Ja det är ju tragiskt att nya prylar ska krångla & att det dessutom blir problem med servicen.
Det enda jag tog upp här var huruvida AS-känsligheten är ett problem, jag tänker dock inte testa genom att drämma kameran i nåt & jag har full förståelse för dina tankegångar runt den möjliga känsligheten. Mycket tråkigt att det krånglat så mycket för dig, själv så skulle jag nog ha gett upp tror jag & bytt till nåt annat...
Himla svårt att bedömma om vissa märken är mer belastade med problem än andra. Ibland när man läser forum så får man en känsla av att det mesta är skit idag. Samtidigt så är det ju, som vi vet, så att vi idag på internet ser detta. Förr så visste vi inte förrän det hände oss själva eller nån nära.
Jag har haft SLR av alla kända japsmärken + några okända. Dessutom lite europeiskt, småbild & mellanformat. De problem jag haft har varit en Nikon FE2 som 1983 åkte skytteltrafik mellan servicefirman & mig några gånger innan jag fick den utbytt samt en Canon EOS 10 (analog) som slukade ström i en onormal omfattning, den fixades dock efter ett besök.
Min vän körde Oly OM2 under tidigt 80-tal & var nära att ge upp. Denna mycket fina, välrenomerade modell som så många använt utan problem var för honom en katastrof. Alla möjliga elektronikfel hela tiden. Det visade sig, när han pratade med servicekillen, att det inte var helt ovanligt. Vem visste det då? Inget ont om OM2, de som finns kvar idag är nog säkra...
För övrigt så har det funkat för mig & jag hoppas att det fortsätter så. Peppar, peppar...
//Larsa