Annons

Har vi sålt våra själar???

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas S Eriksson

Aktiv medlem
Var på Peace and love-festivalen i Borlänge nu i helgen. Mycket fotande och bra artister.

Innan spelningen med Iggy and the Stooges så ombads alla som ville kunna fota att skriva på ett kontrakt (på jävligt krånglig engelska) och lämna dem till scenmästaren vid pressinsläppet.
Vi var några som i stilla ro tänkte ställa oss en ganska bra bit från insläppet, med tele, och fota därifrån och kunna kringgå det kontraktet, men det skulle tydligen inte kunna gå då turnéfolk skulle cirkulera i publiken och på ett amerikanskt sätt tala om att tele var ajjabajja.

Vi bestämde oss då för att ändå fylla i ett kontrakt och lämna in och innan vi gjorde det frågade vi en som hade läst hela och kunde ge en tolkning över vad som egentligen stod där. Enligt honom fick bilderna från i går lördag endast gå i press en gång, inte arkiveras, inte användas för monetär vinnings skull eller användas i reklamsyften. Lite förvånade blev vi när han sa att bilderna nog heller inte borde användas i utställningar för att vara på den säkra sidan.

Scenmästaren på just den här scenen är MYCKET mån om att alla ska få bilder och han gör verkligen sitt yttersta för att kunna släppa in alla, om än bara i 1-2 låtar ibland. På hans inrådan fyllde alla i uppgifter som var helt felaktiga, firmanamn, mailadresser och så vidare, för att få tillträde till scendiket. Han sa, "Tror ni att jag kollar på alla dessa bladen innan jag släpper in er?", och flinade.

Det jag undrar nu är....
1: Vilken kontroll kan en artist/bolag utöva för att ha koll på de bilder som kommer från en spelning?

2: Om artisten/bolaget har koll, vad kan de komma med för krav om det skulle uppdagas att jag ställer ut en bild i Folkets hus i Falun eller Borlänge?

Jag är inte speciellt oroad över det här, med tanke på att de kommer att ha svårt att hitta någon riktig kontaktuppgift överhuvudtaget, men det är ju alltid nyttigt at veta om någon av er där ute har råkat i liknande situationer.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.