snap01
Aktiv medlem
50 mm 1,4G är ett MYCKET BRA objektiv. Läs recensionerna här på Fotosidan! Och Cyberphoto har gett betyget "Toppklass". Jag har själv detta objektiv och är mycket nöjd.
Första rutan visar en mörk bild över hela ytan. Detta är ingen vignettering utan helt enkelt en fel exponering!
Jag har objektivet o skulle väl säga att den är bra för storlekens skull, Den är inte knivskarp i hörnen inte ens nedbländad, men den fungerar i dom flesta fall. Vinjetteringen på största bländaren 1,4 är stor, men sällan något problem i raw framkallningen.
Sigma art 50mm är betydligt skarpare o mindre vinjettering, min aps-c optik till fuji 35mm är betydligt skarpare i hörnen samt vinjetterar betydligt mindre.
Så toppklass? beror på vad man jämför med o hur skarp bilden måste vara från hörn till hörn. Jag använder min nikon 50mm 1,4 mycket för den är oftast tillräckligt bra
men jag skulle aldrig kalla den TOPPKLASS.
Ang tester, du kan inte alltid lita på dom, många tester görs utan riktiga mätningar som mtf som verkligen talar om objektivet är skarpt eller inte. Samma sak med tex motljusegenskaper, där skrev dom flesta tidningar att nikons 14-24 var bra/ok i motljus. Jag köpte den i tron på det o jag har aldrig haft någon optik som varit så dålig i motljus som den.
Så jag lämnade in optiken för jag trodde det måste vara fel på den, men det var det inte. Då skapade jag en tråd på fs om 14-24 för jag försökte använda den på min mast 8-17 meter, men det gick inte att använda den knappt pga dåliga motljusegenskaper. Efter jag skrivit om det så började flera komma med samma erfarnheter.
Om du vill ha en optik som är betydligt bättre än Nikon 50 1,4 så köp sigma art, men den är stor o tung, men om vinjetteringen är ditt problem så är det inga problem i raw.
Jag har alltid köpt nikons pro optik men märker konstant att sigma o tamron gör många gånger bättre optik för billigare pengar. Överlag så tycker jag att canon har högre klass på sin optik än Nikon.
så idag har jag lika många sigma optik som nikon.