Haraldus skrev:
Jag kör ibland med en Mamiya 7 för att den är smidig och lätt och objektiven till den är mycket bra men de har samma problem vid hårt ljus som de till 645 och RZ. Även objektiven till Hasselblad har ju samma problem men inte de till H-modellen.
Jag ser Fuji GX680 som ett alternativ till storformat eftersom man kan göra shift och tilt direkt i sökaren och ta bilden direkt. Fast det är klart att man har större möjligheter med en storformatare.
Det här med problemen med släpp mellan limmade linser var ett känt problem och de ställde upp och hade serviceanda! Sådant har jag svårt att använda emot någon!
/Harald
Mamiya 7 och 7 II är mycket bra kameror för en viss typ av endamål (mycket begränsad) förbaskat bra skärpa men alltså hårt ljus är hårt ljus och jag kan tänka mig att det finns inte ett ända objektiv som klarar det riktigt bra. Och har jag inte snackade om dagens silverfattiga film heller som ett bidragande till denna orsak.
Inte ens min Goerz är så bra fast de klarar de flesta situationer. Jag skulle säga så här, om ett objektiv är bra då ska de igentlingen vara bra i skuggområderna, klarar de det då är de okay i hela registret. Där visar sig den riktiga kvaliten på ett objektiv, den är den svåraste.
Men att vara versatil är Mamiyan oslagbart och det kan jag påstå eftersom jag hade de kamerorna i tiotals år några har jag till och med dubletter.
Jag skulle inte byta mot nåt annat i mellanformat. Jag känner inte till alla optik till Mamiyan men de jag har är perfekta, de är de svarta och alldrig haft de äldre kromade men kanske det är de du snackade om.
Men en har jag och den är 65 an som är kromade och klarar skärpan galant och ingen täcken på separation fast jag var ute med det på vinter, sommar, regn och snö..
Så är det priset har en avgörande faktor 7 och 7 II kostar massor för att inte vara versatill och likaså din fuji, man springer inte på gatan och ta shut's.
därför är de kameror bara dyra värdelösa prylar i mina ögon! Jag är fotograf och vill ha kameror jag kan jobba med och vill ha kameror jag kan göra mycket med.
Mamiyan kan jag ställa in i studion jag kan plåta på gatan och kasta in i wattnet torka den med en hårtork och fortsätta att fotografera hundratals skolklasser.
och göra förställningar och plåta på bladfilm eller S/V eller färg och plåta fjärillar med det (om de stannar på en plats så länge). Så säg vilken kamera kan du göra samma grejor med?
jag vill också nämna om jag skulle göra en vetenskaplig test så antar att jag skulle inte hitta nåt väsentligt skilnad mellan massor med olika objektiv som finns på marknaden idag.
Goerz Hypergon gjordes före kriget och en idag kan man inte göra en optik som klara av 135 grader och och kommer alldrig finnas en optik som Voigtlander Apo Lanthar som reproducerar färg så vackert som den optiken gör men är lite radioaktivt.
så där mycket om optiklära.