..............Kan man inte få skarpa bilder med film kan man nog inte det med digitalt heller. Den stora fördelen som jag ser med digitalt är möjligheten att fota i svagt ljus. Där har den tekniska kvaliteten verkligen flyttats fram.
Jag undrar det jag. Jag träffar definitivt mer rätt fokusmässigt med manuell fokusering idag än under filmtiden. Jag kan verkligen verifiera detta idag när jag just nu reprofotar mina gamla dia. Jag har än idag två av mina gamla Pentax-objektiv (40mm/2,8 och 100mm/2,8) som var de jag använde på mina backpackerresor på 70-talet.
När jag skruvar på dessa objektiv på min NEX 7 med adapter idag, så får jag betydligt bättre bildkvalitet ur dessa objektiv med denna 24 MP-sensor (som inte ens är state of the art idag då det ju gått några år sedan den kom) än jag fick analogt på 70-talet. För mig är det väldigt tydligt. Exakt samma objektiv är det. De ger bättre resultat idag än någonsin för mig. En förklaring till det är rent teknisk och den ligger i att fokushjälpmedlen idag är bättre än de jag hade då.
Jag tycker filmtiden var både väldigt dyr och praktiskt hopplös. När man skulle ut på långresor som då varade kanske ett halvår ibland så blev filmerna inte bara ett stort ekonomiskt problem utan även ett praktiskt. Idag tar vi ibland tusentals bilder på resor som vara några veckor. Säg 500 då varje vecka i ett halvår och du har 12 000 på ett halvår. Lite med dagens mått mätt. Det är trehundratrettio rullar. Om vi räknar på motsvarande 30 spänn per rulle (lågt), så landar vi på 9990 spänn bara för filmen. Jag måste säga att jag verkligen inte vill ha den tiden tillbaka.
Jag tänker nog snarast på de bilder jag har och vad som gjorde att jag just valde att ta just dessa när jag förmodligen skulle tagit en massa andra bilder också bara jag haft en digital kamera då istället.
Jag gillar också Nick Brandts bilder som jag såg på Fotografiska i all sin prakt, men jag tror inte det skulle vara omöjligt att få en liknande känsla med digitalt för när man blåser upp bilder så stora så blir inte ens digitala bilder tagna med D800 helt rena (jag har ju Sony A7r (med samma sensor som i D800E t.o.m.själv, så det har jag inga problem med att verifiera.
När det gäller glädjen i den analoga processen så kan jag bara säga att jag har ju svårt att få tid att ta tillvara mina digitala bilder på ett bra sätt trots att jag tar bilder digitalt på liknande sätt som analogt. Jag är selektiv nu med. Skulle jag dessutom tvingas hålla på att soppa filmer och bilder rent praktiskt blev det inte mycket gjort tror jag.