foto klasse
Medlem
Jag är nyfiken på HDR. Kan vi inte ha/få en liten artikel om det här på fotosidan?
Claes
Claes
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Lena W skrev:
High Dynamic Range.
Du MÅSTE inte men, du får bäst resultat om du använder dig av flera bilder med olika exponering.
Ursprungligen var det så att HDR användes för att få ut så mycket dynamiskt omfång som möjligt. Det var på den tiden som man villa ha naturlig look på bilderna. När man vill det, är det också bäst att använda tre till nio råformatsbilder med ett halvt till två stegs mellanrum på bilderna, beroende på hur många exponeringar man tagit.
Använder man sig av tre exponeringar, kan man ligga med två stegs mellanrum, med nio exponeringar mellan 0,3 - 1 stegs mellanrum, beroende på kontraster. Detta säger jag av egen erfarenhet, inte för att det står skrivet någonstans.
Numera är det hip att göra "grunge-HDR" som skruvar till bilderna så de ser helt onaturliga ut. Då kan man lika gärna använda en exponering; det finns ingen vits i att ta flera, som jag ser det... Tar du då en bild i råformat ställer du exponeringen i råkonverteraren. Du tar upp bilden, konverterar den till tiff, plockar upp samma råfil igen och ändrar exponeringen till exempelvis +2, öppnar den i Photoshop eller vad du använder och sparar den med ett annat namn. Plocka upp råfilen en tredje gång och ställ exponeringen på -2. spara igen. Du har då tre filer av samma ursprung. Sedan är det bara att skruva till filerna till en i valfritt HRD-proram.
Lycka till,
Lena