Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har ni slutat kommentera bilder ??

Produkter
(logga in för att koppla)

Kristian h

Aktiv medlem
Det är ett enormt inflöde på bilder men var tog alla kommentarer vägen ?? Skärpning... När man lägger upp en bild så kan man bannemej ta sig lite tid att kommentera ett par stycken.

Var finns morötterna för de snart utdöende kommentatörerna ?? Just nu känns det bara som om vissa bemödar sig kommentera bilder !!

Kristian givit 1859 kommentarer och 671 röster på bilder kanske inte alltid konstruktiv kritik men en kommentar iallafall på både det jag gillar och det som kan bli bättre...
 
Håller med dig Kristian, alltför dålig kommentering.
Trådar som denna har både du och jag varit aktiva i tidigare men det gör inte ämnet mindre aktuellt nu!

Nu får jag ganska mycket kommentarer och är tacksam för det, det finns många som inte får kommentarer alls.
Har man plåtat tex djur ett tag eller studioporträtt mm mm kan man lämna en kommentar till ngn som inte är lika erfaren inom området, med några tips eller förslag på förbättringar.

Kom igen nu!
 
Tycker också att det kommenteras lite. Samtidigt anser jag som i den andra tråden om samma ämne, att man inte kan kräva kommentarer. Å andra sidan är det ju kommentarerna som "driver" fotosidan framåt, så dom behövs för att folk skall tycka att det är intressant att ladda upp sina alster.

Jag är även kluven på en annan punkt. Ibland ser man så många bilder här, så att ens bildsinne blir helt bedövat och alla bilder ser helt plötsligen likadana ut kvalitétsmässigt sett. Typiskt tecken på fotosidan-narkomani, avtrubbning! :) Samtidigt så tycker jag att man som regel bör kommentera så mycket man kan.

Sen är det en annan sak, och det här kommer jag säkert att få stryk för: Periodvis kan jag tycka att kvalitén på bilder som laddas upp sjunker drastiskt till att bli riktig dålig. Jag har svårt för att kommentera bilder på en after-ski med ett gäng överförfriskade individer som räcker tunga åt kameran eller visar sin baksidas fulla glans(!), där sedan kommentaren under bilden säger - "Jag tycker bakgrunden blev bra, vad tycker ni?". I sådana lägen anser jag att det inte finns så mycket att kommentera. Ibland känns det som en del laddar upp bilder som man vill visa sina polare eller visa släktingarna runtom i världen och då har man antagligen missat lite av syftet med fotosidan kan jag tycka.

Mitt förslag på "morot" är att om man kommenterar bra och flitigt så kanske man kan få en ökad uppladdningskvot - Kanske två bilder i veckan?

Nu skall jag kommentera lite bilder......
 
Jag tycker dom flesta bilder som visas är just familjebilder husdjur o.s.v och skriver man vad man tycker om dom så blir det ett j*vla liv

Kollar man på www.fredmiranda.com hemsida så tycker jag att bilderna är 100 gånger bättre.

Fördelen med fred´s sida är att vill man titta på landskap så finns det ett forum för dom som gillar landskap och då kan man sålla bort familjebilder och sånt man inte är intresserad av.
 
Jag brukar se till att alltid ge den som kommenterat mig en kommentar tillbaka. Det är ett ganska bra system tycker jag. Ibland är det svårt ifall nån har bilder man inte känner något för, eller där man helt enkelt inte har något att säga om bilderna, men det är sällan, alltid finns det nån bild att skriva nåt om.

Ett förslag på morot kanske kan vara att om man kommenterar mycket får man extra bilder att ladda upp än de max t.ex 75st?

/Daniel som för tillfället givit 2098 kommentarer och 1562 röster på bilder.
 
Nästan 2100 nya bilder på fotosidan _per vecka_. Klart att vi/de få som kommenterar blir överväldigade, och att det känns som om man kan kommentera non-stop utan att det kommer att märkas någon skillnad..

Jag håller med om att det borde finnas en "morot" för medlemmar som gör detta.. Det är trots allt lite tidsödande att kommentera. En bra kommentar tar ca 3-4 minuter för mig, då man tittar, studerat och klurat över bilden.

Något jag skulle vilja ha (som jag sett någon nämna innan) är att filtrera vilka bilder man får upp under "senast inlagda". Jag är (detta kommer många inte att tycka om) _fullständigt ointresserad_ av alla bilder på husdjur och bilder som är tagna av uppenbara nybörjare.

Visst, jag säger inte att jag är bäst i världen heller, och visst behöver nybörjare hjälp, mest av alla om inte annat.. Men måste dom få individuell och personlig hjälp allihopa ?
Borde vår tid bli bättre utnyttjad om vi producerar några online kurser för de absoluta nybörjarna, och koncentrera kommenteringen på de som åtminstonde lärt sig hantera grundläggande koncept som skärpa, bländare och slutartid ?

Det är möjligt att jag har helt fel här, men som utvecklingen går, så ser jag inte hur vi skulle kunna hjälpa _alla_...

Förhållande mellan erfarna fotografer och nybörjare kan väl ändå inte vara 1:1 ?

/James
 
::F skrev:
...Ett förslag på morot kanske kan vara att om man kommenterar mycket får man extra bilder att ladda upp än de max t.ex 75st?..

Är det verkligen så viktigt att kunna ladda upp många bilder?
Det verkar som flera ser det som en lämplig belöning för aktiva medlemmar att kunna lägga upp fler bilder.
Jag har svårt för att se någonting positivt med det, vare sig för FS eller medlemmen. Det blir för mycket bilder och det försämrar dynamiken på FS.

Tanken är ju att man skall lägga upp en bild för bedömning, när man känner att man har fått nog med återkoppling tar man bort den och lägger upp en ny.

Jag skulle hellre se att man begränsar antalet bilder till kanske 10 för ickebetalande och sedan 10+ för varje grad av betalmedlemskap.


Jag har inga nya idéer för hur man skall öka antalet kommentarer.

Ett sätt kanske vore att ha någon form av forumvärdar som har till uppgift att ta hand om nya medlemmar, välkomna dem och varsamt leda dem in i rutiner som är positiva, sådant som hur man kommenterar och liknande.

Men fler bilder förstår jag inte att någon vill ha.
 
Klipper in från ett paralellt forum....


Såg att vi diskuterade samma fenomen med mycke bilder och lite kommentarer i juni förra året http://www.fotosidan.se/forum/showt...1591#post113028

Visst är det surt med gluttare eller de som aldrig ger någon kommentar tillbax. När det är bistra tider på kommentarssidan så är mitt råd att kommentera bilder av de som som du fått kommentarer av alt de som kommenterar mycket. Tyvärr är det så om man skall få något tillbax.

Jag följer tyvärr inte linjen själv utan "slösar" missbrukarmed kommentarer ibland på bilder från fotografer som inte varit inloggade på ett år eller de som aldrig ger en motkommentar.Den tid jag har framför datorn lägger jag ju hellre på de jag vet kommenterar tillbax än på de som uteblir med kommentarer.

Enkel regel är att ha gett mera kommentarer än fått (om man nu inte är proffs :)

Så är den bistra sanningen då varken morot eller piska finns inbyggt i fotosidan.

Sånt ät livet och jag lägger ingen värdering i det utan reflekterar bara mina erfarenheter från fotosidan.

Dags att bilda kommentators cirklar liknande de som finns på photo.net

Jag önskar gå med i följande:

Natur/Abstraktion
Natur/Vatten
Natur/fåglar
Natur/Insekter

Abstraktion

Macro



Som morot byter jag gärna ett par bedömningar mot att få utökad kvota för det är ett helvete att välja ut vilken bild som skall bort varje gång man vill lägga in en ny (fortfarande)

Piskan borde väl vara att rensa i garderoben, hotmail rensar ju passiva medlemmar rätt kvickt. Har man inte varit inloggad på ett par månader kan väl kontot svaktiveras för att sedan upphöra helt efter ett års passivitet...



/Kristian
 
mipert skrev:
Är det verkligen så viktigt att kunna ladda upp många bilder?......

För vissa medlemmar är det så !!!

Jag tror mycket på Photo.net´s metod där man har olika kvoter för hur mycket man betalar (medlemsnivå) dessa bilder kan man sedan begära att få kritik på. Vidare kan man ha bevakning på sina "kompisar", spännande fotografer så att man enkelt ser när de lagt upp nya bilder (jag vet att vi har mailbevakning...)

Det finns en hel del så ett användarforum med en mindre grupp skulle nog kunna staka ut framtiden för fotosidan. För så som det är nu är det nog rätt många som tröttnar på att inte få kommentarer och det finns en tendens hos lite "finare" fotografer att bara ta emot kommentarer och att inte ge !!


Visa dagen skörd av bilder i kategorier tycker jag låter som en lysande ide så att man kan hoppa över de kategorier man inte är intresserad av...

Men i vanlig ordning så ta vara på det positiva för fotosidan är unik och en oehörd resurs !

/Kristian
 
Jag tycker det är svårt att kommentera bilder. Jag surfar runt i forumet som avkoppling. Jag gluttar på bilder som avkoppling. Men när det gäller att kommentera är det inte avkoppling längre. Känsligt att kommentera andras livsverk och upplever kravet att formulera mig exakt och avvägt så att det inte blir någon missuppfattning. Kan bli sittande länge och fila på orden och massa tid och energi som jag behöver till annat går åt. Halvtimme-trekvart har det hänt att jag suttit och grubblat över en bild, och två timmar senare var den borttagen. Kul! Börjar också upprepa mig alltmer.

Kanske ska jag ta det mindre allvarligt och bara slänga iväg några ord, eller..? Själv uppskattar jag ju minsta lilla respons jag får på varje bild.
 
:D:O:V:E: skrev:
Ett förslag på morot kanske kan vara att om man kommenterar mycket får man extra bilder att ladda upp än de max t.ex 75st?
Jag skulle säga bildhamstrande snarare skulle motverka kommentarerna än tvärtom. Jag vill få kritik på de bilder som jag sitter med för tillfället och jag sitter inte med mer än 10 bilder parallellt. Däremot sitter jag med mer än 1 bild i veckan.

Utöver tackkommentarer försöker jag att prioritera de bilder som är dåligt kommenterade.
 
Jag tror att ett viktigt steg på vägen är att folk lär sig skilja på motiv och bild.

Jag gillar inte katter, polare, naturvyer, macro, modeller, bildar, hundar, barn, hästar, männsikor... så därför kommenterar jag inte dessa. Faktum är att jag bara kommenterar bilder innehållande modelljärnvägar av märket Fleischman och i skala 1:48. Nått annat intresserar mig inte. OBS!!! hela detta stycke är ironi!!!

Ovan är påhittad men inte så mycket som man skulle kunna tro. Framförallt är det ett typiskt exempel på att man inte klarar av att skilja på motiv och bild. En hund är ett motiv, bilden är ett porträtt kanske. Ett porträtt på en hund skiljer sig inte från ett porträtt på en människa ur bildmässig synvinkel. Dock är det gott om människor som ratar bilden med hunden för det är med automatik en familjebild.

När man ändå är inne på familjebilder så finns det ju fotografer som är världkändisar pga sina familjebilder. T ex Nan Goldin som i stort sett bara fotograferar sina polare som sitter i baren och sträcker ut tungan, om jag ska generalisera hennes bilder grovt.

Gillar man inte motivet, kan man kommentera tekniken eller bilden i övrigt. Fast då brukar folk skylla på att de inte kan eller har nått att tillföra vilket jag tycker är rent blaj för det mesta. Till att börja med kan alla avgöra om de tycker bilden är för mörk eller ljus eller om delar av bilden är det. Genast så har man kommenterat bilden istället för motivet, t o m kan man säga att hunden är för mörk och fortfarande kommenterat bilden istället för motivet.

Slutligen så tillhör jag de som nästan helt slutat kommentera. Jag finner ingen anledning att lägga ner tid på det när jag själv inte får den hjälp jag vill ha. Och så långe jag har gett mer kommentarer än jag fått så har jag inte dåligt samvete över det heller.

Mvh
Maverick
 
Vilken hjälp är det du saknar, Maverick?


Jag tror att man ska särskilja att ge kommentarer och att få kommentarer.
Tycker man om att ge kommentarer så gör man nog det utan att reflektera över hur många man själv får. Kanske är det skillnad på att ge kompiskommentarer, utbyteskommentarer och andra kommentarer t.ex sådana man känner spontant för när man upptäcker något nytt och någon ny medlem.
 
Och tänker man så att jag ska minsann inte ge några kommentarer om jag inte får några så är den enda personen man straffar - sig själv.
 
Maverick skrev:
Jag tror att ett viktigt steg på vägen är att folk lär sig skilja på motiv och bild.
Där har du en poäng men den är lönlös om den inte ger något. Jag får intrycket av att du själv inte är hoppfull.

Hur ska man få Fotosidan att se till bilden och inte till motivet?
 
Maverick skrev:
Jag tror att ett viktigt steg på vägen är att folk lär sig skilja på motiv och bild.

Jag gillar inte katter, polare, naturvyer, macro, modeller, bildar, hundar, barn, hästar, männsikor... så därför kommenterar jag inte dessa. Faktum är att jag bara kommenterar bilder innehållande modelljärnvägar av märket Fleischman och i skala 1:48. Nått annat intresserar mig inte. OBS!!! hela detta stycke är ironi!!!

Ovan är påhittad men inte så mycket som man skulle kunna tro. Framförallt är det ett typiskt exempel på att man inte klarar av att skilja på motiv och bild. En hund är ett motiv, bilden är ett porträtt kanske. Ett porträtt på en hund skiljer sig inte från ett porträtt på en människa ur bildmässig synvinkel. Dock är det gott om människor som ratar bilden med hunden för det är med automatik en familjebild.

När man ändå är inne på familjebilder så finns det ju fotografer som är världkändisar pga sina familjebilder. T ex Nan Goldin som i stort sett bara fotograferar sina polare som sitter i baren och sträcker ut tungan, om jag ska generalisera hennes bilder grovt.

Gillar man inte motivet, kan man kommentera tekniken eller bilden i övrigt. Fast då brukar folk skylla på att de inte kan eller har nått att tillföra vilket jag tycker är rent blaj för det mesta. Till att börja med kan alla avgöra om de tycker bilden är för mörk eller ljus eller om delar av bilden är det. Genast så har man kommenterat bilden istället för motivet, t o m kan man säga att hunden är för mörk och fortfarande kommenterat bilden istället för motivet.

Slutligen så tillhör jag de som nästan helt slutat kommentera. Jag finner ingen anledning att lägga ner tid på det när jag själv inte får den hjälp jag vill ha. Och så långe jag har gett mer kommentarer än jag fått så har jag inte dåligt samvete över det heller.

Mvh
Maverick


jag tycker att det här låter lite nedlåtande och larvigt. det larviga tycker jag är " lära folk att .."

i mina öron låter det lite som " visst får ni kommentara, men kommentara rätt. först och främst: skilj på motiv och bild" jag tror det är lönlöst med såna uppfodringar. alla tolkar bilder olika samt är i olika faser. man måste ju vara i den fasen man är, eller? en eventuell förändring av bildseende är något som sker med tiden, inte av nån uppmaning från folk på fotosidan. dessutom kan man inte säga att motivet inte är viktigt. för en bild så kanske motivet inte spelar nån roll alls i stort sett, men i en annan bild så är motivet helt avgörande för bilden.

nu låter jag nog aggresiv och jäkligt attackerande, men jag ser inget konstruktivt i försöka lära andra medlemmar hur man ska tolka bilder. man tolkar som man tolkar.sen kan den tolkningen ändra sig med tiden. tillochmed den tolkning/uppfattning du själv har kanske ändras? vilket innebär att du just nu lär ut fel? :)
 
jpersson skrev:
Där har du en poäng men den är lönlös om den inte ger något. Jag får intrycket av att du själv inte är hoppfull.

Hur ska man få Fotosidan att se till bilden och inte till motivet?

genom att folk får titta på många olika bilder och kommentera mnånga bilder. detta kan göra att ens bildseende förändras. åt vilket håll vet man ju aldrig dock.
 
skulle vilja tillägga också att en morot för mig att kommentera är att det faktiskt ofta ger mig någonting. oavsett om jag får en kommentar tebax eller nån annan fördel.

moroten borde ligga i själva handlingen i sig själv. när jag skriver en kommentar så ger dig minst lika mkt som det förhoppningsvis ger den jag kommenterar.
men denna morot kanske glömts bort eller existerar inte för alla? det kanske är en för otydlig morot men jag tror att de flesta växer av att titta på bilder och att sätta ord på det man tycker/känner inför blder.

eller?

det låter lite som att man bara ger personen ngt man kommenterar och inte sig själv. men jag upplever att jag ger mig själv något när jag kommenterar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.