Annons

har jag gjort värsta tabben??

Produkter
(logga in för att koppla)
bluffen

Pratade med honom igår via mail, där skriver han också att han är på ärende i USA just nu..!
 
Re: Re: Re: Re: har jag gjort värsta tabben??

Damoor skrev:
Hon har rätten. Hon har blivit lurad och de är deras plikt att ge information om personen.

Så sluta med att prata om lag och regler.

Jag orkar verkligen inte med onödigt folk som måste kommentera på sånt här att "oh gud, det är olagligt". Som någon tidigare kommenterade en dam som hade lagt upp en annans bild(bilden var länkad till den andras bildgalleri/hemsida) och jag ser inget fel med de. Hon tänkte ju inte säga att de var hennes tagen bild.

Samma gäller här, de är ju inte så att hon kan göra något stort som att länsa personens liv på pengar genom kronofogden osv.

Se nu till att vara trevlig och hjälpsam istället. Kan nog din fru med uppskatta

Du behöver nog fundera på det där med lagar och regler...

Endast åklagaren/FU-ledaren kan begära ut uppgifter om IP osv.
Det är inget man har rätt att göra själv (såvida man inte ska väcka enskilt åtal och då begär ut uppgifterna via tingsrätten).

Kronofogden är en gångbar väg om hon kan styrka att han är skyldig henne pengar...

Och det är fortfarande inte tillåtet att publicera andras bilder även om man inte tänkt ta på sig äran av att vara fotografen.
 
Herregud.. vilket folk det finns!

Jag höll på att köpa en kamera av honom i slutet av förra veckan.. Blev tvecksam när jag aldrig fick nåt telefon nummer att ringa till!


Sätt dit skojjaren ordentligt!

Lycka till!
Mvh Henke
 
Alla medlemmar på fotosidan får ställa sig utan för hans dörr och backa upp dig.
 
Hans William skrev:
SmurfMolly skrev:
Jag sålde min D70 och ett par veckor efter det uppvisade den det där BGLOD. Killen som köpte den skickade in den och han hade inte ens kvittot. Fick det på garantirep. När det gäller optik har jag ingen erfarenhet.. [/QUO
TE]
Det lär ska synas på tillverkningsnumret vilken marknad en Nikon kamera är avförsed för.

Nu var det ju inte frågan om vilken marknad, utan om man som köpare av en beg kamera har någon rätt till garantirep om det finns tid kvar på garantin. Självklart kan man se om kameran är avsedd för usa/europa. I mitt fall handlade det om en svenskköpt kamera som såldes 13 mil norrut.
 
Re: bluffen

LIMIT skrev:
Pratade med honom igår via mail, där skriver han också att han är på ärende i USA just nu..!
Kolla ip-adressen i mailets sidhuvud, den avslöjar var han är. Hur kan han för övrigt lägga in nya annonser om han inte är i landet? Blockets betalsystem fungerar väl bara i Sverige?
En sån här uppenbar svarthandlare borde skatteverket sätta åt, någon som har någon bra kontakt?
 
Jag har haft en annons här på FS om ett Canon 24-70 2.8 Köpes, jag blev uppringd av en "Kristoffer" som sa sig ha ett nytt sådant till salu, hans nummer, (kontankort?) var inte registrerat på någon, han sa sig jobbat på Canon och fått denna glugg. Det hela kändes lite skumt, jag tittade på blocket, och den enda annons som finns där innehas av DA på detta objektiv.

Kan ju vara samma person som ringde mig, någon affär med honom blev det dock inte, men istället den lokala handlaren.

Bara lite mer info i denna härva, kanske inte ens är honom, men kanske trots allt??
läste i någon tråd att han brukar ha "Kristoffer" som alias ibland

/F
 
Re: Re: Re: bluffen

PMD skrev:
Nej, det avslöjar bara var den mailserver som han använt är.
I exemplet nedan är XXX.XXX.XXX.XXX adressen till den dator där mailklienten befinner sig och YYY.YYY.YYY.YYY är mejlservern:
Received: from [XXX.XXX.XXX.XXX] by mail.server.se [YYY.YYY.YYY.YYY]; Mon, 6 Aug 2007 12:01:59 +0200

Däremot ser man ju vanligen bara vilken operatör vederbörande anlitar och är de seriösa lämnar de självklart inte ut kundens identitet, adress eller någon enda uppgift till andra privatpersoner oavsett hur ömmande fallet kan tänkas vara.

Hos vissa operatörer kan man dock själv lista ut nätstrukturen och därmed få ett hum om i vilken stad datorn befinner sig.
 
Mailklienten kan ju vara en webmailklient och då kan den som använder den vara precis varsomhelst i världen utan att det går att se på mailheadrarna.
 
mozes skrev:
finns det nån som har erfarenhet av att köpt Nikon D80 på blocket?jag har gjort det med blockets internetgiro för att skydda mig från lurendrejare men-när paketet kom efter 3 veckor så låg en lapp i att 2gb minnet kommer senare samt kvittot samt att svensk instruktion är helt plötsligt inte med kameran utan kan köpas till för 199:-Jag fick då be girot att ej betala ut
pengarna utan vänta och se om allt kommer....
MEN vet nån hur garantin på kameran samt objektivet funkar då man köpt från någon man trodde drev företag men eftersom avsändaren på paketet är XX
och på blocket kallar han sig föt Daniel Andersson??
Jag är medveten om att jag inte gjort ett lyckat val av säljare men vet nån vilka papper som måste vara med kameran för att garantin ska gälla?
Om nån vill kolla finns fortfarande säljes annonsen kvar på blocket
HELT NY NIKON D80 +18-135mm lens
//Helena

Hej Helena!

Tycker det var jättebra att du nyttjade Internetgirot för denna transaktion. Finessen är ju just att du skall kunna godkänna produkten du har köpt så att denna överensstämmer med det som är överenskommet.

I detta fall var det du fick i paketet inte det du hade beställt vilket borde föranlett att du inte godkänt innehållet och hört av dig till Internetgirot för att återsända paketet och få dina pengar tillbaka. Denna affär borde ha slutat där istället för att (hittils) ha skapat nio sidor forumtext om en person som inte har lyckats leverera vad du hade beställt.

Jag har fullt förtroende för dessa tjänster och har nyttjat dessa vid ett flertal tillfällen då beloppen har sprungit iväg. På så sätt skyddar man sig från lurendrejare, om Daniel är en sådan - jag det vet inte jag - jag skulle handla av honom med Internetgirot, Paysongaranti och allt vad det heter.

Det må vara att sticka ut hakan - och nu var det ju månader sedan detta utspelade sig.

Mvh

Johan Maxe
 
Senast redigerad av en moderator:
Inte värre än annan postorder/internetköp från USA

Juridiskt är detta identiskt med att man köper en bok på Amazon i USA, och får den hemskickad i paket till Sverige - eller förstås att man köper en kameragrej i en webbutik i USA och får det hemskickat till Sverige.

Enda skillnaden är att det finns ett Svenskt gränssnitt mot en leverantör i USA.

Jag får intrycket att den här killen har skickat hundratals paket och aldrig missat en leverans eller knyckt pengarna.

Enda punkten de själva går över gränsen är när de skriver att det är en "gåva" med maxvärde $50.

Givetvis är den som beställer skyldig att betala skatt eftersom vi inte har frihandel med USA. Svenska staten förlorar inte en krona mera på detta, jämfört med om man köper på postorder från t.ex. Tyskland.

Svenska staten kan komma åt detta endast genom att öka moralen hos oss, eller genom att kraftigt öka tullens insatser. Att skicka från USA är såvitt jag vet inte olagligt och definitivt omöjligt att komma åt.

De enda som sannolikt kan göra något åt problemet är väl Nikon, Canon, m.fl. som kan hålla kolla upp sina försäljare i USA så att de inte skickar till Sverige. Som jämförelse bör nämnas att det är mycket strikt olagligt för t.ex. Nikon eller Canon att lägga handelshinder inom Europa. Bötesnivåerna för sådant är astronomiska eftersom just frihandeln är bland det viktigaste som överhuvudtaget arbetas med inom EU.

För 20 år sedan när jag började fota handlade man hos en fotohandlare. Några år senare upptäckte jag Scandinavian Photo och konstaterade att fotohandlarna i Göteborg rev bort deras reklamsidor i de fototidningar som låg i butiken!
Priserna var där 20-30% lägre ibland t.o.m. 50-60%. Sedan kom Cyberphoto och pressade ytterligare något, och nu är det Tysk postorder som oftast ligger lägst.
Så långt har allt varit helt lagligt.

Att folk beställer från USA utan att betala moms är dock inte helt lagligt, men icke desto mindre en helt förväntad utveckling. Globaliseringen kommer att fördärva oss helt skulle jag tro...
 
Re: Inte värre än annan postorder/internetköp från USA

Spinner skrev:
Att folk beställer från USA utan att betala moms är dock inte helt lagligt, men icke desto mindre en helt förväntad utveckling. Globaliseringen kommer att fördärva oss helt skulle jag tro...
Sedan kan man ju alltid spekulera i hur mycket av sina vinster dessa "privata storimportörer" tar upp som inkomst. Någonstans mellan noll och ingenting är min gissning...
 
Ja, men frågan är om det inte är den som köper som står för importen, medan det som skickas från USA enbart handlar om export.

Det finns en viktig skillnad dock. Betalningen går till ett Svenskt konto, och därför blir momsplikten uppenbar och svenska myndigheter borde kunna komma åt detta (ifall de vill/ids/har tid/prioriterar det). Jag förstår inte varför de inte använder utländska konton.

Ifall betalningen gjorts direkt till ett amerikanskt (eller annat utländskt) konto så hade affären kunnat vara totalt vit för den amerikanska exportören - åtminstone sett utifrån svenska myndigheter - och därmed skulle skulden helt falla på köparen.

Man kan dock diskutera uppsåtet eftersom det verkligen inte alls framgår att man får sitt paket från USA. Jag skulle t.o.m. tro att detta kommer som en överraskning för de flesta, och därmed är affären väldigt nära att vara vit för båda parter - märkligt nog.

Det betyder ju inte att jag ser på detta med någon stor förtjusning, men det är hur som helst ett intressant fenomen i globaliseringens dagar, och helt klart bara ett smakprov på hur det ser ut om några år.
 
Re: Inte värre än annan postorder/internetköp från USA

Spinner skrev:
Juridiskt är detta identiskt med att man köper en bok på Amazon i USA, och får den hemskickad i paket till Sverige - eller förstås att man köper en kameragrej i en webbutik i USA och får det hemskickat till Sverige.

Enda skillnaden är att det finns ett Svenskt gränssnitt mot en leverantör i USA.

En annan stor skillnad är att den här killen döljer sej bakom falskt namn och anger ett firmanamn, Generationstyle AB, som inte finns registrerat allt för att lägga ut dimridåer och dessutom bedriver han sin verksamhet yrkesmässigt.
 
Ja, jag säger inte att jag gillar stilen.
Antag att man har firma i USA och annonserar via blocket, på svenska, och sedan göra exakt samma procedur som den här killen nu gör med postorderpaket etc.

I så fall blir det helt plötsligt juridiskt väldigt svåråtkomligt. Faktiskt konstigt att de inte gör på precis det sättet istället för dessa onödiga dimridåer.

/K
 
Falsk identidet

Jag skulle aldrig göra affärer med någon som jobbar under falsk identitet eller kalla det alias, oavsett om han skickar grejer under sitt folkbokföringsnamn [admin: raderat data] eller Daniel Andersson så luktar det ju skumt lång väg han å familjen bedriver troligen det här yrkesmässigt och anger till och med ett svensk bluffbolagsnamn ett AB som ska legimitera honom, ett påhittat namn som inte finns i bolagsregistret nämligen Generationstyle AB.

Nä en enkel regel är att inte göra affärer om man inte får personnummer på privatperson som man ska skyffla över en summa pengar till och någon som inte lämnar ut sin rätta identitet som säljare på nätet han har inte rent mjöl i påsen. Om jag ska köpa piratimporterade grejer ska jag veta om det och inte förledas att tro att jag gör affär med en person som har köpt varan i Sverige och säljer den privat.

Jag gör vad jag kan för att medverka till att stoppa sådan här skumma individer dom ska bara bort. Tråkigt att betalningsförmedlingarna inte har mera grepp och kontroll, borde inte vara tillåtet med hemliga konton som säljare och att daniel andersson [admin: raderat data] är också intressant, undrar vad skattemyndigheten tycker om att SWEBANK medverkar till sådan här verksamhet.

Nu vet jag att ett antal personer har lämnat upplysningar till skattemyndigheter och andra instanser för att stoppa just den här typen men han poppar väl snart upp under nytt alias, eller finns redan under nytt alias på webben.

Det ser ut som att han också har lagt in egna inlägg på fotosidan där han försvarar [admin: raderat data] agerande.
 
Jag gissar att de använder en målvakt för kontot i Sverige, vilket egentligen torde vara helt onödigt. Om de använt kreditkortsbetalning mot utländsk bank hade de sluppit det.

Bra om det brings ordning i detta, men däremot betvivlar jag starkt att det går att stävja postorderverksamhet från USA och Hong-Kong.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.