Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

har kameran fått fnatt ??

Produkter
(logga in för att koppla)

jock scott

Medlem
Igår var jag ute i det fina vädret och sökte fotomotiv. Jag hade min kamera (minolta dynax 4) hängande över axeln på sidan. Eftersom den var bestyckad med ett ganska tungt objektiv (zoom 70-300) hängde objektivet nedåt. Jag märkte att efter ett tag (jag gick långt) hade objektivet uppenbarligen på grund av sin egen tyngd och kroppens rörelser skruvat ut sig till längsta brännvid. Därefter när jag satte på kameran och försökte fokusera på diverse motiv och med diverse brännvidder verkade automatiken ha fått fnatt. Långa brännvidder gav korta slutartider och liten bländare och tvärtom kort brännvidd gav långa slutatider och stor bländare d.v.s tvärtemot vad det borde vara. Jag antog att de elektriska kontakterna i kameran på något sätt haft dålig anslutning och lossade objektivet med längsta brännvid inställd, vred därefter ner till kortaste brännvidd och satte sedan på objektivet igen. Det verkar som om denna manöver rättade till felet.

Nu undrar jag, är det någon som haft samma erfarenhet eller kan berätta om något är fel.

Anders

Va?

långa brännvidder SKA ju ge kortare tider för att minska risken för rörelseoskärpa.

Att ett 70-300 skulle vara "tungt" är ju en subjektiv bedömning. Jag skulle inte kalla ett objektiv som väger 500g ? för tungt.

Att objektivet zoomar ut till längsta brännvidd är fullt normalt om det hänger nedåt när man förflyttar sig..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar