Jag repetera, det hela är enkelt.Tidningar är ju också vana vid att betala ut arvocen till dem som inte hr F-skatt.
Det tar ett tag att registrera firma. så det är inte så lämpligt i din situation.Så låt tidningen betala arvodet som om det vore en vanlig lön. Ett underlag för utbetalningen vill ekonomiavdelningen ha, så skriv en faktura men markera tydligt att di INTE har F-skatt. Då får tidningen betala arbetsgivaravgift, ca 50% på lönen, så om ni tycker att 1500 kr är en rimlig ersättning för bilden skall du få 1000 kr och tidningen behåller 500 kr som de i sinom tid betalar som arbetsgivaravgift.Tidningen ska också dra din preliminära skatt, 30% om ni inte kommer överens om något annat. Så 700 kr får du i handen.
Men det är inte svårt att registrera enskild firma.Skattemyndigheten bjuder på kurs och jag tycker det är lätt att deklarera firman. Den stora vinste med detta är att du får dra momsen, i praktiken handla momsfritt, och dessutom får du göra avskrivningar på din fotoutrustning, naturligtvis under förutsättning att kamerorna används för att ta "kommersiella" bilder.
Om firman går med förlust, det är naturligt under ett uppbyggnadsskede, får du dra av förlusten mot din vanliga lön. (alltså om du tjänar 100tkr och firman går med 5tkr i förlust så skattar du bara för 95 tkr). Det är ok att driva företaget med förlust i fem år.Men myndigheterna blir griniga om det inte finns någon verksamhet i bolaget, så detta är absolut inte ett smart sätt att låta övriga skattebetalare finansiera ens hobby. Har man gjort skatteavdrag som inte inte fanns någon substans bakom riskerar man att få betala tillbaka alltihop.
Min erfarenhet är att skattemyndigheten är enormt hjälpsam.