Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hasselblad stänger ute användare ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Michael Reichmann verkar gnälla mest för att få gnälla. Visserligen kan jag till nöds förstå hans invändingar, men kom igen ... Gnäll över att det inte finns några tredjepartsobjektiv eller bakstycken (V-serien) till Hasselblad, eller att man är hänvisad till att använda Leicas eget digitala bakstycke till R8/R9 -- eller för den delen att den kallas DSLR när det klart och tydligt i själva verket är en SLR med D-bakstycke. Eller att tidiga objektivserier till Fluppoflexkamerorna inte kan användas till senaste modellen av kamerahus utan att använda en adapter -- och då bara med begränsad funktionalitet ...

Handelshinder OMG!!!11!1one!1

MR skriver: "No one has ever used the designation DSLR to refer to a medium format camera with interchangeable backs."
Skriv till språkpolisen då. Dom kanske bryr sig.

Åkej att man som Hasselbladsägare är bortskämd med en enastående kompatibilitet, men förr eller senare måste ändringar och utveckling ta ett kliv som omöjliggör full kompatibilitet.

Michael R borde kanske ta ett par steg tillbaka för att skaffa sig lite perspektiv.

-- MW
 
Förr eller senare måste väl kompatibiliteten strykas. När innanmätet i kamera/bakstycke blir så avancerat, att det är omöjligt att få det att funka med alla märken. Tror att Hasselblads bildkorrigering i kameran är en av anledningarna till ett slutet system. Hasselblad måste ju också vara rädda om sin utveckling, speciellt om de kommer på eller kanske redan kommit på nån sorts korrigering som spöar de andra.
 
Nej inga tredjepartsgluggar, däremot en teleconverter från Vivitar.

Men hela Michael Reichmanns drapa kommer sig av att han inte kommer att kunna använda sitt älskade Phase One P45 bakstycke på den nya H3D. Ej heller den nya supervida 28:an på sin gamla H2D. Och då blir han ledsen och kinkig och viftar med armarna och stampar argt med sina små fötter.

Och sedan använder han sig av sin spalt på Luminous Landscapes för att avreagera sig.

Och då tänker jag ungefär som så här:

Väx upp!

-- MW
 
Magnus W skrev:
Och sedan använder han sig av sin spalt på Luminous Landscapes för att avreagera sig.


Inte riktigt bara han som reagerar. Om Hasselblad, som idag är det enda egentliga alternativet på mellanformatsmarknaden, börjar göra det omöjligt att använda bakstycken från andra tillverkare än sig själva, så innebär det ju en kraftigt förändrad situation än den vi har idag.

De som har valt bakstycken från Sinar, Leaf eller PhaseOne kommer inte att kunna använda Hasselblads senaste kamera eller senaste objektiv. Det känns inte som Hasselblad slagit in på rätt väg.

Stefan
 
H2 finns för de andra bakstyckestillverkarna. Vitsen vad jag förstår med H3 är att de kan optimera mjukvaran och kompensera de avikelser som finns i deras egna objektiv samt att profilera sig mot andra tillverkare .Enligt Hasselblad så finns det upp mot 20000 parametrar inlagda i programvaran.
Kanske det är mer fråga om en överlevnadsstrategi samt ha kontroll från början till slut från bakstycke, programvara samt objektiv.
Mikael
 
macrobild skrev:
H2 finns för de andra bakstyckestillverkarna.

Jo, visst finns den kvar, men hur för länge? När jag talade med Claus Mølgaard på PhaseOne var han mycket oroad över den utveckling som sker på Hasselblad. Han såg heller inga tekniska orsaker, utan bara som ett rent försök att dominera marknaden.

Likadana reaktioner hörde jag hos Sinar och Leaf och de var mycket glada för att de medverkade i utvecklingen av den nya »Rollei«-kameran.

Stefan
 
Jag kan förstå Hasselblad varför låta konkurrenter
använda deras Kamera när dom har ingått med Imacon o tillverkar egna bakstycken.
Sedan att phase one har lyckats väldigt bra med sina o är snabbare ut med sina senaste modernaste underlättar inte för Hasselblads egna Imacon bakstycken.

Vad marknaden behöver är flera mellanformats kamera tillverkare o tydligen håller Phase one på att fundera på den biten.

Det kommer dom vara tvungna till för jag tror knappast Hasselblad kommer släppa in Phase one igen på deras kameror om dom inte kommer fram till en ny lösning (pengar) såsom deras gamla kontrakt med Hasselblad för ett äldre bakstycke H101 det är därför Phase One nya bakstycken är märkta med H101 (p45).

Tror inte inte det ligger så mycket pengar i själva kamerahuset dom fina slantarna kommer från bakstyckena,dessutom Phase One är bättre än Hasselblad på Program vara till kameror (capture one)så det är att ta död på sig själv om man låter en duktig konkurrent använda sin kamera gratis.

Om tex Contax hade varit kvar hade nog Hasselblad agerat annorlunda för det var en duktig konkurrent med optik i klass med Hasselblads egna.

Hur kan Michael Reichmanns vara upprörd att Hasselblad hindrar Phase one att använda deras kameror det är ungefär som att BMW skulle stoppa in sina motorer i Mercedes bilar o sedan sälja dom.
 
Jag har nu läst MR's artikel och till skillnad mot de flesta i den här tråden, måste jag säga att jag håller med. Obs att jag inte äger en Hasselblad H1 eller H2 och påverkas inte personligen av beslutet. Däremot tycker jag det är tråkigt att H-blad försätter sig i en ytterst känslig position på en mycket liten marknad. Som det är nu finns ingen egentlig konkurrent, men det finns aktörer som formerar sina styrkor; Sinar, Rollei och Zeiss samarbetar i ett projekt som kommer att resultera i ett koncept som direkt riktar sig mot det segment som H-blad just nu regerar. Dessutom har Leica köpt 51% av aktierna i Sinar, vilket förmodligen leder till att samarbetet med Imacon/Hasselblad löper ut. Inget av detta talar till Hasselblads fördel, plötsligt är man ensam med ett slutet system och med åtminstone en allierad mindre. Många med mig som jobbat med Sinars och Phase One´s bakstycken, i mitt fall i ett Hasselblad V och Sinar-system, vet kvalitérna i dessa jämfört med Imacon/Hasselblad och skulle absolut välja Sinar/Rollei framför H-blad. Nu vet vi ju inte hur slutprodukten blir, men personligen är jag övertygad om att den kommer att bli konkurrenskraftig med råge.
Mitt bekymmer är alltså inte i första hand att Hasselblad bygger ett slutet system, utan att de målar in sig i ett hörn som ingen kommer att bry sig om de tar sig ut ifrån eller inte, eftersom det plötsligt finns andra kanske bättre alternativ.
 
Hi folks

Jag håller oxå med Reichman fullt ut. Hasselblad har alltid varit mycket stolta över bakåt och framåt kompabiliteten i sina system. Många har nog ansett det vara ett säkert kort att satsa på svensken (numera dansken, kanske det är här där det har gått snett) tack vare bakåtkompabiliteten även om produkterna oftast har varit dyrare än konkkurenterna .

Det måste kännas jättekul att som Reichmann ha investerat mega dollars i ett system när tillverkaren helt plötsligt ändrar sin historiska strategi. Jag har full förståelse för att en tillverkare byter grundläggande förutsättningar ibland såsom Canon gjorde vid bytet från FD till Eos eller Hasselblad gjorde när man gick till H systemet från V. Ibland står man i en återvändsgränd och måste göra någonting radikalt men som användare av en F1N och en massa gluggar då bytet skedde till Eos så var det rätt surt. Så surt att jag sålde rubbet och bytte till Nikon.

Jag kan förstå Hasselblads tänkande rent ekonomiskt men bara på en kortsiktig bas. Långsiktigt tror jag att dom biter sig i svansen ordentligt. Tycker faktiskt att det är rätt oseriöst av Hasselblad att utnyttja bristen på konkurens till denna grad att kunderna blir lidande. Jag skulle ta en mycket djup funderare nu innan jag skulle investera i en mellanformatare från Hasselblad. Nu har jag inga sådana planer så min fundering är bara av akademiskt intresse men jag anser Hasselblad vara oseriöst och skinnar kunderna kortsiktigt för stunden vilket jag tror (och vet från andra branscher) straffar sig i längden. Det har visat sig tidigare att när en tillverkare använder sin dominans på detta sätt så blir det problem i framtiden. Man brukar väl kalla det "temporärt monopol" och det är väl vad Hasselblad just nu har i vakumet efter att Contax och de andra kastade in handduken och att de nya kommer tillbaka. Kunderna brukar ha ett mycket långt minne när de känner sig uppskjortade eller utnyttjade. Det hände bla med en av de största Amerikanska tillverkarna av kopieringsmaskiner under 80 talet och dom får fortfarande höra det från några av de tilltänkta kunderna.

Mankan
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.