Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hej alla ni kunniga fotografer!

Produkter
(logga in för att koppla)
Bra pris för det man får, men det är aluminium vilket gör det tyngre och kallare att hålla i på vintern och dämpar vibrationer sämre än kolfiber.

Kolfiber är riktigt najs! Hårt material som även är lätt.
Det är viktigt att välja en kulled som passar ens behov och inte gå på något random. Kolla in så kulleden klarar fler kilon än kameran väger.
Eller om det är något annat stativhuvud som behövs, finns en hel sjö av val.

Såja, såja. Nu ska ni inte förväxla egna behov och önskemål med TS behov. Hen beskriver sig som amatör, med en total budget på 10k. Att i det läget förespråka kolfiberstativ med kulleder som skulle bränna halva budgeten är inte att se till TS bästa.

Jag säger inte att ni har fel, men jag uppfattar TS behov som mer modesta, och som att de bättre tillgodoses av ett stativ i en lägre prisklass, som lämnar mer av budgeten åt annat.

I och med det lämnar jag frågan om stativ, så inte tråden blir helt OT.

Såja, såja. Nu ska ni inte förväxla egna behov och önskemål med TS behov.

I och med det lämnar jag frågan om stativ, så inte tråden blir helt OT.

Tobias (välkommen förresten) som inte är någon "hen" frågar efter en kamera och eventuellt något (makro) objektiv. Hur kom vi in på dyra eller billiga stativ respektive blixtdiffusorer?

Som vanligt går diskussionerna överstyr medan trådskaparen skräckslagen ser på eller redan har loggat ut för gott.

Tobias (välkommen förresten) som inte är någon "hen" frågar efter en kamera och eventuellt något (makro) objektiv. Hur kom vi in på dyra eller billiga stativ respektive blixtdiffusorer?

Som vanligt går diskussionerna överstyr medan trådskaparen skräckslagen ser på eller redan har loggat ut för gott.

Så är det alltid när fotonördarna vill visa vad de kan, till slut blir det en parodi på olika svar.
Ja, många har loggat ut för gott!
Billigaste stativet, men även starkt, - stöd dig mot en tjock ek eller en husvägg

Så är det alltid när fotonördarna vill visa vad de kan, till slut blir det en parodi på olika svar.
Billigaste stativet, men även starkt, - stöd dig mot en tjock ek eller en husvägg

Det var bättre förr när man skulle förtydliga och förklara fördelarna med småbildssensorer mha rymdvinklar, sånt läser man inte längre, stor saknad.

Kan hålla med till viss del. Fast i fallet med makro, hur gör du då för att flytta dina billiga stativ? Eller menar du fota makro på ek och husvägg ;-) ?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar