Maverick skrev:
Jag tror att ett viktigt steg på vägen är att folk lär sig skilja på motiv och bild.
Jag gillar inte katter, polare, naturvyer, macro, modeller, bildar, hundar, barn, hästar, männsikor... så därför kommenterar jag inte dessa. Faktum är att jag bara kommenterar bilder innehållande modelljärnvägar av märket Fleischman och i skala 1:48. Nått annat intresserar mig inte. OBS!!! hela detta stycke är ironi!!!
Ovan är påhittad men inte så mycket som man skulle kunna tro. Framförallt är det ett typiskt exempel på att man inte klarar av att skilja på motiv och bild. En hund är ett motiv, bilden är ett porträtt kanske. Ett porträtt på en hund skiljer sig inte från ett porträtt på en människa ur bildmässig synvinkel. Dock är det gott om människor som ratar bilden med hunden för det är med automatik en familjebild.
När man ändå är inne på familjebilder så finns det ju fotografer som är världkändisar pga sina familjebilder. T ex Nan Goldin som i stort sett bara fotograferar sina polare som sitter i baren och sträcker ut tungan, om jag ska generalisera hennes bilder grovt.
Gillar man inte motivet, kan man kommentera tekniken eller bilden i övrigt. Fast då brukar folk skylla på att de inte kan eller har nått att tillföra vilket jag tycker är rent blaj för det mesta. Till att börja med kan alla avgöra om de tycker bilden är för mörk eller ljus eller om delar av bilden är det. Genast så har man kommenterat bilden istället för motivet, t o m kan man säga att hunden är för mörk och fortfarande kommenterat bilden istället för motivet.
Slutligen så tillhör jag de som nästan helt slutat kommentera. Jag finner ingen anledning att lägga ner tid på det när jag själv inte får den hjälp jag vill ha. Och så långe jag har gett mer kommentarer än jag fått så har jag inte dåligt samvete över det heller.
Mvh
Maverick