Annons

Hasselblad H1-30 vs. Sony a900

Produkter
(logga in för att koppla)

tannler

Aktiv medlem
Intressant jämförelse - Hasselblad mot Sony. Jag delar inte testarens slutsats; "The conclusion seems to be that the a900 does not yet compete with MFDB, even an older model as I used, at this stage."

Särskilt bild fem i serien avslöjar, för mitt skumma öga i alla fall, att a900 ger renare färger och har bättre detaljåtergivning.
 
Intressant jämförelse - Hasselblad mot Sony. Jag delar inte testarens slutsats; "The conclusion seems to be that the a900 does not yet compete with MFDB, even an older model as I used, at this stage."

Särskilt bild fem i serien avslöjar, för mitt skumma öga i alla fall, att a900 ger renare färger och har bättre detaljåtergivning.

Kul tanke med en sådan jämförelse, men det finns mycket i hans metod (objektiven, valet av råkonverterare osv) som gör hans jämförelse svår att dra några speciellt långtgående slutsatser från.

Angående bild fem: Att mellanformatare överlag har kassa egenskaper på högre iso är ett välkänt fenomen, det är helt enkelt ingen prioriterad egenskap hos sådana kameror. I stort sett alla moderna småbildskameror på marknaden har bättre bildegenskaper än en P30 på iso 800 ...
 
Ska bli kul att se om han gör om testet med en optik som en åtminstone minimalt kvalitetsmedveten användare kan tänkas använda.

Har inget emot lite variationer i uppsättningen så länge de är hyfsat representativa för hur målgruppen använder kamerorna (kanske också innebär att han borde använda annan råkonverterare för bakstycket?)
 
zoomar man in 100% crop från båten

http://picasaweb.google.com/DouglasPBoyd/A900VsH1P30#5260166084550839010

Så ser man att HBL ger klart mer detaljåtergivning. Men precis som han påpekar (eller snarare gissar) så är det med all sannolikhet AA-filtret. Han borde ha skärpt upp A900-bilden för att kompensera. Men A900 ser ut att kunna ge även den gamla 30MP från HBL en match. Han skulle naturligtvis haft ett zeiss 50mm på huset istället.

Jag har efterfrågat ett testexemplar av A900 med ordentlig optik till.
 
Ja, testet blir lite konstigt med tanke på vilka objektiv som har används, och vilket raw konverterare som har räknat upp.

Men, mättnaden och färg tonerna känns bättre med p30.
 
Jag tycker det såg riktigt trevligt ut. A900:an hänger med fantastiskt bra med tanke på dess AA filter.......
 
Nu har han testet med lite annan optik och konstaterar att A900an matchar Hasselbladarn med P30:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1037&message=29788632

Går antagligen att klämma ur lite ytterligare ur båda konfigurationerna med lite annan optik och kanske annan råkonvertering. Den gamla Minolta "Beercan"-zoomen han nu provat med har gott rykte som budgetoptik, men är troligen inte i klass med nya Zeissoptiken eller även äldre fast optik.
 
Senast ändrad:
Detaljupplösning i all ära.

Men vad med färger/ton omfång? Vad med dynamik? Vad med att ha headroom när du räknar upp filen?

Ingen av dessa tester tar upp detta.
Enligt mig så kan du aldrig veta hur ett bakstycke eller kamera beter sig förrens du har testat det själv.

Den största skillnaden mellan mitt bakstycke och tex d3 och 5d, är just färger, toner, dynamik.
Jag vet inte Hur många tester mäter upp den visuella dynamiken, men jag anar att de är en smula miss visande.

Sen, när man jobbar parallellt med en d3 fil, och en fil från bakstycket, så märker man en stor skillnad i headroom, alltså, hur mkt man kan "dra i spakarna" innan bilden spricker.

D3 filerna känns mer pressade till gränsen när man räknar upp dem, medans filerna från bakstycket kan man praktiskt tagit "maxxa kontrasten" på, och det finns fortfarande headroom och info kvar i bilden.

Jag kan inte förklara detta bättre, jag uppmuntrar folk till att testa själva om ni får möjlighet, det finns alltså ytterligare dimensioner vid det vi kallar "bildkvalitet", som dessa tester enligt mig inte klarar att demonstrera.
 
Detaljupplösning i all ära.
Den största skillnaden mellan mitt bakstycke och tex d3 och 5d, är just färger, toner, dynamik.
Jag vet inte Hur många tester mäter upp den visuella dynamiken, men jag anar att de är en smula miss visande.

Sen, när man jobbar parallellt med en d3 fil, och en fil från bakstycket, så märker man en stor skillnad i headroom, alltså, hur mkt man kan "dra i spakarna" innan bilden spricker.

Absolut det är där den stora skillnaden ligger, det upptäcker man ju mer man jobbar med ett bakstycke.
Vad gäller skärpa upplösning i tryck är skillnaden inte alltid så stor numera...tyvärr med tanke på vad man betalt för bakstycket :-(

/Janne
 
Visst finns det många olika faktorer för bildkvalitet, men just upplösning och skärpedjup har varit de faktorerna där jag upplevt att en 12 megapixels APS-C-kamera inte kunnat leverera likvärdig kvalitet jämfört med kommersiella bilder plåtade med mellanformatsbakstycke.

Mitt testande med A900an och Zeiss 85mm f1.4 gör att jag känner mig rätt övertygad om att den ligger på en bra nivå upplösningsmässigt jämfört med den detaljnivå som brukar synas i kommersiella bilder där mellanformat ofta används. De exempel jag sett från andras FF-bilder gör att jag misstänker att den borde leverera jämförbara resultat även skärpedjupsmässigt med ljusstark optik som är skarp på stora bländare, eftersom mellanformatsoptiken ofta är något eller några steg ljussvagare.

Har ännu inte behövt dra särskilt mycket i någon bild plåtad med A900an än, men planerar göra en high-key-plåtning nästa helg och får testa om jag då märker av det högre dynamiska omfånget (är dock en studioplåtning, så dynamiskt omfång är ju snarast en bekvämlighetsfråga som besparar en ljustrixande).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.