Annons

Havererad D7D

Produkter
(logga in för att koppla)

Douglas Johnsson

Aktiv medlem
Köpte en D7D för drygt en månad sedan, den funkade fin fint ett tag, men nu vägrar den ta bilder. Den fokuserar, men slutaren vägrar öppna sig. När jag har bildstabilisatorn på, så visar indikatorn att jag inte håller kameran stilla, och när jag startar kameran så vibrerar den och låter illa i ca 3 sekunder, sen blir den tyst. Det senare händer även med min gamla Dimage A1. Vad är det för fel? Någon som råkat ut för någonting likande?

Prova med ett annat objektiv... skulle de vara samma problem så gissar jag vilt på att det är slutaren som har pajjat.

Det skumma är att när jag går in i menyn för att öppna CCDn för rengöring öppnar den sig utan problem. Tyvärr har jag inga andra objektiv att testa med.

Douglas Johnsson skrev:
Köpte en D7D för drygt en månad sedan, den funkade fin fint ett tag, men nu vägrar den ta bilder. Den fokuserar, men slutaren vägrar öppna sig. När jag har bildstabilisatorn på, så visar indikatorn att jag inte håller kameran stilla, och när jag startar kameran så vibrerar den och låter illa i ca 3 sekunder, sen blir den tyst. Det senare händer även med min gamla Dimage A1. Vad är det för fel? Någon som råkat ut för någonting likande?

Oj oj, sorry detta hände mig också för ett halvår sen. Med största sannolikhet så har ditt AS (Anti Shake system) pajat. Det hjälper inte med objektivbyten eller andra lämpor. Det visade sig på just det sättet för mig också efter att min kamera fått en törn som inte var alltför våldsam (som jag tycker den borde klarat). Kameran hackar ett litet tag, går ej ta bild utom nån enstaka gång efter typ 10 omstarter och alla 5 AS dioderna lyser konstant i sökaren.

Hoppas du har garantin kvar för de tvingades byta hela AS-paketet i min kamera och jag tror inte det är billigt annars. Det är nog bara att skicka in kameran till Minolta på Tritonvägen vid Solna Strand så de får kolla den. En tröst kan väl vara att servicen brukar vara suverän. Du får nog räkna med minst par veckors kameraseparation tyvärr (det är ju julmånad) för den måste nog till verkstan i Tyskland .

Läxan är att AS är lite känsligt (det är baksidan av denna fantastiska teknik), så man får vara rädd om sitt kamerahus så det inte får alltför hårda törnar.

Detta är kanske ett problem man bör ha i åtanke som D7D-ägare, blivande eller nuvarande. (inte för att jag är det, men ändå...)

Kanske är det så att AS-systemet gör kamerorna mer stötkänsliga än andra?

Det kan vara så men jag tror nog att vi får avvakta lite & kolla hur mycket problem det blir med detta i framtiden innan vi drar för stora slutsatser.

Kameror går sönder ibland & nu läser vi även mycket om det på nätet så man kan lätt tro att det är vanligare än vad det kanske är.

Nu verkar ju dock D5D sälja som smör i solsken & många 7:eek:r börjar få nåt år på nacken så det visar sig nog med tiden om dom är extra känsliga.

//Larsa

.Z. skrev:
Det kan vara så men jag tror nog att vi får avvakta lite & kolla hur mycket problem det blir med detta i framtiden innan vi drar för stora slutsatser.

Kameror går sönder ibland & nu läser vi även mycket om det på nätet så man kan lätt tro att det är vanligare än vad det kanske är.

Nu verkar ju dock D5D sälja som smör i solsken & många 7:eek:r börjar få nåt år på nacken så det visar sig nog med tiden om dom är extra känsliga.

//Larsa

Det är ju elektromekanik. Det som skulle vara bra är nån form av transportläge när kameran är avstängd. Undefär som hårddiskarna i laptops har där läsarmarna parkeras där de inte kan förstöra data om datorn skulle utsättas för stötar.

Exakt samma ska hände mig i helgen.

Jag har redan packat ock postat kameran till Ziger teknik för reparation. Jag hoppas verkligen att detta går på garantin eftersom jag inte har råd att hosta upp en massa pengar för utbyte av AS-mekaniken.

Hoppas de har fått lite rutin på denna sort av reparation, jag kan svagt minnas att jag läst om detta fel tidigare. Jag vill ha min kamera tillbaks innan jul!!!
Tänk att gå runt i mellandagarna, ledig från jobbet men ingen kamera att fota med, PANIK.

Re: Exakt samma ska hände mig i helgen.

Nome Nescio skrev:
Jag har redan packat ock postat kameran till Ziger teknik för reparation. Jag hoppas verkligen att detta går på garantin eftersom jag inte har råd att hosta upp en massa pengar för utbyte av AS-mekaniken.

Hoppas de har fått lite rutin på denna sort av reparation, jag kan svagt minnas att jag läst om detta fel tidigare. Jag vill ha min kamera tillbaks innan jul!!!
Tänk att gå runt i mellandagarna, ledig från jobbet men ingen kamera att fota med, PANIK.

Det här låter inte så bra tycker jag. Två med förmodligen samma fel inom loppet av ett par dar i samma forum.

Det kan vara en ren slump, två personer av hur många tusen ägare?
Vi får se hur servicen är, men jag har hört goda ryckten om Zieger. Skall ringa i eftermiddag och se om paketet kommit fram, samt om de har en prognos på reparationtiden. Enl Ziegers hemsidan så är normal tid 10 arbetsdagar, men det återstår att se.

Nome Nescio skrev:
Det kan vara en ren slump, två personer av hur många tusen ägare?
Vi får se hur servicen är, men jag har hört goda ryckten om Zieger. Skall ringa i eftermiddag och se om paketet kommit fram, samt om de har en prognos på reparationtiden. Enl Ziegers hemsidan så är normal tid 10 arbetsdagar, men det återstår att se.

Jag tror att detta är ett av de vanligare felen på 7D tyvärr även om det inte kommer i närheten av back focus problemen i mängd. Ni och jag är inte de enda. Det är fler som rapporterat samma fel här på FS.

Zieger teknik. Det är en intressant firma. Man kan ju alltid hoppas att de behandlar sina kunder i Sverige bättre än de gör med sina kunder i Finland. Jag har en kompis som skickade in sin D7D för justering av backfocus vilket i och för sig inte tog så länge men när kameran kom tillbaka hade den ännu mer fel än när den skickades. Kameran skickades tillbaka som obrukbar. Kameran reparerades för att återigen komma tillbaka som delvis reparerad. När man ville använda ISO 400 eller högre fick man en massa ränder över bilden. Kameran skickades igen till Zieger. Hittills hade det gått två och en halv månad. Inget hände och när min kompis tog kontakt med Zieger och hotade med rättsliga påföljder så då började det hända saker och han fick en ny kamera. Men det tog TRE månader. Allt detta pågick under garantitiden skall tilläggas. Och vad jag har hört är inte det här första gången. Till Ziegers försvar kan jag nämna att min kompis fick en ersättningskamera, en D5D, tredje gången han skickade in sin kamera.

mnorrback skrev:
Zieger teknik. Det är en intressant firma. Man kan ju alltid hoppas att de behandlar sina kunder i Sverige bättre än de gör med sina kunder i Finland. Jag har en kompis som skickade in sin D7D för justering av backfocus vilket i och för sig inte tog så länge men när kameran kom tillbaka hade den ännu mer fel än när den skickades. Kameran skickades tillbaka som obrukbar. Kameran reparerades för att återigen komma tillbaka som delvis reparerad. När man ville använda ISO 400 eller högre fick man en massa ränder över bilden. Kameran skickades igen till Zieger. Hittills hade det gått två och en halv månad. Inget hände och när min kompis tog kontakt med Zieger och hotade med rättsliga påföljder så då började det hända saker och han fick en ny kamera. Men det tog TRE månader. Allt detta pågick under garantitiden skall tilläggas. Och vad jag har hört är inte det här första gången. Till Ziegers försvar kan jag nämna att min kompis fick en ersättningskamera, en D5D, tredje gången han skickade in sin kamera.

Är det Zieger Konica Minolta i Sverige skickat grejorna till menar du? Jag har alltid lämnat in grejorna direkt till KM i Solna utanför Stockholm då jag jobbar alldeles bredvid. Jag har aldrig haft kontakt direkt med Zieger direkt de två gånger jag vänt mig till KM med garantirep. Har bara gott att säga om KM i Solna. De har varit fantastiskt bra och snabba tycker jag.

Konica Minolta skickar mig veterligen sedan grejorna vidare till Zieger teknik som i sin tur skickar dem vidare till Zieger technik i Tyskland. Orsaken till att min kompis tog kontakt med Zieger själv var att affären som sålt kameran inte skötte sig heller och att agenturen för Konica Minolta i Finland varit lite turbulent det senaste året.

Konica Minolta sverige hänvisar direkt till Zieger numera, det är tillochmed så att man kan lämna in kameran till Zieger för garanti reparation utan att man kontaktar KM först.
Vet inte om KM har laggt ut sitt service avtal till Ziger nyligen, men numera så ser jag inte adressen till Solna någonstans på KM.se

mnorrback skrev:
Konica Minolta skickar mig veterligen sedan grejorna vidare till Zieger teknik som i sin tur skickar dem vidare till Zieger technik i Tyskland. Orsaken till att min kompis tog kontakt med Zieger själv var att affären som sålt kameran inte skötte sig heller och att agenturen för Konica Minolta i Finland varit lite turbulent det senaste året.

Kan vara så men det är ju lät att kolla. Inge kul när ingen vill ta sitt ansvar och man hamnar i en ökenvandring. Hittills har det i alla fall funkat perfekt för mig.

Re: Re: Exakt samma ska hände mig i helgen.

Sten-Åke Sändh skrev:
Det här låter inte så bra tycker jag. Två med förmodligen samma fel inom loppet av ett par dar i samma forum.

Stopp, stopp.

Jag minns såväl hur det var en period när Nikon D70 hade nåt fel som helt plötsligt oerhört många hade, 300D var utsatt för nåt liknande. Många får då panik & snackar om "epedemier", är bara det att internet har en enorm spridning & kameror har alltd krånglat. Om nån procent har problem så ser det i forumen ut som att de flesta har det.

Håller dock med dig Sten Åke att man kan vara lite fundersam över AS stöttålighet samt att nån typ av transportsäkring kanske borde finnas, är vi förresten helt säkra på att något sådant inte finns? Möjligt att den är stöttålig men som sagt, vi måste avvakta & se om detta är ett stort problem. Kan ju även vara så att era kameror som pajat vid små stötar varit defekta från start & därmed extrakänsliga? Jag är övertygad om att detta kommer att visa sig då D5D nu säljer mycket bra, även D7D bör ha fått ett uppsving efter prispressen. Vi får verkligen hoppas att KM lyckats få till stöttåligheten för dom kan ju inte ha varit helt bortkopplade från tanken att AS ska klara normala stötar.

Ja, min går än. Vore ju ironiskt om jag är näste man på tur. Nu är det bara så att jag är inne en del på amerikanska forum & om detta vore ett riktigt problem så borde alla hypokondriker där gått i taket för länge sedan med tanke på hur allt har en tendens att förstoras.

De problem som avhandlas mest där är blixtexponering, back/frontfokus samt detaljer som lossnat + knappar som slutat fungera på D7D-husen (AELknappen är en följetong). Huruvida detta är stora problem vet jag inte heller eftersom sådant säkert även hände några enstaka kameror under den tid vi inte hade internet & inte visste om det.

Går man dessutom in på C eller N-forumen så finns där massor av andra & liknande problem, faktiskt fler problem än på KM-forumen men det beror säkert bara på att det är fler människor som har C & N, därmed fler som har problem. Vi får dock inte förglömma dessa, kanske 98% (?) som faktiskt är nöjda & inte har några problem också...

//Larsa, som dock lovar att säga till om det händer hans D7D;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar