J. S-g.
Aktiv medlem
jimh skrev:
Varför inte köra 6x6 då?
Det handlar om visualisering. Hade jag en avmaskningsram att lägga på mattskivan för stående 6x4.5 kunde det onekligen vara en lösning.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
jimh skrev:
Varför inte köra 6x6 då?
J. S-g. skrev:
Det handlar om visualisering. Hade jag en avmaskningsram att lägga på mattskivan för stående 6x4.5 kunde det onekligen vara en lösning.
Ok, det får du garanterat medhåll om. Jag avskyr också att fotografera utan att se den slutgiltiga kompositionen i sökaren. Jag frågade mest för att klarlägga om det var det, eller om du av någon anledning inte ville beskära.J. S-g. skrev:
jimh skrev:
Hur ser din 645-mask ut? Går inte den att vända fel på något sätt?
Jag tycker att ett prisma är en bra kur för det. Jag har mycket lättare att fokusera med ett prisma än en naken mattskiva, om jag inte använder en kraftig lupp. Och med ljussvaga objektiv vinner prismat även om jag har en sjuhelsikes lupp. Det kan inte vara så att du hade behövt dioptrijustering till ditt prisma om du hade svårt att fokusera? Själv körde jag med billigast möjliga junk, Kievs mätprisma, och det funkade helt superbt.J. S-g. skrev:
Nu är det inte detta som är mitt största problem. Utan det är att på något sätt driva in mer spontanitet och avtryckarglädje i Hasselbladssystemet. För mig är det i stort sett en stativkamera