Annons

Hastigheter på CF kort till D70

Produkter
(logga in för att koppla)

Tripod

Aktiv medlem
Jag har en D70 och har idag ett Sandisk CF Ultra II.

Nu skall jag köpa ett nytt kort, är det lönt att köpa ett snabbare kort än ultra II, eller är D70:an maximala skrivhastighet ändå för låg för att kunna dra nytta av ett snabbare kort?

MVH

Fredrik

Tripod skrev:
Jag har en D70 och har idag ett Sandisk CF Ultra II.

Nu skall jag köpa ett nytt kort, är det lönt att köpa ett snabbare kort än ultra II, eller är D70:an maximala skrivhastighet ändå för låg för att kunna dra nytta av ett snabbare kort?

MVH

Fredrik

Jag har rent praktiskt provat flera varianter av CF-kort i min D70s och det gör ingen som helst skillnad att köra Ultra II, Extreme III eller Extreme IV.

Men,
a) de snabbare korten går avsevärt fortare att tömma via en bra kortläsare,
b) de snabbare korten kostar idag inte så mycket mer och
c) du kanske får en Nikon D3 eller en Eos 1Ds Mk3 (som bägge har UDMA-stöd och kan utnyttja snabbheten i Extreme IV-kort) i julklapp ;)

Re: Re: Hastigheter på CF kort till D70

Grevture skrev:
Jag har rent praktiskt provat flera varianter av CF-kort i min D70s och det gör ingen som helst skillnad att köra Ultra II, Extreme III eller Extreme IV.

Men,
a) de snabbare korten går avsevärt fortare att tömma via en bra kortläsare,
b) de snabbare korten kostar idag inte så mycket mer och
c) du kanske får en Nikon D3 eller en Eos 1Ds Mk3 (som bägge har UDMA-stöd och kan utnyttja snabbheten i Extreme IV-kort) i julklapp ;)
Länken jag postade hävdar motsatsen.

Re: Re: Re: Hastigheter på CF kort till D70

Zotamedu skrev:
Länken jag postade hävdar motsatsen.

Det kan hända, men jag har provat praktiskt och inte kunnat se någon skillnad, det blir lika många råfiler i en följd, oavsett kort.

Re: Re: Re: Re: Hastigheter på CF kort till D70

Grevture skrev:
Det kan hända, men jag har provat praktiskt och inte kunnat se någon skillnad, det blir lika många råfiler i en följd, oavsett kort.
Med ett bufferminne på 4 bilder är det inte så konstigt att du inte såg någon skillnad. Ditt sätt att testa är på tok för grovt för att säga något om hastigheten.

Re: Re: Re: Re: Re: Hastigheter på CF kort till D70

Zotamedu skrev:
Med ett bufferminne på 4 bilder är det inte så konstigt att du inte såg någon skillnad. Ditt sätt att testa är på tok för grovt för att säga något om hastigheten.

Men om de olika skrivhastigheterna hos korten inte leder till någon praktisk skillnad ... vad är då poängen med att veta hastigheten med tre decimaler? :)

Den urprungliga frågan var om en D70 kunde dra nytta av ett snabbare kort än Ultra II och det enkla svaret är att det kan den inte. Att sedan skrivhastigheten i en D70 är 0,737 megabyte/sekund snabbare med Extreme IV-kortet ... Vad har det för betydelse?

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hastigheter på CF kort till D70

Grevture skrev:
Men om de olika skrivhastigheterna hos korten inte leder till någon praktisk skillnad ... vad är då poängen med att veta hastigheten med tre decimaler? :)

Den urprungliga frågan var om en D70 kunde dra nytta av ett snabbare kort än Ultra II och det enkla svaret är att det kan den inte. Att sedan skrivhastigheten i en D70 är 0,737 megabyte/sekund snabbare med Extreme IV-kortet ... Vad har det för betydelse?
Det går snabbare att tömma buffertminnet vilket är trevligt. Inte alltid man vill vänta innan man tar nästa serie. Efter dom där 4 bilderna som fyller bufferten står fps i direkt proportion till skrivhastigheten eftersom det är den som är flaskhalsen. Då är det också trevligt med ett snabbare kort. Som bonus går det snabbare att tömma det också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar