Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har precis sålt första bilden, hur ta betalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ossvik

Medlem
Hej!
Jag har precis sålt en bild till en tidning och jag har lite frågor om hur jag ska gå till väga.
Tidningen bad mig skicka en faktura, men jag undrar om det normalt sätt går lika bra att uppge ett kontonummer som dem kan sätta in pengarna på.
Fråga två är; hur gör jag med skatt??
Tacksam för all hjälp!

Stefan

surfa runt bland trådarna.. står massor om detta här. Ang Fakturering så måste dom ha ett faktura underlag för att kunna betala annars får ni komma överrens om betalningssätt.

Ring skatteverket och fråga. De är väldigt hjälpsamma och har telefontid till 19:00.

Du kan om jag inte har helt fel visst fakturera tidningen men de måste då betala moms till dig. Den momsen tar du sedan upp i din deklaration. Men allt det där vet de som sagt på skatteverket bättre än vi gör här skulle jag tippa :eek:)

Mitt råd - starta en enskild firma - kostar 1000:- tror jag - ansök om f-skattsedel och vips så har du ett eget företag. Det innebär i och för sig skyldigheter med bokföring, skatt och momsinbetalningar med mera. Men å andra sidan ger det dig fördelar vid fakturering, momsavdrag etc. Köper du utrustning för dina tjänade pengar får du dra av momsen, 25%, vilket ganska snabbt väger upp startkostnaden. Ska du fortsätta sälja bilder är detta det enklaste sättet för dina kunder - dom flesta ser gärna en faktura. Ring Skattemyndigheten på din ort och så hjälper dom dig med att komma igång, dom är oftast mycket hjälpsamma.

Har du en vanlig anställning vid sidan av så ska du inte ha F-skattesedel utan FA-skattesedel. Annars får du börja fakturera din vanliga arbetsgivare ochså :)
De första 5 åren du driver egen firma får du dessutom kvitta moms i det egna företaget mot moms du betalar på din vanliga lön. Det eftersom du och firman delar ekonomi.

Inte riktigt va, moms o skatt är inte samma sak. Man får kvitta underskott i fotoverksamheten mot anställninginkomsterna. Snurrigt värre...

Fotomange skrev:
Inte riktigt va, moms o skatt är inte samma sak. Man får kvitta underskott i fotoverksamheten mot anställninginkomsterna. Snurrigt värre...

He he... ja det var ju det jag (inte) sa. ;o) Ja det är snurrigt som faen det där!

Jag repetera, det hela är enkelt.Tidningar är ju också vana vid att betala ut arvocen till dem som inte hr F-skatt.

Det tar ett tag att registrera firma. så det är inte så lämpligt i din situation.Så låt tidningen betala arvodet som om det vore en vanlig lön. Ett underlag för utbetalningen vill ekonomiavdelningen ha, så skriv en faktura men markera tydligt att di INTE har F-skatt. Då får tidningen betala arbetsgivaravgift, ca 50% på lönen, så om ni tycker att 1500 kr är en rimlig ersättning för bilden skall du få 1000 kr och tidningen behåller 500 kr som de i sinom tid betalar som arbetsgivaravgift.Tidningen ska också dra din preliminära skatt, 30% om ni inte kommer överens om något annat. Så 700 kr får du i handen.

Men det är inte svårt att registrera enskild firma.Skattemyndigheten bjuder på kurs och jag tycker det är lätt att deklarera firman. Den stora vinste med detta är att du får dra momsen, i praktiken handla momsfritt, och dessutom får du göra avskrivningar på din fotoutrustning, naturligtvis under förutsättning att kamerorna används för att ta "kommersiella" bilder.

Om firman går med förlust, det är naturligt under ett uppbyggnadsskede, får du dra av förlusten mot din vanliga lön. (alltså om du tjänar 100tkr och firman går med 5tkr i förlust så skattar du bara för 95 tkr). Det är ok att driva företaget med förlust i fem år.Men myndigheterna blir griniga om det inte finns någon verksamhet i bolaget, så detta är absolut inte ett smart sätt att låta övriga skattebetalare finansiera ens hobby. Har man gjort skatteavdrag som inte inte fanns någon substans bakom riskerar man att få betala tillbaka alltihop.

Min erfarenhet är att skattemyndigheten är enormt hjälpsam.

Du kanske ska starta enskild firma?

Skattekontoren ordnar bra och gratis informationsträffar för blivande och nystartade företagare (kolla på Skatteverket > Info-träffar > tryck på kartan) där man berättar på ett bra och pedagogiskt sätt, man får bra broschyrer och annan dokumentation med sig hem.

Skatteverket är enormt hjälpsamma, åtminstone i Malmö, och angelägna om att man kommer igång på ett bra sätt.

Du kan också köpa boken "Enskild firma" (296:- +moms) från Björn Lunde'n Information. De har också andra bra och prisvärda böcker, exv om bokföring och avdrag.

Det är inte speciellt komplicerat eller svårt att förstå. Men visst kräver det engagemang och några långa kvällars läsning att förstå hur allt hänger ihop.

Om jag har förstått det hela rätt så kan dem inte bara sätta in pengar på mitt konto och överlåta åt mig att fixa med skatten. Då är det att likna med lön och dom måste alltså även betala arbetsgivar avgift??
Jag mailade nämligen tidningen just det förslaget.
FA-skattsedel verkar ju annars som ett alternativ. Mycket att sätta sig in i i vilket fall...
Tack för all hjälp!

Stefan

Det ska tilläggas att Skatteverket kan ge dig provisorisk f-skattsedel och vägra momsregistrera dig om de anser att det handlar om hobbyverksamhet. Så blev det i mitt fall. Jag får ha f-skattesedeln i ett halvår på prov och om jag inte drar inte tillräckligt vill de ha den tillbaka. Momsregistrerad blev jag inte alls.

mvh

Johnnie

Johnnie Dunberg: Är det fel då (hobbyverksamhet)? Eller du kör foto som heltidssysla?

Jag har bokat upp mig på deras möte 25jan, ska bli skoj att se vad dom har att säga.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar