Annons

Hdmi eller inte hdmi

Produkter
(logga in för att koppla)

thompan

Aktiv medlem
Godmorgon ,
jag kollade på den här videon om hdmi-kablar och att de "klipper" några bitar för att spara data.
Det har jag aldrig haft en aning om.
Jag trodde hdmi var "lite bättre". Vad kör ni för kabel?
Jag vet inte om jag har någon annan kabelingång på skärmen.

Ha helgen skön!
/T

Det är tydligen inte självklart det här med hdmi. Här finns mycket info https://tripplite.eaton.com/products/hdmi-cable-types men de använder inte uttrycken "limited" och "full". "Limited" verkar benämnas "deep color" istället.
Existerar "hdmi full"? Hur ser man det i så fall.
För tv-tittande är ju limited t.o.m en fördel då allt svart under rgb 16 är svart och vitt över 235 är vitt. Film lär inte ha full RGB heller.

Jag skrattade inombords åt den unge TV-säljaren på elgiganten som för många år sedan envist hävdade att det fanns olika hdmi-kablar och försökte pracka på mig en dyrare kabel. En kabel är en kabel, tänkte jag då. Men länken ovan förklarar att det låg något i vad han sa. :)

För egen del använder jag DVI till min stationära dator.
På nyare datorer verkar display port (DP) ha ersatt HDMI.

Senast ändrad:
Displayport och HDMI har funnits om varandra i flera år.
HDMI brukar man säga är för amatörer. Proffs i filmbranschen kör med SDI.
Men det är inte mellan datorer och skärmar, förstås.

Intressant med HDMI full och limited.
tittade på Youtube länken och vad jag kan förstå det handlade om problem med
1- kalibrering av färg på monitorn (skärmen). Jag kan dessvärre inge om filmning.
2- Utskrift

kalibreringsdosan känner av färgen på skärmen och även avläser digitalt värdena och där sker första förvirringen. Dvs kalibreringen får inte information om att det är limited HDMI och beräkningen sker på full HDMI (0-255).

Vid utskrift då går det att välja att programmet (photoshop, mm) hanterar färgen eller skrivaren hanterare färgen och där är nästa möjlig källa till felhantering av färger.

När det gäller koppling mellan dator och monitor bästa kvalitén alltid nås genom att koppla utsedda monitor porten (direkt kopplad till monitor kortet på datorn till monitors port (dvs ej HDMI) och oftast tom digital monitorport.

USB-C standarden är "relativ ny" standard för att koppla till monitor. Antagligen kommer att finnas nya erfarenheter som kommer att rapporteras in under kommandemånaderna och åren.

Överföringen från grafikkortet till monitorer har även förts via trådlös nätverk med tex INTELs egen lösning via WiFi.

Det är definitivt skillnad på olika versioner av HDMI. Det är mycket störande att version inte alltid är tryckt på kabeln.
När jag en gång hade skaffat ny ljudanläggning till TV:n trodde jag att den var trasig från fabrik. Jag fick ingen bild på tv:n. Med gamla setupen funkade allt felfritt. Men det visade sig efter lite felsökning att min kabel var av fel version. Tog jag bara kabeln som följt med ljudanläggningen funkade det plötsligt klockrent.

Me USB-C kan man köra Displayport-protokollet (DP fungerar även över Thunderbolt om jag inte minns fel).

Om man har Thunderbolt på sin dator så har man flexibilitet.

Min Eizo-skärm ger bara 16x9 med HDMI men 16x10 som det skall vara med den medföljande DisplayPort-kabeln. Jag möblerade om, och köpte en längre DP-kabel. Efter ett tag märkte jag att skärmen inte startade vid datorstart plus annat som jag inte minns, det är ganska länge sedan. Jag trodde att det var fel på datorns kontakt (äldre Dell) , skärmen startade om jag lossade kontakten och satte i den igen, men så läste jag det här:

VARNING för vissa Displayport-kablar - Kan skada GPU! - Skärmar och TV-apparater (sweclockers.com)

Jag provade den gamla som hörde till skärmen, den visade sig vara lång nog, och alla problem var lösta. Funkar naturligtvis fint även med datorn som ersatt Dellen ;-)

Min Eizo-skärm ger bara 16x9 med HDMI men 16x10 som det skall vara med den medföljande DisplayPort-kabeln. Jag möblerade om, och köpte en längre DP-kabel. Efter ett tag märkte jag att skärmen inte startade vid datorstart plus annat som jag inte minns, det är ganska länge sedan. Jag trodde att det var fel på datorns kontakt (äldre Dell) , skärmen startade om jag lossade kontakten och satte i den igen, men så läste jag det här:

VARNING för vissa Displayport-kablar - Kan skada GPU! - Skärmar och TV-apparater (sweclockers.com)

Jag provade den gamla som hörde till skärmen, den visade sig vara lång nog, och alla problem var lösta. Funkar naturligtvis fint även med datorn som ersatt Dellen ;-)
:oops:.. då är det inte lätt att veta vilken man skall köpa..? Bör man då köpa en märkes lite dyrare kabel?

:oops:.. då är det inte lätt att veta vilken man skall köpa..? Bör man då köpa en märkes lite dyrare kabel?

Jag skulle bara handla i butik eller från nätet där man kan prata med säljare och ta upp problemet.

I inlägget på Sweclockers finns ett tips hur man kan kolla kabeln med multimeter:

"Pin 20 är den pinne som är närmast "vinkeln" på DP-kontakten. Den är ganska lätt att mäta med multimeter, mät resistansen från pin20 i ena änden till pin20 i andra (var försiktig, pinnarna är ganska känsliga). "

Jag för min del håller mig numera till dyrare sorter med spec. Allmänt gissar jag att det inte är rekommendabelt att leta efter billigast möjliga kabel... ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar