Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Havererad D7D

Produkter
(logga in för att koppla)
Sten-Åke Sändh skrev:
Jag tror att detta är ett av de vanligare felen på 7D tyvärr även om det inte kommer i närheten av back focus problemen i mängd. Ni och jag är inte de enda. Det är fler som rapporterat samma fel här på FS.

Absolut inte vanligt, på detta är jag helt säker. Finns annat som krånglat klart mer.

Jag kan påminna mig om att du skrev om det + möjligtvis ett par till, kan ha missat några...

På FS så finns idag 170 St D7D samt 151 st D5D registrerade.

Låt oss säga att 5-7 (?) krånglat med AS (vad vi sett då), de jag sett har varit 7:eek:r, kanske tidiga ex?

//Larsa

.Z. skrev:
Absolut inte vanligt, på detta är jag helt säker. Finns annat som krånglat klart mer.

Jag kan påminna mig om att du skrev om det + möjligtvis ett par till, kan ha missat några...

På FS så finns idag 170 St D7D samt 151 st D5D registrerade.

Låt oss säga att 5-7 (?) krånglat med AS (vad vi sett då), de jag sett har varit 7:eek:r, kanske tidiga ex?

//Larsa

Hoppas du har rätt. Till skillnad från dig så har ju jag haft problemet och jag vet exakt vad som utlöste det. Därför kan jag med viss insikt säga att AS är något man ska vara rädd om. Att D7D är väldigt välbyggd och verkar kunna ta ganska hårda törnar kanske man trots allt inte ska låta sig luras av. Vad min D7D utsattes för är ingenting mot vad jag utsatt andra kameror jag haft för men de innehöll inte det precisionsinstrument som AS trots allt är. Det är det man inte kan kosta på sig att glömma om man har en kamera med AS. Annars riskerar man att snart få uppsöka verkstaden med AS-problem. Ber alla om ursäkt om jag nu givit er nåt att noja på över julen.

Så mycket problem som jag haft sen i våras när jag köpte min D7D har jag f.ö. aldrig tidigare haft men nån annan kamerautrustning. Jag känner inte att jag ska hålla tyst om det för att inte befläcka mitt kamera brand och inte mina objektiv brands heller för den delen. Tvärtom! Jag skickade senast igår iväg mitt Tamron 24-135 till Tamron i Tyskland igår för justering av en liten back focus. Verkstaden i Sverige som normalt repar Tamron-objektiv hade inte råd med den utrustning som behövs för jobbet enligt folket där. Både stökigt och dyrt blir det. Bara att skicka paketet kostade 250 spänn. Det var min tredje garantireparation sen i mars/april i år!

Tänk dig då om man dessutom skulle hamna i en sån ruggig loop som beskrivits ovan där grejorna åker fram och tillbaka för att de inte fixar felen en gång. Har verkligen medkänsla med den stackaren. Elände.

Ja det är ju tragiskt att nya prylar ska krångla & att det dessutom blir problem med servicen.

Det enda jag tog upp här var huruvida AS-känsligheten är ett problem, jag tänker dock inte testa genom att drämma kameran i nåt & jag har full förståelse för dina tankegångar runt den möjliga känsligheten. Mycket tråkigt att det krånglat så mycket för dig, själv så skulle jag nog ha gett upp tror jag & bytt till nåt annat...

Himla svårt att bedömma om vissa märken är mer belastade med problem än andra. Ibland när man läser forum så får man en känsla av att det mesta är skit idag. Samtidigt så är det ju, som vi vet, så att vi idag på internet ser detta. Förr så visste vi inte förrän det hände oss själva eller nån nära.

Jag har haft SLR av alla kända japsmärken + några okända. Dessutom lite europeiskt, småbild & mellanformat. De problem jag haft har varit en Nikon FE2 som 1983 åkte skytteltrafik mellan servicefirman & mig några gånger innan jag fick den utbytt samt en Canon EOS 10 (analog) som slukade ström i en onormal omfattning, den fixades dock efter ett besök.

Min vän körde Oly OM2 under tidigt 80-tal & var nära att ge upp. Denna mycket fina, välrenomerade modell som så många använt utan problem var för honom en katastrof. Alla möjliga elektronikfel hela tiden. Det visade sig, när han pratade med servicekillen, att det inte var helt ovanligt. Vem visste det då? Inget ont om OM2, de som finns kvar idag är nog säkra...

För övrigt så har det funkat för mig & jag hoppas att det fortsätter så. Peppar, peppar...

//Larsa

Senast ändrad:
Sten-Åke Sändh skrev:
Jag skickade senast igår iväg mitt Tamron 24-135 till Tamron i Tyskland igår för justering av en liten back focus. Verkstaden i Sverige som normalt repar Tamron-objektiv hade inte råd med den utrustning som behövs för jobbet enligt folket där. Både stökigt och dyrt blir det. Bara att skicka paketet kostade 250 spänn. Det var min tredje garantireparation sen i mars/april i år!
Fast frakten till Tyskland eller för den delen till servicestället i Sverige ska du ju inte betala om garantin gäller.
När jag hade felfokusering på mitt Tamron 28-75/2,8 så "anmälde" jag felet till köpstället i Tyskland, Technikdirekt. De skickade då förbetalda adresslappar så det var bara att skicka ner. Sen tog det dock sin tid...

Klurigt det där med att 'tillhöra' ett mindre märke; såsom påpekats så skulle det ju kunna vara en nackdel att de lokala verkstäderna inte är lika utbygda. Å andra sidan så har jag vid de servicar jag gjort imponerats av fantastiskt bra personligt bemötande från KM och Zieger, som verkligen jobbat på att lösa de problem jag haft. Jag tvivlar på att jag fått samma mottagande hos C eller N som vanlig dödlig hobbyfotograf? Man kan dra en parallell till Minoltas begränsade beg-marknad - visst är utbudet begränsat men efterfrågan är givetvis lika begränsad (köpte nyligen ett Minolta 50/1,4 förr 600 pix, jag verkade vara ensam spekulant).

..och vad gäller känsligheten hos AS-systemet, så borde det ju vara ett sytem som kan göra huset känsligare. Men tro inte att jag skulle vittna om motsatsen och påpeka att jag drämt kameran i asfalten och att den trots det funkar finfint - det skulle ju fullkomligt upphäva min reklamationsrätt för alla typer av fel på kameran som kan uppstå i framtiden!
(men det har jag, och det gör den)

/Per

Per skrev:
(köpte nyligen ett Minolta 50/1,4 förr 600 pix, jag verkade vara ensam spekulant).
/Per

Köpte ett 70-210 4.0 (superbra!) för 600...

Många glömmer det du säger. Helt klart så finns det mer beg. till C & N men det kostar också mer.

Nu säljer ju dock D5D bra så det kan ju bli ändring när de som köpt dem börjar dammsuga marknaden som inte är stor...

M.a.o. Köp medans det finns!

//Larsa

Kamerna är tillbaka.

Måste säga att Zieger har gjort ett bra jobb, det tog dem mindre än 2 arbetsveckor att hantera hela ärendet. De har svarat på mail inom 36h, kanske inte skit fort, men de svarade på varje mail vilket jag anser tyder på bra kundhantering.
Enda kommentaren på följsedeln var "Reparation av Anti-shake".

Nu är julen och mellandagarna räddade!
Tack Zieger.

/Per

Re: Kamerna är tillbaka.

Nome Nescio skrev:
Måste säga att Zieger har gjort ett bra jobb, det tog dem mindre än 2 arbetsveckor att hantera hela ärendet. De har svarat på mail inom 36h, kanske inte skit fort, men de svarade på varje mail vilket jag anser tyder på bra kundhantering.
Enda kommentaren på följsedeln var "Reparation av Anti-shake".

Nu är julen och mellandagarna räddade!
Tack Zieger.

/Per

Grattis härligt!

Det var som en mini julafton när jag bar hem paketet i går.
Att onsdagar är lillärdag är väll känt, men det kanske är dags att införa lillJul onsdagen före den 24:e Dec.

Re: Re: Re: Exakt samma ska hände mig i helgen.

.Z. skrev:

Vi får verkligen hoppas att KM lyckats få till stöttåligheten för dom kan ju inte ha varit helt bortkopplade från tanken att AS ska klara normala stötar.
Nä, knappast. Det är noga specificerat vilka stötar kameran ska tåla. Om man löser det med transportsäkring eller något annat är en annan femma men konstruktörerna är väldigt medvetna om såna basala problem, särskilt på Minolta.
Det som är svårt att göra bra är ofta lösningar som kan interferera med annat i kameran, eller helt nya mekaniska ideer och nya material. Vid serietillverkningen kan också en hel del problem dyka upp som är nästan omöjliga att förutse.
Processen från ide' tills dess man kan gå att köpa kameran i butik är, minst sagt, häpnadsväckande. Har man varit inblandad i någon liknande process känner man en viss vördnad varje gång man lyfter upp en ny kamera ur kartongen :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar