Annons

Har jag problem med min 400D?

Produkter
(logga in för att koppla)

copywriter

Aktiv medlem
Ni måste hjälpa mig. Jag fick min 400D häromdagen och har fått en känsla av att den har problem med skärpan. Eller jag vet inte. Jo, det verkar inte bättre. Eller? Fan. Kan ni kolla in den här bilden och ge mig ett utlåtande?

http://flickr.com/photo_zoom.gne?id=239181695&size=o

Är det bara jag eller är den lite för oskarp för ett 200/2.8L?

Eller är det så att 1/100s inte är tillräckligt handhållet för ett 200mm-objektiv?

400D
200mm/2.8L
ISO 100
1/100s
 
Möts av följande meddelande:

"Oops! You don't have permission to view this photo"

Kan alltså inte se bilden!
 
Tummregeln för 35mm, är väl:
Slutartid = 1/brännvidd eller snabbare

Dvs, på en kamera med Fullformatssensor bör man, på ett 200mm objektiv, ha slutartid 1/200 eller snabbare för att undvika skakningsoskärpa.

Länken till bilden fungerar för övrigt inte.

/Pär
 
Det är skakoskärpa.

Du har tagit bilden på 1/100 sec och ISO 100. EN bra tumregel är minst samma slutar tid som brännvidd dvs 200 mm 1/200 sec. Om du hade ställt upp ISO till 200 så hade det blivit en skarpare bild och hade du ställt upp iso till 400 så hade du inte behövt vara orolig för skakoskärpa alls, för då hade du nog landat på en slutar tid på 1/400 sec.

/ Mange
 
1/200 med fullformat, men 400d är ingen fullformat. Så du får ta 200 x 1.6 för att formeln ska funka. Du borde ha haft en slutartid på minst 1/320

Mvh

David
 
men... bilden ser ju helt pixlig och konstig ut. Den ser ut att ha blivit kraftigt interpolerad. Är alla bilderna från 400:an så i 100%?
 
Hur är den annars?

Man blir ju så nyfiken nu när du sitter på andra sidan jordklotet med kameran vi andra väntar på! Hur verkar den hittils?
 
Även motivet (talaren) verkar ha hunnit röra sig en del. Om man jämför ansiktet med vänsterhanden eller flaggan, tycker jag mig se en skillnad i skärpa.

Själva skakningsoskärpan verkar alltså inte vara så farlig, och det är förvånande med 1/100 s på 200mm. Dags att testa tävlingsskytte?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.