Annons

Systemkamera på Konsert

Produkter
(logga in för att koppla)
Sweden Rock och förbud mot systemkamera

Har nu varit i kontakt med Sweden Rock och fått svar efter att ha jämfört "kanonerna där bak" med dom nya små digitala "pistolerna där fram".

Citat

"Ja jag förstår att svaret gjorde dig väldigt förbryllad.
Jag kan säga att jag var minst lika förbryllad då jag fick ärendet förklarat för mig och skulle sätta mig ner och skriva en förklaring till dig. *skrattar* Inte det lättaste jag gjort i min tid här på festivalen kan jag säga...
;)

Men detta är något som skall diskuteras bland de som fattar besluten på festivalen då jag och min kollega snabbt konstaterade att det är en gammal och förlegad regel som har hängt i och inte blivit moderniserad.

Men hör av dig igen om ett par veckor så skall vi ha diskuterat igenom detta och förhoppningsvis ändrat lite på de där reglerna."
 
Jag har tidigare fotat en del konserter, bla annat U2 vid ett par tillfällen, Metallica, The Cure etc etc. För att komma in på konserten är (var i alla fall för ca 4 år sedan) man tvungen att köpa pressbiljetter från arrangören t.ex EMA. För att få tillstånd att plåta behövs sedan ett fotopass som man ansöker om hos skivbolaget. Det vanligaste var, och är väl kanske fortfarande, att man får fota vid scenen de tre första låtarna, därefter får man snällt packa ner kamerorna och sätta eller ställa sig på den plats man har pressbiljett till.
Den som bär med sig en kompaktkamera i fickan kan väl i princip kastas ut om den används under konserten, men det är något som jag aldrig sett hända och även om man har zoom så blir inte bilderna så roliga på 30 meters håll, jämfört med bilderna man får ta vid scenkanten med fotopass. Vid klubbspelningar med "mindre" artister har jag aldrig haft några problem, bara jag som frilans kunnat visa uppdrag från en eller flera tidningar. Jag har då i regel vänt mig till klubbägaren eller direkt till artisten. Bara i undantagsfall har skivbolaget varit involverat i ev tillståndsgivning. Om vakterna tjafsat har det i regel löst sig efter någon minut.

MVH Peter
 
Var du även tvungen att visa att du hade uppdrag innan du köpte pressbiljetterna och fixade fotopass? Eller skulle det räcka om man hade pressleg? Är pressbiljetter samma sak som vanliga biljetter (samma pris och samma platser), men med möjlighet till fotografering?
 
Slutsats

Så har vi daragit någon slutsats eller kommit fram till någon lösning på problemet?

Det är väl därför man diskuterar? =)

/Niklas
 
divander skrev:
Var du även tvungen att visa att du hade uppdrag innan du köpte pressbiljetterna och fixade fotopass? Eller skulle det räcka om man hade pressleg? Är pressbiljetter samma sak som vanliga biljetter (samma pris och samma platser), men med möjlighet till fotografering?

Kommer faktiskt inte ihåg hur det var från början, men med tiden blev det lättare att köpa pressbiljetter då jag ofta hade kontakt med samma personer. Pressbiljetter kostar lika mycket som vanliga biljetter till konserter på t.ex Stadion eller Globen i Stockholm, platserna är på pressläktaren (bra platser på ena långsidan att se konserten ifrån efter avslutad fotografering vid scenen).
Jag har faktiskt aldrig i något sammanhang haft användning av pressleg. Däremot har jag aldrig, tror jag, fått fotopass utan att i förväg kunna visa att bilderna är för publicering i en eller flera kända tidningar.

MVH Peter
 
mipert skrev:

En arrangör kan ju förbjuda alla med presskort att komma in. Om de vill.

Presskortet ger en inga rättigheter, det är bara en legitimation som visar att man gör uppdrag (frilans eller anställd) åt tidningar och andra media.

Jodå, du har säkert rätt. Jag har själv aldrig behövt visa mitt pressleg (SJF), så reglerna i skarpt läge har jag ingen erfarenhet av.
Men jag drar mig till minnes en händelse för några år sedan då en redaktionschef på en tidning jag praktiserade på, nämnde möjligheten att få passera spärren för att få kontakt med medarbetare innanför genom att visa pressleg. Rena "murbräckan", alltså.

Då och då uppstår debatten om pressleg inom journalistkåren. Tivoli i Köpenhamn har nu slutat ge fri entré till personer med presskort. 30 000 pressbesökare hade man 2003, men antalet stod inte i proportion till publiceringar om parken.
Arrangörer kan säkert komma att förbjuda alla med pressleg i framtiden, om det är så att det blir inflation i dessa.
 
Fast vilken skillnad det är på små och stora spelningar. Idag blev jag behandlad som en kung, bara för att jag hade kamera med mig då Markoolio spelade vid ett köpcentrum. Då sista stolarna och borden plockades undan innan så kom en av "arbetarna" fram och frågade om jag behövde ett bord att stå bakom publiken. Jag tackade men avstod eftersom jag kånkade på barn både på axlar och armar under spelningen. Efteråt vid skivsigneringen i kön med kameran över axeln och tre barn i kön kommer en annan "arbetare" fram och säger till barnen, så mamma har kameran med sig. Tittar sedan på mig och föreslår att jag tar med mig barnen och väntar tills det lugnat sig. Då fixar vi så du får de bra bilderna på dem säger han. Härligt när det funkar så;) Fast det är ju bara på såna små ställen förstås och till bilder som hamnar i familjealbumet..
 
Angående konserter

Jag skulle önska att konsertarrangörerna angav tydligare på biljetten om kamera är OK eller ej. I allmänhet skrivs de biljetter man köper (som privatperson alltså) ut på något slags standardpapper som säger att kameraförbud råder.

Men så är ju ibland inte fallet. Jag "drabbades" under 2003 vid två tillfällen:

1.) Ulf Lundells turnépremiär för Club Zebra-turnén. Man kunde lätt få plats längst fram, men jag kunde inte drömma om att man fick ta in en systemkamera så jag tog inte med den. Däremot en kompakt APS (som jag skulle våga lämna i garderoben) på chans. Det visade sig att man fick fota obegränsat. Några kort blev hyggliga, men tänk vad man kunde ha gjort med en systemkamera...

2.) Kents "vita konsert" på Stadion. Där uppmanade ju bandet alla att ta upp sin kamera och ta bilder med blixt samtidigt för att få effekten "discoboll". Så då var kamera uppenbarligen t o m önskvärt.

Samma sak (discobollstemat) körde Robbie Williams i sina enorma Knebworth-konserter.

Man skulle gärna vilja veta vad som gäller innan...

/Anders
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.