Annons

Har vi i Sverige något likt...

Produkter
(logga in för att koppla)

Saarikko

Aktiv medlem
... http://www.editorialphoto.com/ som i USA ?

Citerar det som en kille skrev på Flickr:

The above website will tell you how to file for a previously published photo. Be SURE to do it the right way. If you do not and there is ever a lawsuit the case could be thrown out simply because you did it wrong.

BTW, when you file for copyright you can do it for several or dozens or hundreds of photographs for the one fee. You just call it a "collection" of your work. There is more info like this on that website.

Mvh,
Miska

Nej, i Sverige har vi automatiskt upphovsrätt så länge bilde uppnår verkshöjd. Det är väldigt låga krav för att en bild ska anses uppnå verkshöjd.

Nej, i Sverige har vi automatiskt upphovsrätt så länge bilde uppnår verkshöjd. Det är väldigt låga krav för att en bild ska anses uppnå verkshöjd.

Det är fel. I Sverige är alla bilder automatiskt skyddade av upphovsrätt. Verkshöjden avgör bara hur länge upphovsrätten gäller (50 år efter att bilden togs eller 70 år efter fotografens död). Kraven för verkshöjd är inte låga, tvärtom.

Ja, det har du ju rätt i! Ibland är minnet kort.
Däremot är jag inte övertygad om att kraven för verkshöjd är höga, såsom jag har läst så räcker det i princip med att det finns någon tanke med bilden, något som gör den unik. Någon beskrev det som att de flesta bilder som tas för annonser, samt vanliga "point and shoot"-semesterbilder, troligen inte uppnår verkshöjd, medan de flesta bilder med någon tanke bakom gör det (t.ex. Semesterbilder där fotografen har tänkt till lite, kanske arrangerat familjen etc.) Det är ju dock ganska lönlöst att diskutera/spekulera i eftersom skillnaden mellan bild och verk aldrig har prövats rättsligt.

Ja, vi menar nog samma sak, fast vi kanske har olika uppfattning om vad som är "höga krav". Tyvärr ger lagen inte mycket vägledning i frågan. Jag har för mig att lydelsen är "varaktigt konstnärligt eller vetenskapligt värde". Det finns en del riktlinjer utformade av diverse organisationer, men de spretar en hel del. Den generösaste, som jag brukar använda, är "Om en annan fotograf befinner sig på samma plats vid samma tidpunkt kan antas ta en likvärdig bild så uppnår den inte verkshöjd". Den striktaste definitionen som jag har sett är att en bild ska ha varit utställd eller sålts i numrerade exemplar för att räknas som konstnärligt verk.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar