Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Havsörnar vid Mälaren/Hjälmaren-område
- Trådstartare epar
- Start datum
kpt
Aktiv medlem
De brukar stryka omkring längs Västeråsfjärden samt väster om Ängsö. Relativt lätta att observera men nästan omöjliga att närma sig för att kunna fotografera. Det finns fiskare längs Mälaren som har havsörnar i hasorna när de är ute med båt eller snöskoter på isen, men åker en annan person med så kommer inte havsörnen i närheten.
I praktiken måste man antingen sitta i gömsle eller åka båt där örnarna sedan längre tid är vana med att fisk kastas ut från en båt med en massa okända människor.
Man kan givetvis ha tur att råka smyga på en havsörn - något som hänt mig i Norge - men havsörnen har i regel 100 ggr bättre koll på dig än tvärtom.
Några havsörnsbilder finns på:
http://www.irstamek.com/Kjell/Birds.html
--Kjell
I praktiken måste man antingen sitta i gömsle eller åka båt där örnarna sedan längre tid är vana med att fisk kastas ut från en båt med en massa okända människor.
Man kan givetvis ha tur att råka smyga på en havsörn - något som hänt mig i Norge - men havsörnen har i regel 100 ggr bättre koll på dig än tvärtom.
Några havsörnsbilder finns på:
http://www.irstamek.com/Kjell/Birds.html
--Kjell
andreasa
Aktiv medlem
Förra veckan var det många örnar kring färjeleden mellan Hampetorp och Vinön. Hörde att det var nån som sett 20 stycken under en färjetur..och att det totalt räknats till 55 örnar över Hjälmaren.
Har ett par bilder i mitt album på havsörn som jag tog från färjan.
Nu vet jag inte hur många örnar som är kvar, men det är nog fortfarande chans att få se örn från vinöfärjan. Eftersom rännan hela tiden vidgar sig så minskar väl chansen att se dem på nära håll.
Har ett par bilder i mitt album på havsörn som jag tog från färjan.
Nu vet jag inte hur många örnar som är kvar, men det är nog fortfarande chans att få se örn från vinöfärjan. Eftersom rännan hela tiden vidgar sig så minskar väl chansen att se dem på nära håll.