ANNONS
Annons

har ni sett en sånt?

Produkter
(logga in för att koppla)

anonymous

Avslutat medlemskap
Har nån tidigare sätt en sån kamera? Nästan som ett storformatare fast 6x4.5 upp till 6x9 med möjlighet till tekniskt perfekta bilder eftersom går att restutiera med kamerans bak.Här ser du kameran med adaptern till mattskivan och plats för 6x9 kasetten. Övrigt finns det hadgrepp och kan användas på gatan då ställer man in skärpan genom sökaren. Massor med tillbehör.

Bilagor

• mam4.jpg
    mam4.jpg
    49 KB · Visningar: 725
Det där ser ut som en tidig modell av Mamiya Press 6x9. Har haft en sån där men optiken var inte så bra. Upplösning och kontrastöverföring var ganska så klen så man kunde inte utnyttja det större negativformatet. Dessutom hade vissa objektiv limmade linser som ville släppa och då kunde man knappt se igenom objektiven…
/Harald

Haraldus skrev:
Det där ser ut som en tidig modell av Mamiya Press 6x9. Har haft en sån där men optiken var inte så bra. Upplösning och kontrastöverföring var ganska så klen så man kunde inte utnyttja det större negativformatet. Dessutom hade vissa objektiv limmade linser som ville släppa och då kunde man knappt se igenom objektiven…
/Harald

Det är alla linser limmade inte bara här men i andra kameror med. Mamiya är känd för skarptäcknade linser och den täcknar ut hela 6x9 cm utan problem och då ända ut till hörnet i 6x9. Jag har både en nyare och den här super 23 an. Jag har alldrig sätt ett oskarpt neg utav bara när jag har inte ställt in skärpan. :) Kontrast kan beror på dålig framkallning också.

Erik Schalin skrev:
Ja
Horseman?

ja, i för sig det är rätt och även linhof 6x9 men jag tänkte just på Mamiya. :) För det är en väldigt ovanligt modell. dessutom är inte ute ofta på marknaden eftersom de som har det vill behålla för den är bra. De andra kostar multum att köpa, den här med men betydligt lindrigare.

Till Harald

Hörnproblem kan bero på att man har inte den rätta förstoringsapparaten också, nämligen 6x7 kräver en apparat som ta emot den formatet och 6x9 en 4x5 eller 9x12 apparat, nämligen mindre apparaters kondensor tillåter inte spridningen av ljuset så hörnen blir suddiga.

Bostromi skrev:
Den verkar mycket lik en mamiya som en frankiee säljer på tradera.

:) Det är, men inte därför jag plockade in det här. Det var mer om som en info för de som har alldrig har sätt en sånt. Tradera är en annan organ. :)

Jag fick låna objektiv direkt från generalagenten men jag tyckte inte att jag fick så mycket högre kvalitet än med småbild. Gick då över till Fuji GX 680 och här fanns det knappast några gränser längre!
Vem har sagt att jag hade hörnproblem? Jag kör alla mellanformat i 4x5”-apparat med Componon.
Jag har också använt en av de senare modellerna av Mamiya Press och den gav kanske ett något bättre resultat.
Om jag jämför med Mamiya 645 och Mamiya RZ så har mina sådana kameror gett mycket bättre resultat än vad Mamiya Press har gett men betydligt sämre än Fuji GX680:n
/Harald

Haraldus skrev:
Jag fick låna objektiv direkt från generalagenten men jag tyckte inte att jag fick så mycket högre kvalitet än med småbild. Gick då över till Fuji GX 680 och här fanns det knappast några gränser längre!
Vem har sagt att jag hade hörnproblem? Jag kör alla mellanformat i 4x5”-apparat med Componon.
Jag har också använt en av de senare modellerna av Mamiya Press och den gav kanske ett något bättre resultat.
Om jag jämför med Mamiya 645 och Mamiya RZ så har mina sådana kameror gett mycket bättre resultat än vad Mamiya Press har gett men betydligt sämre än Fuji GX680:n
/Harald

Ofattbart eftersom Mamiya använder av sig samma optik (glas) alla är limmade bara utfomningen på press är mer likt som på en storformat.

Jag får definitivt inte samma bilder som på en småbild. Kvaliten är överlägsen.

Jag känner inte Fuji's GX680 så där hundra men jag har en Fujinon till storformataren och den är okay men kommer inte i nerheten till mina Schneiders eller Goerz.

Men observera att jag har alldrig gjort en vetenskaplig jämförelse heller!!!!

Alltså jag vet att saker och thing är mycket personligt och oftast det man har själv är den bästa.

Så är det på andra sajter så varför kulle bli så mycket olikt här.

Mamiyan är versatil som ingen annan kamera på marknaden i mellanformat, det kan du i alla fall hålla med om. eller?

till Harald

Du srev så här
"Har haft en sån där men optiken var inte så bra. Upplösning och kontrastöverföring var ganska så klen så man kunde inte utnyttja det större negativformatet."

Då tänkte jag att du menar hörnproblem eller val av fel apparat.

Sen skrev du så här

"Dessutom hade vissa objektiv limmade linser som ville släppa"

De gör det ibland och alla liser är limmade alla fall elementerna på enheten. Det finns några mycket gamla till ex. Goerz som elementerna sitter löst och inte limmade.

Och sen så fortsätter du så här

"och då kunde man knappt se igenom objektiven"

Menar du att agenturen lånade ut en sjuk objektiv till dig där elementerna hade separation?

Förresten jag känner inte fuji'n så bra men då kan man skaffa en lätt storformatare istället och då har du mycket bättre bildkvalite med ännu mera möjligheter.

Jag kör ibland med en Mamiya 7 för att den är smidig och lätt och objektiven till den är mycket bra men de har samma problem vid hårt ljus som de till 645 och RZ. Även objektiven till Hasselblad har ju samma problem men inte de till H-modellen.

Jag ser Fuji GX680 som ett alternativ till storformat eftersom man kan göra shift och tilt direkt i sökaren och ta bilden direkt. Fast det är klart att man har större möjligheter med en storformatare.

Det här med problemen med släpp mellan limmade linser var ett känt problem och de ställde upp och hade serviceanda! Sådant har jag svårt att använda emot någon!
/Harald

Haraldus skrev:
Jag kör ibland med en Mamiya 7 för att den är smidig och lätt och objektiven till den är mycket bra men de har samma problem vid hårt ljus som de till 645 och RZ. Även objektiven till Hasselblad har ju samma problem men inte de till H-modellen.

Jag ser Fuji GX680 som ett alternativ till storformat eftersom man kan göra shift och tilt direkt i sökaren och ta bilden direkt. Fast det är klart att man har större möjligheter med en storformatare.

Det här med problemen med släpp mellan limmade linser var ett känt problem och de ställde upp och hade serviceanda! Sådant har jag svårt att använda emot någon!
/Harald

Mamiya 7 och 7 II är mycket bra kameror för en viss typ av endamål (mycket begränsad) förbaskat bra skärpa men alltså hårt ljus är hårt ljus och jag kan tänka mig att det finns inte ett ända objektiv som klarar det riktigt bra. Och har jag inte snackade om dagens silverfattiga film heller som ett bidragande till denna orsak.

Inte ens min Goerz är så bra fast de klarar de flesta situationer. Jag skulle säga så här, om ett objektiv är bra då ska de igentlingen vara bra i skuggområderna, klarar de det då är de okay i hela registret. Där visar sig den riktiga kvaliten på ett objektiv, den är den svåraste.

Men att vara versatil är Mamiyan oslagbart och det kan jag påstå eftersom jag hade de kamerorna i tiotals år några har jag till och med dubletter.
Jag skulle inte byta mot nåt annat i mellanformat. Jag känner inte till alla optik till Mamiyan men de jag har är perfekta, de är de svarta och alldrig haft de äldre kromade men kanske det är de du snackade om.

Men en har jag och den är 65 an som är kromade och klarar skärpan galant och ingen täcken på separation fast jag var ute med det på vinter, sommar, regn och snö..

Så är det priset har en avgörande faktor 7 och 7 II kostar massor för att inte vara versatill och likaså din fuji, man springer inte på gatan och ta shut's. :) därför är de kameror bara dyra värdelösa prylar i mina ögon! Jag är fotograf och vill ha kameror jag kan jobba med och vill ha kameror jag kan göra mycket med.

Mamiyan kan jag ställa in i studion jag kan plåta på gatan och kasta in i wattnet torka den med en hårtork och fortsätta att fotografera hundratals skolklasser.:) och göra förställningar och plåta på bladfilm eller S/V eller färg och plåta fjärillar med det (om de stannar på en plats så länge). Så säg vilken kamera kan du göra samma grejor med?

jag vill också nämna om jag skulle göra en vetenskaplig test så antar att jag skulle inte hitta nåt väsentligt skilnad mellan massor med olika objektiv som finns på marknaden idag.
Goerz Hypergon gjordes före kriget och en idag kan man inte göra en optik som klara av 135 grader och och kommer alldrig finnas en optik som Voigtlander Apo Lanthar som reproducerar färg så vackert som den optiken gör men är lite radioaktivt. :) så där mycket om optiklära.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar