Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hdr tips

Produkter
(logga in för att koppla)
Men det där är ju inte riktig HDR... Dessvärre tror jag inte att det finns någon sådan artikel på fotosidan, men sök på nätet så hittar du säkert gott om artiklar (eller sök här i forumet)
 
Vad menar du med riktig HDR? Är det nån skillnad på HDR och HDR fusk som en del skriver.
Maths Husander på foto sidan har jätte fina HDR bilder. Det är sådana som jag vill efterlikna
Tyvärr vet jag inte hur jag lägger upp en länk.
Claes
 
Svenska

Hej Tack för tippset.
Jag tittade lite snabbt och såg att det var på Engelska. Det går väl an för mig men hellst på Svenska. Skall titta lite mer på den sidan.
Claes
 
"Fusk-hdr" utgår från en enda exponering. Medans "riktiga" använder flera exponeringar för att få med både skugg och högdager partier.
 
nu för står jag lite mer. ??Raw format???

Nu för står jag skillnaden på Riktig HDR och Fusk HDR. Riktig HDR blir bättre men kräver flera bilder på samma motiv. Eller hur?
Jag har fått massa bra tips här på forumet och det är jag mycket glad för. Har inte hunnit titta runt och studerat det riktigt ännu i detaljer , För det dyker upp nya bra förklaringar och länkar hela tiden ( fortsätt gärna med det )men jag tittar på alla med en gång lite snabbt( skummar igenom ) Så det kanske kommer en del frågor som jag kanske borde sätt/ fått förklarat om jag hunnit titta runt mera och granskat noga blad era länkar. men det är ju gott att ta genvägar ibland .-)
Därför passar jag på att fråga om jag måste ta i Raw format?
 
öö

ööö ok, skall jag inte köpa tidningen då tycker du?
Jag tycker iaf att fotosidan skulle ha en bra Stor artikel som jag skrev om som önskemål fråga/kommentar här på forumet . Det Skulle vara kul också om det fanns en egen grupp bland bildpoolerna, Eller?
Det verkar ju som om det finns en massa duktiga HDR fotografer är på Foto sidan!!!!!
Fortsätt alla att följa detta forum och fortsätt med era bra komentarer. Jag får massa hjälp
Tack
Foto klasse
 
Vad står HDR för ???

Yes jag läste artikeln och jag tror nog att jag skippar att köpa tidningen.
En annan sak som jag inte har hittat även om jag letat lite är... Vad står HDR förkortningen för??
Claes
 
High Dynamic Range.

Du MÅSTE inte men, du får bäst resultat om du använder dig av flera bilder med olika exponering.

Ursprungligen var det så att HDR användes för att få ut så mycket dynamiskt omfång som möjligt. Det var på den tiden som man villa ha naturlig look på bilderna. När man vill det, är det också bäst att använda tre till nio råformatsbilder med ett halvt till två stegs mellanrum på bilderna, beroende på hur många exponeringar man tagit.

Använder man sig av tre exponeringar, kan man ligga med två stegs mellanrum, med nio exponeringar mellan 0,3 - 1 stegs mellanrum, beroende på kontraster. Detta säger jag av egen erfarenhet, inte för att det står skrivet någonstans.

Numera är det hip att göra "grunge-HDR" som skruvar till bilderna så de ser helt onaturliga ut. Då kan man lika gärna använda en exponering; det finns ingen vits i att ta flera, som jag ser det... Tar du då en bild i råformat ställer du exponeringen i råkonverteraren. Du tar upp bilden, konverterar den till tiff, plockar upp samma råfil igen och ändrar exponeringen till exempelvis +2, öppnar den i Photoshop eller vad du använder och sparar den med ett annat namn. Plocka upp råfilen en tredje gång och ställ exponeringen på -2. spara igen. Du har då tre filer av samma ursprung. Sedan är det bara att skruva till filerna till en i valfritt HRD-proram.

Lycka till,
Lena
 
grunge-HDR

Tack Lena. Det är grunge-HDR som jag vill åt.
Det är Photoshop som jag använder eller har på datorn kan man säga. Använder inte det så ofta. Är igentligen imot efterbehandling men nu mera svårt att motstå .-)
om jag då har tagit en kanon bild men den är i Jpg. Det borde väl gå det med så som du beskriver det?
 
Jag tycker du ska prova!

Om du har Camera Raw 4.x i Photoshop kan du också testa att öppna jpg-filen i råkonverteraren. Tag Öppna som, välj Camera raw som filformat och öppna filen. Då kan du ställa exponeringen enklare (tycker jag)!

//L
 
Lena W skrev:
High Dynamic Range.

Du MÅSTE inte men, du får bäst resultat om du använder dig av flera bilder med olika exponering.

Ursprungligen var det så att HDR användes för att få ut så mycket dynamiskt omfång som möjligt. Det var på den tiden som man villa ha naturlig look på bilderna. När man vill det, är det också bäst att använda tre till nio råformatsbilder med ett halvt till två stegs mellanrum på bilderna, beroende på hur många exponeringar man tagit.

Använder man sig av tre exponeringar, kan man ligga med två stegs mellanrum, med nio exponeringar mellan 0,3 - 1 stegs mellanrum, beroende på kontraster. Detta säger jag av egen erfarenhet, inte för att det står skrivet någonstans.

Numera är det hip att göra "grunge-HDR" som skruvar till bilderna så de ser helt onaturliga ut. Då kan man lika gärna använda en exponering; det finns ingen vits i att ta flera, som jag ser det... Tar du då en bild i råformat ställer du exponeringen i råkonverteraren. Du tar upp bilden, konverterar den till tiff, plockar upp samma råfil igen och ändrar exponeringen till exempelvis +2, öppnar den i Photoshop eller vad du använder och sparar den med ett annat namn. Plocka upp råfilen en tredje gång och ställ exponeringen på -2. spara igen. Du har då tre filer av samma ursprung. Sedan är det bara att skruva till filerna till en i valfritt HRD-proram.

Lycka till,
Lena

Exakt så jag gjorde i mitt förra inlägg där jag visde rawbilden som jag plockat ut två nya bilder ur. Det blir inte lika bra även om man skulle vilja ha någon "grunge-hdr".
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.