Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

6x4.5 vs 6x9

Produkter
(logga in för att koppla)
J. S-g. skrev:
Det handlar om visualisering. Hade jag en avmaskningsram att lägga på mattskivan för stående 6x4.5 kunde det onekligen vara en lösning.

Ja, det förstår jag till 100%.
Många anser sig kunna ha kontroll med hela kvadraten men jag menar nog att ett synligt konkret format är att föredra för de allra flesta av oss.

Kanske det finns en sådan avmaskn,ram? Kanske är det ngt man tom kan trixa till själv?


Mvh Niclas,
 
J. S-g. skrev:
Det handlar om visualisering. Hade jag en avmaskningsram att lägga på mattskivan för stående 6x4.5 kunde det onekligen vara en lösning.
Ok, det får du garanterat medhåll om. Jag avskyr också att fotografera utan att se den slutgiltiga kompositionen i sökaren. Jag frågade mest för att klarlägga om det var det, eller om du av någon anledning inte ville beskära.

Men i så fall är det väl bara att göra en mask? Det går väl att lägga på en lös dylik ovanpå mattskivan, lämpligen med en lyftflärp i så man kan skifta om den efter valt format. Så gör jag med 6x6.

Hur ser din 645-mask ut? Går inte den att vända fel på något sätt?
 
Finns det inte mattskivor med utsnitt för 645 till hblad? Det finns det till Mamiya RZ & RB i allafall.

645 har två fördelar framför 6x6:
1. Du kan komponera i en rektangulär ram.
2. Du får 15 bilder per rulle.

6x6 Har fördelen att du inte behöver vrida på kameran för att ändra från stående/liggande.
 
jimh skrev:
Hur ser din 645-mask ut? Går inte den att vända fel på något sätt?

Det skulle gå om jag filar upp ytterligare två hack i den, förutom de som var där från början. Ska tänka på det.

Nu är det inte detta som är mitt största problem. Utan det är att på något sätt driva in mer spontanitet och avtryckarglädje i Hasselbladssystemet. För mig är det i stort sett en stativkamera, utom på soliga dagar.

Hur framträdande blir kornet om jag kör med ISO 400 eller ISO 800 i 6x6-formatet - och förstorar till 25x25 (oftast) och 50x50 (mer sällan)?
 
J. S-g. skrev:
Nu är det inte detta som är mitt största problem. Utan det är att på något sätt driva in mer spontanitet och avtryckarglädje i Hasselbladssystemet. För mig är det i stort sett en stativkamera
Jag tycker att ett prisma är en bra kur för det. Jag har mycket lättare att fokusera med ett prisma än en naken mattskiva, om jag inte använder en kraftig lupp. Och med ljussvaga objektiv vinner prismat även om jag har en sjuhelsikes lupp. Det kan inte vara så att du hade behövt dioptrijustering till ditt prisma om du hade svårt att fokusera? Själv körde jag med billigast möjliga junk, Kievs mätprisma, och det funkade helt superbt.

ISO 400-800 tycker jag funkar lysande till 6x6 för allt utom landskapsbilder. Och till såna har man ju ändå stativ, så då kan man ju byta magg till en långsammare film ändå.
 
Prova en Fuji 645.

Föreslår att du köper någon av Fujis 645 kameror.
De har de egenskaper du söker. Finns alltid till salu på Ebay för småpengar (i alla fall jämfört med vad de kostade pre den digitala tidsåldern).
Gillar du den inte kan du sälja den utan att göra någon stor förlust.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.