till att få ordentlig höjd utan att dra ut mittpelaren. Stativet bör gärna vara lite högre än full ståhöjd så att man kan få full höjd även om man står på toppen av en sluttning.

Begagnat är en bra ide. Har man tur hittar man något dödsbo där säljaren inte har en susning om vad sådana här saker kostar om de ska vara bra.

Jag tycker du överdriver grovt. De flesta amatörfotografer använder stativ vid några få tillfällen, för självporträtt, nattfoto, foto inomhus etc. De bestiger inga berg i extrema klimat med kameror som väger 10 kg.

För alla dessa fotografer, mig själv inkluderad, duger lite enklare stativ fint för de flesta tillfällen.

Det betyder inte att jag förespråkar rent skit, men numera finns det billiga stativ som är tjänliga för de flesta amatörfotografers behov.

Jag tycker du överdriver grovt. De flesta amatörfotografer använder stativ vid några få tillfällen, för självporträtt, nattfoto, foto inomhus etc. De bestiger inga berg i extrema klimat med kameror som väger 10 kg.

För alla dessa fotografer, mig själv inkluderad, duger lite enklare stativ fint för de flesta tillfällen.

Det betyder inte att jag förespråkar rent skit, men numera finns det billiga stativ som är tjänliga för de flesta amatörfotografers behov.

Jo, men TS säger ju faktiskt att hans intressen är landskapsfoto, och då kan han behöva prylar som tål lite vindlast. Även om kameran inte väger 10kg så kan ryggsäcken man hänger under för att inte hela ekipaget ska blåsa bort en vindpinad dag mycket väl väga så mycket. Dåligt väder kan ge bra bilder med häftiga moln och höga vågor m.m.

Vad jag menar är att alldeles för många har köpt billiga stativ som sedan blivit dyra för att de senare visade sig behöva bytas mot något bättre. I värsta fall kanske i flera omgångar. Kamerahus kommer och går medan objektiv och stativ består. Därför bättre att inte låta snålheten bedra visheten. Ett bra stativ kostar mindre än en krona om dagen.

Jo, men TS säger ju faktiskt att hans intressen är landskapsfoto, och då kan han behöva prylar som tål lite vindlast. Även om kameran inte väger 10kg så kan ryggsäcken man hänger under för att inte hela ekipaget ska blåsa bort en vindpinad dag mycket väl väga så mycket. Dåligt väder kan ge bra bilder med häftiga moln och höga vågor m.m.

Vad jag menar är att alldeles för många har köpt billiga stativ som sedan blivit dyra för att de senare visade sig behöva bytas mot något bättre. I värsta fall kanske i flera omgångar. Kamerahus kommer och går medan objektiv och stativ består. Därför bättre att inte låta snålheten bedra visheten. Ett bra stativ kostar mindre än en krona om dagen.

Som allmänt resonemang instämmer jag att man inte ska snåla, men sett till TS frågor tror jag att även ett måttligt dyrt stativ skulle vara helt tillfyllest. Som exempel på ett vettigt stativ för ett rimligt pris kan t.ex. ett sån här tjäna

http://www.fotokungen.com/stativ/vanguard/vanguard-alta-pro-264ab-100-inkl-kulled

Kameror tar bilder genom att registrera ljuset som fokuserats av objektivet. Låter uppenbart men tål att sägas.

Vid porträttfoto och även makrofoto har ljusformare och ljuskällor ofta större betydelse för resultatet än t.ex. valet av kamerahus. Som ett minimum skulle jag rekommendera ett "5-in-1" reflektor-kit som går att få tag på för under 300:- (nytt) även för en rätt stor diameter (över 1 m).

Kamerahusets inbyggda blixt går att använda till mycket, men välj helst ett kamerahus där blixten går att vinkla.

Kameror tar bilder genom att registrera ljuset som fokuserats av objektivet. Låter uppenbart men tål att sägas.

Vid porträttfoto och även makrofoto har ljusformare och ljuskällor ofta större betydelse för resultatet än t.ex. valet av kamerahus. Som ett minimum skulle jag rekommendera ett "5-in-1" reflektor-kit som går att få tag på för under 300:- (nytt) även för en rätt stor diameter (över 1 m).

Kamerahusets inbyggda blixt går att använda till mycket, men välj helst ett kamerahus där blixten går att vinkla.

Mycket i ljusformarväg går också att snickra ihop själv. En halvgenomskinlig plastmugg kan fungera som diffusor för att få mjukare ljus vid makrofoto, eller reflektera blixten mot en vit pappskiva.
Det viktiga är att få bort blixten från kameran, och få en större reflekterande yta för att få mjukare ljus.

Det finns också de som målat upp en romantiserad bild som inte stämmer och sedan sitter med saker som de köpt för dyrt jämfört med det faktiska behov som visar sig i slutändan. Och finns behovet och intresset så kan det visa sig att stativet kostade 2700kr (2000kr + 700kr) eller 5700kr (5000kr + 700kr) o.s.v.

Det är svårt att ge ett generellt råd om att köp dyrare p.g.a. kvalitet m.fl. saker till en som just börjar med en hobby och som man dessutom inte känner.

Javisst går det att sälja stativet som kostade 2000kr begagnat för en 1500-1600 men förutsatt det då billigare stativet bara läggs i en garderob eller slumpas bort för någon hundralapp så är skillnaden i "förlust" ett par hundra kr.

Det mesta av pengarna på kamera och objektiv, typ de kitpaket som skrivits om tidigare. Sen lägga lite allteftersom behovet finns och funkar det så kan man uppgradera och köpa den bättre grejjen om intresset finns där i slutändan.

https://www.youtube.com/watch?v=ttH9iiV2PcY

Som allmänt resonemang instämmer jag att man inte ska snåla, men sett till TS frågor tror jag att även ett måttligt dyrt stativ skulle vara helt tillfyllest. Som exempel på ett vettigt stativ för ett rimligt pris kan t.ex. ett sån här tjäna

http://www.fotokungen.com/stativ/vanguard/vanguard-alta-pro-264ab-100-inkl-kulled

Bra pris för det man får, men det är aluminium vilket gör det tyngre och kallare att hålla i på vintern och dämpar vibrationer sämre än kolfiber. Hade nog undvikit stativ med snäpplås de är ofta lätta att klämma sig på kan dessutom lätt haka i saker som kameraremmar och liknande. Verkar även sakna justerbar friktion på huvudet. r Hur bra en kulled är svårt att avgöra när man bara ser den på bild, men en sak man ska kolla är om kameran flyttar sig när man låser kulan.
Hade nog valt någon modell utan den tippbara mittpelaren, sådana lösningar blir sällan stabila och i värsta fall kan man välta kamera med stativ om man inte tänker på att hänga på en motvikt. Visserligen bra för makro men man kommer ganska långt med att vända mittpelaren upp och ned vilket blir stabilare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar