ANNONS
Annons

Har ni slutat kommentera bilder ??

Produkter
(logga in för att koppla)
Som jag sa så i vissa bilder så är motivet viktigt för bildens budskap. Ska jag relatera till ditt exempel Anna med en våldsam bild så är inte min uppgift i första hand att ifrågasätta motivet. Jag måste ju utgå från att fotografen ville fotografera just det motivet och ville visa en våldsam eller dramatisk bild. Min uppgift i sammanhanget är då att se om jag tycker att bilden visar det på ett bra sätt. Om bilden visar våld samtidigt som ljuset ger ett positivt intryck så kan jag tycka att det är fel då bilden ger intryck av våld som något positivt. Eller jag kanske har andra råd/idéer om hur man förstärker bildens budskap på ett bra sätt. Då anser jag att jag har tolkat bilden istället för motivet.

Att lära en fotograf att bli bättre beror helt på i vilken fas fotografen befinner sig på eller som man tror att han befinner sig på. En del fotografer har hittat sitt motivområde och de fallen är inte min uppgift att få dem att byta motivområde utan att hjälpa till att få ut så mycket som möjligt ur varje motivområde. Om det nu är ensamma mamman som fotograferar sin bebis så hjälper inte jag henne genom att säga att hon ska fotografera blommor istället. Eller som det nu är ingen säger någonting över huvud taget, vilket får ungefär samma innebörd. Min uppgift är då istället kanske att tala om att hon/han ska komma ner på barnets nivå, hitta ögonkontakt, stänga av blixten, rensa bakgrunden osv... Nästa nivå är kanske att vederbörande ska bli mer medveten om ljuset generellt sett. För i min värld så vill även familjefotografer bli bättre fotografer och det börjar bli tveksamt om de kan få den hjälpen här.

Är det däremot är fotografer som kan det mesta av det jag ovan beskrev så är det kanske som så att de är mer intresserade av vad bilden förmedlar, om bilden har ett budskap över huvud taget. Då är vi inne på ungefär samma som jag skrev i första stycket. Men att göra det är fortfarande inte samma sak som att kritisera motivvalet, utan det kan vara tycker jag att bebisen är glad och förstärker något i bilden det eller är ljuset motsägelsefullt?

Jag tror inte att man kan gömma sig bakom några motiv alls, tvärtom måste man stå för det man fotograferar. Så länge som man fotograferar lagliga bilder så tycker inte jag att det finns någon anledning att gömma sig alls. Bilder på våld mot kvinnor kan vara okej om bilden i sig för med sig ett budskap om att det inte är okej att slå kvinnor, åtminstone inte om det beror på att de är just kvinnor. Skulle budskapet vara motsatsen att det är okej så kan jag ifrågasätta det utan att ifrågasätta motivet. Det har hänt flera gånger att jag gjort just det, ifrågasatt budskapet och där fotografen mest tyckt att det är bara en bild som innehåller de och de objekten.

Personligen håller jag med om att motivet spelar sällan någon stor roll här på fotosidan, ändock anser jag att de tillskrivs en betydelse de inte har. Att inte kommentera katt, hund osv bilder är att tillskriva motivet en betydelse det inte har. Ägaren vill troligen bara bli bättre på att ta bilder på sitt husdjur.

Avslutningsvis så tycker jag inte att det spelar någon roll om man talar om vad man vill ha kritik på eller om man utelämnar det. Åtminstone har jag inte märkt nån skillnad. För som någon skrev så vill man inte alltid leda betraktaren in på "rätt" väg då jag kanske helt felaktigt får de kommentarer som jag velat. Om jag säger att jag var ute efter en dyster stämning så ökar chansen/risken att kommentatörerna nämner det i sin kritik. Funkar funkar inte. Om jag inte sagt något kanske nån nämner det och resten inte och jag kan då själv dra slutsatsen att bilden inte var tydlig nog i sitt språk.

Inte heller tycker jag att det spelar någon roll huruvida jag kommenterar eller inte heller. Det har alltid varit obalans mellan att ge kommentarer och att få och för min del så har den obalansen blivit för stor. Numera får fotoklubben fylla den funktion som FS tidigare fyllde.

Mvh
Maverick

gunte skrev:
Grejen att kommentera tillbaka tycker jag är att låsa sig för mycket, om man inte har något förnuftigt att säga om vederbörandes bilder känns en kommentar väldigt konstlad.
Det Anna skrev är sant och det glöms kanske bort i den allmänna hetsen. Jag har inte kommenterat så mycket. Ibland får jag ett ryck och kommenterar fem bilder under en kväll men det blir lätt så att man somnar in under långa perioder.

Tackkommentarerna i sig är inget att basera ett system på eftersom någon måste kommentera först. Samtidigt är det ett sätt att visa uppskattning, det är en spark i rumpan på mig själv så att jag kanske kommenterar några till i farten och det tränar mig på att kommentera bilder som jag annars kanske inte hade kommenterat. Om det inte går att säga något förnuftigt så går det inte men då kan man alltid skriva något trevligt i gästboken istället.

Den här diskussionen har varit uppe flera gånger tidigare men det verkar inte hända så mycket och jag kan tycka att den har en del gemensamheter med diskussionen om Fotosidans bildstil. Till viss del beror de på mediat och till viss del beror de på publiken. Vad kan man göra för att förbättra situationen eller är den tillräckligt bra idag?

Liza skrev:
Mycket möjligt - men vill man ha vettiga kommentarer får man nog ta och anstränga sig lite och tala om varför bilden finns uppladdad och vad man vill ha kritik på.
Det är Min åsikt och om man läser tråden så verkar jag inte vara direkt ensam. I det massiva INflöde här är på bilder så tror jag inte någon fotograf förlorar på att motivera sig - det kan nog tvärtom ge inspiration till dem som orkar kommentera. En redan ointressant bild blir verkligen inte mer intressant om man inte fattar hur fotografen tänkt. Och med tanke på trådens "Tema" så handlar det väl om hur att få kommenterandet att öka.....?

i vissa fall kan det nog funka eller lämpa sig, om man tex är ute efter en viss kommentar om något specifikt. då kan det ju vara lämpligt att tala om det. men överlag så tycker jag att det här med att anstränga sig borde ligga på båda parter. dvs vill man GE vettiga kommentarer så får man också anstränga sig lite och försöka finna ingångar.

det kan säkert finnas fall då man skulle tjäna på att vara tydligare i sin info, om man är ute efter specifika råd och tips och åsikter, men det finns också många fall, tror jag, när en intressant bild kan tappa oerhört därför att man vägleder för mkt.
sen är jag inte säker på att en ointressant bild blir mera intressant för att man har mkt info om den. möjligen mer intressant att kommentara för vissa, om man är intresserad av att kunna ge konkreta råd tex. för mig handlar dock kritik och kommentarer om mer än specifika och konkreta råd. men alla kommenterar väl olika och på olika sätt.

jag tycker tex att många bilder i sig själva ger inspiration att kommentera. jag blir iallafall inte mer inspirerad att kommentera av att någon förtydligar vad denne vill ha kritik på. möjligtvis så blir det lättare för mig som betraktare, men inte nödvändigtvis mer inspirerande eller kul.

Senast ändrad:
Maverick skrev:

Att lära en fotograf att bli bättre beror helt på i vilken fas fotografen befinner sig på eller som man tror att han befinner sig på. En del fotografer har hittat sitt motivområde och de fallen är inte min uppgift att få dem att byta motivområde utan att hjälpa till att få ut så mycket som möjligt ur varje motivområde. Om det nu är ensamma mamman som fotograferar sin bebis så hjälper inte jag henne genom att säga att hon ska fotografera blommor istället. Eller som det nu är ingen säger någonting över huvud taget, vilket får ungefär samma innebörd. Min uppgift är då istället kanske att tala om att hon/han ska komma ner på barnets nivå, hitta ögonkontakt, stänga av blixten, rensa bakgrunden osv... Nästa nivå är kanske att vederbörande ska bli mer medveten om ljuset generellt sett. För i min värld så vill även familjefotografer bli bättre fotografer och det börjar bli tveksamt om de kan få den hjälpen här.

fast jag tror personligen inte att man ger kommentarer om det inte ger en själv någonting. vi är inte hjälpande gudar eller gudinnor som gör saker som vi själva inte vinner nånting på. jag tror inte att nån här skulle "hjälpa" fotografer här om det inte gav en själv något...antingen i form av utökat ego " åh, vad snäll och bra jag är" eller " fan vad bra, nu fick jag chansen att repetera de där kunskaperna som kanske var lite ringrostiga" eller " hm, den att försöka tolka den här bilden skulle nog def. göra att mitt bildseende utvecklas" osv osv
sen kan man givetvis vilja vara snäll, uppmuntrande och hjälpsam, men jag tror som sagt att vi själva måste vinna nåt på det. antingen i form av att man utecklas av det på nåt sätt, eller i form av ett stort tack från fotografen eller motkommentarer.

Finns det någon funktion där man ser sista kommenterade bild?
Varför jag undrar är för att en kommentar sällan kommer ensam!
När man får en kommentar efter kanske två månader utan så ramlar det in 3-4

Absolut.. Brukar titta där någon gång i veckan.
Problemet är att vi verkar ha liknande smak de flesta av oss, så de intressanta bilderna har redan kommenterats. De är oftast inte så roliga..

ariadne skrev:
fast jag tror personligen inte att man ger kommentarer om det inte ger en själv någonting. vi är inte hjälpande gudar eller gudinnor som gör saker som vi själva inte vinner nånting på. jag tror inte att nån här skulle "hjälpa" fotografer här om det inte gav en själv något...antingen i form av utökat ego " åh, vad snäll och bra jag är" eller " fan vad bra, nu fick jag chansen att repetera de där kunskaperna som kanske var lite ringrostiga" eller " hm, den att försöka tolka den här bilden skulle nog def. göra att mitt bildseende utvecklas" osv osv
sen kan man givetvis vilja vara snäll, uppmuntrande och hjälpsam, men jag tror som sagt att vi själva måste vinna nåt på det. antingen i form av att man utecklas av det på nåt sätt, eller i form av ett stort tack från fotografen eller motkommentarer.

Ja ja, precis som i "vanliga" livet ungefär.

För att spinna vidare(eller börja spinna)på bristen på konstruktiva kommentarer eller förmåga/mod att ge negativa.
Igår lade jag ut en bild på Hackspett i rörelse, frågade om rörelsen fungerade. Ingen har tyckt att den inte fungerade. Ska jag tolka det som att den är kanon eller ska jag gissa hur många som inte gillar den? Då era åsikter räknas och till skillnad från NPN, så är ni mer "openminded" och har således mer reflektioner från ert inre än från NPN där man gärna är stöpt i samma form, tyvärr.
Har ungefärlig koll på hur många kommentarer jag får per bild och märker när en bild blir ljummet mottagen. Alla ni som gillar bilden ber jag om ursäkt, jag gillar den själv och tycker ni gör rätt som gillar den;)

Kom igen nu, säg vad ni tycker! Ge ros när ros behövs och smiska på när ni tycker det är läge:)

Det utvecklas alla av!
Mvh/
Drunk and dready

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar