Annons

Hdr

Produkter
(logga in för att koppla)

bartan

Aktiv medlem
Hejsan.
Är väldigt ny på det här med att fota. Har börjat intressera mig för HDR.

Som jag har förstått det så kan man göra på 2 sätt.

1: Ta en bild i RAW format och sen kopiera den i datorn, ändra exponeringen och till sist lägga ihop bilderna i ett speciellt program.

2: Sätta kameran på multiexponering och ta 2-3 bilder med olika exponering.

Jag har provat nummer 2 men har ej fått någon effekt av det, syns liksom inte att det är någon skillnad mot om jag bara tog en vanlig bild.
Jag satte kameran att ta 3 bilder och ändrade med 4 ev steg för varje bild. Gjorde jag rätt eller?
Tacksam för svar.

Mvh Andreas.

Vilket program använde du? Var motivets omfång så stort att de verkligen behövde så många stegs skillnad?

Du bör ta en underexponera, en normal och en överexponerad bild, med ca 2 stegs skillnad på varje.

Jag använder Photomatix. Här är några exempel med 3 exponeringar. Jag använder ganska blygsamma inställningar för att det inte ska bli så överdrivet.

http://www.pellepiano.com/thread_images/hdr_sergel1_900.jpg

http://www.pellepiano.com/thread_images/hdr_regering_900.jpg

Det är inte alla motiv som passar för HDR, och det kan vara svårt att i förhand avgöra om det kommer bli lycket eller inte.

Hej Andreas,
För att få en HDR-bild så måste du bearbeta din bildsekvens i Photoshop eller liknande. Mig veterligen finns det ingen kamera som ger HDR direkt ur kameran.

Jag skulle rekommendera att ta lite fler exponeringar än 2-3 (t ex -3, -2, -1, 0, +1, +2, +3). Stativ är nästan oumbärligt.

Finns en massa tutorials på webben om hur man gör, här är en:
http://digitalfoto.fpgroup.se/default.asp?id=419&sida=1035

Lycka till
/Erik

Men vad har man multiexponerings funktionen till?
I min kamera (Nikon D80) så kan man ställa in kameran på multiexponeringsläget i menyn för att sedan ta först 1 bild med tex -2 i evkompensering, 2:a bilden med 0 i evkompensering och slutligen 3:e bilden med +2 i evkompensation. Det sista kameran gör är att lägga ihop bilderna i kameran, borde inte det vara åtminstånde en typ av Hdr eller är det jag som tänker fel?

Allt talar ju för att jag gör det eftersom jag inte får någon effekt men jag kan inte komma fram till varför man ska ha den funktionen om det inte är en slags hdr effekt.

Tack för länken, verkade vara en utförlig instruktion.

Mvh Andreas.

Nu kan jag inte D80 men jag har en D200 och där fungerar multiexponeringen inte alls på det sätt du beskriver och ger inte heller ngra HDR bilder. Vad multiexponeringen endast gör är att lägga samman det antal bilder man förbestämt i multiexponeringsläget. Man skall också förbestämma hur kameran skall exponera, om den skall exponera med full exponering på varje bild eller den bara skall plocka upp 1/4 av ljuset om man t ex valt multiexpnering av fyra bilder.

D-lighting, som inte finns i D200 men väl i D80 borde kunna hjälpa till för att hantera en del problem nör det gäller "dynamic range"?

Många skriver att dom har gjort en "fusk Hdr" vad menas med det?

Och vad i så fall är en äkta Hdr bild?

Mvh Andreas.

En sk fusk-hdr är när man bara använder en enda bild somutgångspunkt. Annars tar man minst tre olika bilder med olika exponeringar, vilket ger ett bättre resultat generellt.

Riktiga HDR bilder kan inte ens visas på vanliga monitorer, de har för stort dynamiskt omfång. De måste komprimeras först, genom tex Tonemapping i Photomatix.

Finns massor att läsa på Photomatix hemsida ( HDR program ). www.hdrsoft.com

hej,,,skuklle någon vilja förklara lite mer om EV steg,,-1 +-0 +1,,,hur ställer man in det t.e.x i en nikon D40 mvh: Mika

ambient skrev:
hej,,,skuklle någon vilja förklara lite mer om EV steg,,-1 +-0 +1,,,hur ställer man in det t.e.x i en nikon D40 mvh: Mika

Kolla i instruktionsboken till din Kamera Mika. Det finns något som heter bracketing. Tänk bara på att ha kameran på ett stativ.

SmurfMolly skrev:
Kolla i instruktionsboken till din Kamera Mika. Det finns något som heter bracketing. Tänk bara på att ha kameran på ett stativ.

oh måste man läsa instruktionsboken=) nej men allvarligt talat så hittar jag inget med bracketing,,,har svensk instr.bok. Enkel fråga...är det bara slutartiden man ändrar???

Ja, det är slutartiden som ska ändras. Om man ändrar bländaren ändras oxå de optiska förutsättningarna, vilket eventuellt skapar problem.

ambient skrev:
oh måste man läsa instruktionsboken=) nej men allvarligt talat så hittar jag inget med bracketing,,,har svensk instr.bok. Enkel fråga...är det bara slutartiden man ändrar???

Det kallas ibland också för gaffling. Sök på det i instruktionsboken. Minns inte om det kallas så i manualen till min D80.

ok,,tackar för informationen,,då borde det bli ungefär så här då eller?? 1/250, 1/500, 1/1000s om vi antar att den mittersta är den rätta exponeringen. Mvh Mika

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar