Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HDR-bild som inte ser ut som en?

Produkter
(logga in för att koppla)
hej
Det blir inte riktigt samma sak. I tonmappingen bestämmer DU ju vilka områden du offrar för att fortfarande ha 8 bitar jpg kvar om du nu kör 8 bitar jpg.
Äkta HDR har betydligt mer bitar (upplösning i färgskalan).

Finns lite här:
http://www.aguntherphotography.com/tutorials/raw-hdr-processing.html

http://www.hdrsoft.com/resources/index.html

mikael_in_action skrev:
Om man nu kan göra det från en fil borde väl rimligtvis kameran kunna göra detta automatiskt? Efter exponeringen är det bara ren bildmanipulation som jag förstått det. Finns det kameror med den funktionen inbyggd?

Är inte detta ett alternativ till Fuji's senaste, som om jag förstått det rätt har två uppsättningar pixlar i syfte att utöka det dynamiska omfånget? Ser spontant bättre ut än det jag sett från S5'an.

Med den här tråden i skallen tog jag en bild igår. Objektivet är mitt favoritobjektiv, Sigma 10-20. Bilden som sådan kanske inte är så bra men jag ville ändå testa lite. Tre exponeringar -2,0,+2, automatisk bracketing på min 350D, och lät dem passera Photomatix.

Har sen justerat nivåer, lagt på en svag S-kurva och dragit ner mättnaden något, framför allt i gult. Dessutom en svag mörkvinjettering.

Visst märks det att det är HDR, men jag tycker ändå inte att jag tagit i för mycket. (Exempel på det kan ses i mitt HDR-album)

Vad tycker ni?

Bilagor

• sankensin1_a_100k.jpg
    sankensin1_a_100k.jpg
    96.9 KB · Visningar: 513
Om man ska göra en HDR-bild på t.ex. människor på stan, hur ska man göra då? För om man står och ändrar exponeringen mellan varje taget kort kommer ju människorna gått därifrån eller bytt plats. Och då blir ju bilden suddig och fel.
Jag har en Nikon D80 och på den finns en knapp som heter BKT, verkar som den används till att ta olika exponeringar, men jag förstår mig inte riktigt på den. Dessutom hittar jag inte instruktionsboken.. så om någon kan förklara hur den funkar skulle jag bi glad, Samma sak gäller frågan över.

OKLAR skrev:
Om man ska göra en HDR-bild på t.ex. människor på stan, hur ska man göra då? För om man står och ändrar exponeringen mellan varje taget kort kommer ju människorna gått därifrån eller bytt plats. Och då blir ju bilden suddig och fel.
Jag har en Nikon D80 och på den finns en knapp som heter BKT, verkar som den används till att ta olika exponeringar, men jag förstår mig inte riktigt på den. Dessutom hittar jag inte instruktionsboken.. så om någon kan förklara hur den funkar skulle jag bi glad, Samma sak gäller frågan över.

Står i manualen om BKT funktionen.
Annars kan du göra olika exponeringar av en bild. Bara du fotar i RAW format.

Johnny, hon skrev ju att hon inte hittar handboken!

Emma, här kan du läsa handboken: http://www.nikonusa.com/pdf/manuals/noprint/D80_noprint.pdf

BKT fungerar så att kameran tar flera bilder med olika exponering, helt enkelt. Och visst har du rätt, vill du lägga ihop bilderna krävs det att alla människor står blixt stilla.

HDR av flera exponeringar kräver att motivet inte rör sig, om inte din kamera är blixtsnabb. En bild, tagen med RAW går förstås, som Johnny föreslår.

Per.

HDR av flera exponeringar kräver att motivet inte rör sig, om inte din kamera är blixtsnabb.

Per. [/B]

I Photomatix kan man till viss del få det att fungera ändå, om man ställer in att man vill ha kompensation för viss rörelse. Testade härom veckan och blev positivt överraskad.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar