Annons

Hasselblad vs Mamiya

Produkter
(logga in för att koppla)

mandi

Avslutat medlemskap
Hej.

JAg är mycket sugen på att köpa en mellanformatare, jag har tidigare plåtat med Hasselblad och tycker mycket om den, jag har börjat kika lite på mamiya och ser att den har sina fördelar Och nackdelar mot bladaren... jag gillar 6X6 formatet, finns det på mamiya eller är det endast 6X4,5 som finns där?

Jag vill kunna ha kameran till allt möjligt tex, resa, dokufoto, gatufoto etc...

Och som många andra vill jag inte betala allt för mycket pengar... helst inte mer än 5000:- med optik och magasin. Om det blir en bladare vill jag nog ha en 500C, som jag tyckte mycket om. jag hittade en annons där en mamiya 645 såldes för 3500:- med två gluggar och mag... vad har ni att säga om den modellen? rekomenderas något annat?

Tacksam för all hjälp jag kan få.

*Mandi
 
Mamiya har även RZ (tror jag den heter) som är 6x7 och mätsökarkamerorna Mamiya 6 resp 7 som är?? 6x7cm respektive.

Här på fotosidan finns ju ett antal av Mamiyas och Hasselblads kameror recencerade

Mamiya
Hasselblad
 
RZ är väl mer en studiokamera som används på stativ och inte så smidig för gatu- eller resefoto. Jag har tidigare använt Mamiya 645 Super med AE-sökare och windergreppet. Den funkar att resa med även om den inte är riktigt lika smidig som en småbildskamera. Mamiya gör bra optik. HB har jag inte ägt någon, bara lånat och det är ju en klassiker. Dock kändes den inte riktigt lika lätthanterlig som Mamiyan.
 
Ja, en RZ skulle jag aldrig vilja asa med mig på en resa, och inte heller använda som gatukamera. Den är fruktansvärt tung. Men till porträtt är den fantastisk och fullt möjlig att använda handhållet.

C330 är en tvåögd Mamiya med utbytbar optik för 6x6. Nog inte helt fel för ändamålet.

Annars är nog en bladare eller 645:a bra redskap för det du tänker dig.
 
mandi skrev:
vad innebär AE sökare?
En sökare med prisma och elektronik för exponeringsautomatik. Alternativet är ju ljusschaktsökare, vilket en del föredrar men som kan kräva en viss tillvänjning. Den på bilden nedan kostar 480 USD (för Mamiya Pro och Pro TL men ser ungefär likadan ut för tidigare 645-modeller).
 

Bilagor

  • ae-finder.jpg
    ae-finder.jpg
    11.1 KB · Visningar: 691
På Mamiya 645 har AE-sökaren inbyggd ljusmätare. Men dess största fördel är när man ska ta vertikala bilder. Att ta vertikala bilder med schaktsökare fungerar väldigt dåligt.

Lite bra siter med info om Mamiya nedan. Surfa igenom tillverkarens hemsida innan du köper något så att du ser hur tillbehören ser ut och fungerar.

http://www.photo.net/bboard/q-and-a.tcl?topic=Medium Format Digest
(klicka vidare till Mamiya/Hasselblad till höger)

http://www.mamiya.com/

http://johnlind.tripod.com/mamiya/mamiyatext.html
 
Senast ändrad:
tack för svaren och länkarna.

AE sökaren är alltså ett tillbehör... vad säger ni med erfarenhet om 645? jag hittade den inte i recensionerna, där finns mängder av olika 645 men ingen som bara heter 645...
 
Om du vill ha en kombination som fungerar snabbt för gatufotografering och liknande kan jag också rekommendera windern. (Tänker på Mamiya då framför allt) Går att få begagnad för inte allt för mycket pengar. Jag tycker själv att det gör hela kameran mer lättanvänd.

Thomas
 
Den ursprungliga Mamiya 645 är i stort sett samma som 645 1000s. Den senare har en snabbare slutaretid på 1/1000 sekund. 645J saknar manuell spegeluppfällning (om jag nu minns rätt) vilket jag tycker är nödvändigt. Ingen av dessa har utbytbara magasin.

Själv har jag en Mamiya 645 1000s som jag trivs bra med. Det har dock hänt en del missöden. Vid ett tillfälle trillade frammatningveven och dess fastsättningsmekanik bort. När jag väl samlat in alla delar i mossan (det hände ute i skogen) så visade det sig gängorna på tre skruvar var uppslitna. Jag fick i alla fall ihop det igen. Vidare så har jag fått byta ut packningen (ljustätningen) eftersom den var en kletig massa. Prismat har något glapp så att ljusmätningen inte är helt tillförlitlig (jag använder ändå bara extern ljusmätare). Så man får räkna med en del problem när man köper begagnat.

Fördelar är att den är relativt liten och lätt och fungerar därför bra ute i naturen. Kameran var billig begagnad och de begagnade objektiv som jag köpt till har varit väldigt billiga mot vad motsvarande Hasselblad- eller Pentax-objektiv hade varit. Den är lätt att fotografera med då alla reglage sitter logiskt placerade (bättre än den moderna Mamiya 645pro i detta avseende).

Största nackdelen är att jag måste byta schaksökare till prisma när jag vill ha höjdformat på bilderna.
 
Senast ändrad:
Jag köpte en 645 pro tl på ebay i somras. $560 med magasin, sökare och 80/2,8 i nyskick. Dock ej AE-sökare. Mamiya är lite plastigare än Hasselblad men ger mycket för pengarna. Objektiv till Mamiya är i regel betydligt billigare än motsvarande till Hasselblad och de är väldigt skarpa och fina. Min 645 har jag använt en del till gatufoto vilket den fungerar utmärkt för förutom att den är lite stor och låter mycket. Tycker faktiskt den är smidigare utan windern som ju dessutom låter en hel del. Men det är väl en smaksak.
 
Är du ute efter en lätthanterlig mellanformatare för allmänt bruk är nog Mamiya 6 det absolut bästa valet (6x6 negativ). Den är inte alltför stor, objektivet kan skjutas in en bit i kamerahuset så att det inte sticker ut så mycket. Objektiven (50, 75 och 150 mm) är riktigt skarpa och bra.
Tyvärr återspeglas detta i prisnivån. De är med andra ord ganska dyra.

Ett billigare alternativ (om du inte väljer de mest eftertraktade varianterna) med en nästan likvärdig bildkvalitet är en Rolleiflex tvåögd spegelreflex. Betydligt mer lätthanterlig än vad det verkar vid första anblicken och med ganska låg vikt. I mitt tycke är detta den bästa kompromissen mellan pris/hanterlighet/prestanda för allmänt bruk om man kan klara sig utan utbytbar optik.
Jämfört med slammerburken från Göteborg är Rollein dessutom föredömligt tyst.

/Michael
 
Senast ändrad:
Fast har objektiven till Mamiya 6 samma bedrövliga närgräns som till Mamiya 7 vete sjutton om jag skulle rekommendera den till allmänt foto. Eller, den skulle inte funka för mig, kanske jag ska säga... Rena porträtt känns t ex ganska svårt om man inte vill beskära jättemycket i efterhand. Men visst är den smidig.

Ännu billigare än Rolleiflex är Rolleicord. Jag har själv en V från 50-talet, och förutom den mörka mörka mattskivan är den fantastiskt fin. Optiken är kalas. 1500 kr kostade den.
 
MattiasL skrev:
Fast har objektiven till Mamiya 6 samma bedrövliga närgräns som till Mamiya 7 vete sjutton om jag skulle rekommendera den till allmänt foto. Eller, den skulle inte funka för mig, kanske jag ska säga... Rena porträtt känns t ex ganska svårt om man inte vill beskära jättemycket i efterhand. Men visst är den smidig.
Men behöver man komma närmare? Alla finnar o blämor vill man ju inte se.
Har tagit en del porträtt med Mamiya 6 och 150:an. Det blir en "bröstbild" som närmast. Vill man komma närmare får man beskära negativet (delförstoring).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.