Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har ni varit med om liknande... min semester förstörd!

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobias Gulliksson

Aktiv medlem
Åkte så äntligen till Mexico för 2v med sol, bad och givetvis en massa fotograferande. Tar några bilder på flygplatsen och en dryg timme senare när jag ska fota på planet så ar kameran stendöd! Inget funkar den vill bara inte starta, testar samtliga tre batterier men inget händer. Så nu är jag hemma 2 veckor senare utan en enda bild. Imorgon ska Canon få höra på fan! Har någon varit med om något liknande, om inte ös på med sympatiinlägg för detta är inge kul.

fruktansvärt tråkigt.... jag finner inga ord..

Men det påminner mig om båtresan jag gjorde till Oslo...

Fotade överallt, på museum, holmen kollen... ja, överallt...

Tyckte att det var märkligt att rullen aldrig tog slut. PÅ bussen tillbaka till båten så öppnade jag kameran och upptäckte till min fasa....... där satt ingen rulle i kameran....

Förmodligen därför som det inte längre var så roligt att fota med en analog kamera.

Tobias Gulliksson skrev:
Åkte så äntligen till Mexico för 2v med sol, bad och givetvis en massa fotograferande. Tar några bilder på flygplatsen och en dryg timme senare när jag ska fota på planet så ar kameran stendöd! Inget funkar den vill bara inte starta, testar samtliga tre batterier men inget händer. Så nu är jag hemma 2 veckor senare utan en enda bild. Imorgon ska Canon få höra på fan! Har någon varit med om något liknande, om inte ös på med sympatiinlägg för detta är inge kul.

Usch! Jag lider verkligen med dig. Fotografering är så känsligt. Allt måste fungera fram till framkallningen, annars kan ögonblick gå förlorade nästan som om de aldrig ägt rum.

Det är i såna här lägen man måste tänka att det "bara" är foton, och att man har minnena på riktigt i huvudet. (Om man inte är som den där killen i "Memento" förstås.)

Tyvärr hjälper det ju föga om Canon reparerar kameran, men det vore väl lite skönt att få veta varför det gick som det gick.

Jag lider med dig. Jag skulle förmodligen inte kunna förlåta mig själv. Men fick du chans att njuta av resan ändå? Hoppas du gjorde det.

Vad var det för en kamera? Fick du inga felmeddelanden på kameran?

Ska bli intressant att se vad Canon svarar. Hälsa från mig!

Japp, jag tog med min 300D på semester till Visby för någon månad sen och den bara tvärdog, mitt i snyggaste skymningen. Sen dess har jag lyckats få igång den några få gånger och jag vet inte varför det bara funkar ibland - jag får för mig att det krävs extremt nyladdade batterier men jag har inte hunnit prova mig fram ordentligt än.

Tala om vad Canon säger, så åker jag lite snålskjuts på dig här :)

Lite för sent i det här läget kanske men.. Ta alltid med ett extrahus om det är en viktig resa.
En analog SLR kostar inte mycket och är en väldigt bra försäkring ifall det digitala skulle krångla.

Hej!

Jag förstår inte det här att vissa alltid blir så upprörda av att saker går sönder. Det är ju näst intill självklart att en teknisk pryl eller för den delen vilken pryl som helst riskerar att gå sönder. Just i fallet med resor så är ju problemet väldigt lätt avhjälpt. Det är bara att ta med en extra kamera. Jag själv tillexempel, förutom min systemkamera och lilla digitalkamera har jag alltid en vanlig filmkompakt liggandes i väskan. Kameran väger knappt 200 gram och tar ingen plats.

Visst är det tråkigt att du förlorat många bilder men tyvärr har du själv tagit en lite stor risk genom att bara förlita dig på en kamera. Det är inte canons fel att du har förlorat bilder på din semster .

MVH Uffe

Också lite sent men; varför köper man inte en ny kamera på plats och säljer den när man kommer hem? Låt vara att man förlora lite pengar men vad är det i sammanhanget?

Bara å bita ihop, och se det som ett gyllene tillfälle att fokusera på motiv o komposition i stället för tekniken för en gångs skull!

/Per (som tycker alldeles för mycket om pryttlarna för att kunna följa det rådet fullt ut)

Bilagor

• 242170.jpg
    242170.jpg
    45.3 KB · Visningar: 1,328
Självklart skulle jag kunna tagit med min gamla kamera men en dyr (allt är relativt) kamera som är precis ett år gammal tror man ju ska funka. Att köpa en ny på platsen var inte direkt möjligt vare sig praktiskt eller ekonomiskt.

Men jag njöt av resan och har många goda minnen att ta till vara på, men ändå.

Bjelkengren skrev:
Hej!

Jag förstår inte det här att vissa alltid blir så upprörda av att saker går sönder. Det är ju näst intill självklart att en teknisk pryl eller för den delen vilken pryl som helst riskerar att gå sönder. [...]

Jag förstår inte varför du inte förstår att vissa alltid blir upprörda.. :p

SÅ himla självklart är det inte att grejer pajar. De allra flesta har nog väldigt få problem med sina kameror. En enda gång har jag fått lämna in en kamera på reparation (och då hade den fått en kraftig smäll). Förr eller senare pajar allting, såklart, men en given vecka är det ganska liten risk. Om det till råga på allt händer på Mexicoresan skulle även jag bli rätt förbaskad. Men naturligtvis är det riktigt att man helst ska ha backup, t ex det gamla analoghuset. Inte alla har ett sånt dock.

Personligen skulle jag ha gått loss på engångskameror och - som någon skrev - glömma tekniken och fokusera på motivet. :)

MVH

Ååh, jag lider med dig!

Jag var själv med om en liknande händelse när jag var på semester i Egypten för några år sedan. Då var det allt en riktigt skön känsla att kunna traska ur den lilla alltiallokiosken runt hörnet med en engångskamera i handen. Semesterbilderna räddade och ett minne för livet!

Det här med att köpa en extra kamera på plats kräver tillgång till två saker: kamera till salu och pengar att köpa den med. Båda fanns i mitt fall när jag var i Egypten. Jag är verkligen ledsen för din skull att det inte fanns när du var i Mexiko.

På min sons studentexamen. Kameran var testad och provkörd hemma och för säkerhets skull var nytt batteri isatt. På plats för fotograferandet så visade det sig att det nya batteriet i själva verket inte var uppladdat utan räckta bara till provbilderna hemma. När det var dags att fotografera var kameran stendöd.

Räddningen blev den engångskamera som jag alltid har liggande i bilen. Bilderna blev förvånasvärt bra i 10x15 format trots att den hade legat nästan ett år efter utgångsdatum som var stämplat på kameran.

Roinew skrev:
På min sons studentexamen. Kameran var testad och provkörd hemma och för säkerhets skull var nytt batteri isatt. På plats för fotograferandet så visade det sig att det nya batteriet i själva verket inte var uppladdat utan räckta bara till provbilderna hemma. När det var dags att fotografera var kameran stendöd.

Räddningen blev den engångskamera som jag alltid har liggande i bilen. Bilderna blev förvånasvärt bra i 10x15 format trots att den hade legat nästan ett år efter utgångsdatum som var stämplat på kameran.
Ibland undrar man ju om sånt där händer på riktigt... Men vilken tur du hade som fixade en engångskamera.

Hoppas jag slipper plåta med engångskameran när jag åker till Australien i vår. :p Då blir det inte kul för Canon...

Har haft samma problem

Min 300D tvärdog och funkade inte med några av mina 3 batterier. Det viste sig vara den ena kontakt på laddaren som fastnat i nertryckt läge. Laddaren "trodde" då att batterierna var fullt ladade. Det trodde jag med.
Canon skickade mig en ny laddare direkt.

Re: Har haft samma problem

Niels Jörgensen skrev:
Min 300D tvärdog och funkade inte med några av mina 3 batterier. Det viste sig vara den ena kontakt på laddaren som fastnat i nertryckt läge. Laddaren "trodde" då att batterierna var fullt ladade. Det trodde jag med.
Canon skickade mig en ny laddare direkt.
Ja tänk om det var samma fel för mig vad glad jag skulle bli men tyvärr. Laddaren ser prima ut. Canon dröjer med svaret huruvida man kan få garanti på det då det bara var 4 dagar efter garantin gått ut som det hände.

Har inte varit med om att kameran lagt av, men det var inte vidare muntert när min flickvän upptäckte att de ca 100 bilder hon tagit under semesterns första dagar (både för familjealbumet och lite mer "avancerade" bilder) var puts väck från minneskortet. Fanns inte en bild på kortet och det var INTE formaterat av misstag. Ena stunden fanns de där och nästa var de borta.

Minneskortet har fungerat precis som vanligt efter detta, misstänker att värmen kan ha ställt till det på något sätt (värmebölja i Turkiet) när kameran var utsatt för sol ganska långa intervaller. Som tur var så var det inga problem med det minneskort/den kamera jag använde i alla fall... :)

Men hon tog inga fler bilder den veckan, hon tappade liksom sugen...

Peter Nilsson (PITCH) skrev:fruktansvärt tråkigt.... jag finner inga ord..

Men det påminner mig om båtresan jag gjorde till Oslo...

Fotade överallt, på museum, holmen kollen... ja, överallt...

Tyckte att det var märkligt att rullen aldrig tog slut. PÅ bussen tillbaka till båten så öppnade jag kameran och upptäckte till min fasa....... där satt ingen rulle i kameran....

Förmodligen därför som det inte längre var så roligt att fota med en analog kamera.

Låter som en riktig Norgehistoria ;)
Förlåt kunde inte låta bli :(

Well varför ska du skälla ut Canon? det förstår jag inte... Uppenbarligen finns det massor av kameror som inte "dör" fel inträffar alltid på alla typer av produkter, och dom komme alltid när man inte vill att det ska inträffa...

Skulle min bil dö 2 timmar innan planet lyfter så skulle jag bli vansinnig, men inte skulle jag skälla ut biltillverkaren eller huvudkontoret...

Visst känenr jag för dig och sympatiserar med din ilska, men att det är canons fel har jag svårt att hålla med om.

Om du verkligen ville ha bilder så kunde du ha köpt engångskameror.. inte alls samma sak, men men får la göra det bästa av situationen... eller be någon canon nisse titta på den i landet du åkte till...

Nix, inget liknande. Har rest med analoga mellanformatare endast.
Senast jag reste någonstans var jag ganska less på all vad foto heter och tog bara med en digitalkompakt som dock funkade utmärkt.
Var dock totalt oinspirerad vilket gjorde att jag lika gärna kunde lämnat eländet hemma. Alla bilder jag tog utom tre (frånsett vanliga privata minnesbilder) finns här:
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=100037
Us

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar