Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

har jag gjort värsta tabben??

Produkter
(logga in för att koppla)
SmurfMolly skrev:
Hur ska dom kunna kolla det? Inget av de kvitton jag har på mina prylar står det mitt namn på?

Det är väl därför det brukar finnas små lappar de vill att man ska skcka in, och andra finurliga ideer om att registrera sin utrustning på nätet för att få nåra fantastiska fringisar..

Vore kul att veta om någon i praktiken blivit nekad en garantireparation på grund av att man inte varit den första ägaren?

/Per

Per skrev:
Det är väl därför det brukar finnas små lappar de vill att man ska skcka in, och andra finurliga ideer om att registrera sin utrustning på nätet för att få nåra fantastiska fringisar..

Vore kul att veta om någon i praktiken blivit nekad en garantireparation på grund av att man inte varit den första ägaren?

/Per

Jag sålde min D70 och ett par veckor efter det uppvisade den det där BGLOD. Killen som köpte den skickade in den och han hade inte ens kvittot. Fick det på garantirep. När det gäller optik har jag ingen erfarenhet..

SmurfMolly skrev:
Jag sålde min D70 och ett par veckor efter det uppvisade den det där BGLOD. Killen som köpte den skickade in den och han hade inte ens kvittot. Fick det på garantirep. När det gäller optik har jag ingen erfarenhet..

Vissa fel kräver ingen garanti för att de ska åtgärdas. KM hade ett fall där sensorn dog. Det åtgärdas fortfarande gratis trots att det var över 4 år sedan.

mozes skrev:
finns det nån som har erfarenhet av att köpt Nikon D80 på blocket?jag har gjort det med blockets internetgiro för att skydda mig från lurendrejare men-när paketet kom efter 3 veckor så låg en lapp i att 2gb minnet kommer senare samt kvittot samt att svensk instruktion är helt plötsligt inte med kameran utan kan köpas till för 199:-Jag fick då be girot att ej betala ut
pengarna utan vänta och se om allt kommer....
MEN vet nån hur garantin på kameran samt objektivet funkar då man köpt från någon man trodde drev företag men eftersom avsändaren på paketet är XX
och på blocket kallar han sig föt Daniel Andersson??
Jag är medveten om att jag inte gjort ett lyckat val av säljare men vet nån vilka papper som måste vara med kameran för att garantin ska gälla?
Om nån vill kolla finns fortfarande säljes annonsen kvar på blocket
HELT NY NIKON D80 +18-135mm lens
//Helena

skicka Email till Blocket och fråga efter personens uppgifter (ip-nummer osv)

Senast redigerad av en moderator:
Re: Re: har jag gjort värsta tabben??

Damoor skrev:
skicka Email till Blocket och fråga efter personens uppgifter (ip-nummer osv)

En IP-adress är en uppgift som indirekt kan leda till en människa och omfattas därför av personuppgiftslagen, vilket även de övriga uppgifterna som finns registrerade gör för Blockets kunder. Inget seriöst företag kan lämna ut uppgifter som rör bolagets kunder eller dess personal.

mozes skrev:
Jag har klippt ut det här:

Kvittot som du mottagit är köpt från företaget Beachcamera,B&H.

Vill bara tala om för den som inte vet att BH Photo står för Be Happy Photo och inget annat.

Daniel - grundforskning underlättar lögnarens liv!

OBS avser inte dig Helena

SmurfMolly skrev:
Jag sålde min D70 och ett par veckor efter det uppvisade den det där BGLOD. Killen som köpte den skickade in den och han hade inte ens kvittot. Fick det på garantirep. När det gäller optik har jag ingen erfarenhet.. [/QUO
TE]
Det lär ska synas på tillverkningsnumret vilken marknad en Nikon kamera är avförsed för.

Först och främst... jag skulle vilja kalla Helena för ett pucko men det gör jag inte...

Jag har själv råkat ut för skumraskare men då har det rört sig om dealar som inte är rena fantasier... ett stycke polisanmälan fixade biffen.

Jag tror att mängden polisanmälningar är kanonfå mot sådana här människor...

Re: Re: Re: har jag gjort värsta tabben??

RolandM skrev:
En IP-adress är en uppgift som indirekt kan leda till en människa och omfattas därför av personuppgiftslagen, vilket även de övriga uppgifterna som finns registrerade gör för Blockets kunder. Inget seriöst företag kan lämna ut uppgifter som rör bolagets kunder eller dess personal.

Hon har rätten. Hon har blivit lurad och de är deras plikt att ge information om personen.

Så sluta med att prata om lag och regler.

Jag orkar verkligen inte med onödigt folk som måste kommentera på sånt här att "oh gud, det är olagligt". Som någon tidigare kommenterade en dam som hade lagt upp en annans bild(bilden var länkad till den andras bildgalleri/hemsida) och jag ser inget fel med de. Hon tänkte ju inte säga att de var hennes tagen bild.

Samma gäller här, de är ju inte så att hon kan göra något stort som att länsa personens liv på pengar genom kronofogden osv.

Se nu till att vara trevlig och hjälpsam istället. Kan nog din fru med uppskatta

Re: Re: Re: Re: har jag gjort värsta tabben??

Damoor skrev:
Hon har rätten. Hon har blivit lurad och de är deras plikt att ge information om personen.

Även om hon blivit lurad så gäller fortfarande lagen. Man blir inte laglös nu för tiden.

Polisen och åklagare kan begära uppgifter om en anmälan görs, absolut inte en privatperson.

hey o hååå... kan säga att jag var nära på att köpa den där eos 400an!! Men som tur var fick jag ett bättre erbjudande.. Den där annonsen är farlig, den ser helt normal ut (förutom garanti i USA o lite sådär, men det är lätt att missa med lite otur).

Ta det lugnt där ute i begagnat-världen och FRÅGA om ALLT och lite till! Köp inte om det inte finns kvitto osv. det är mitt motto.. ;)

mvh sebastian

mozes skrev:
Jag vet inte att jag skrivit att jag ska polisanmäla någon så jag kan inte se vad som är löjligt men det finns säkert andra forum åt dig som är irriterad på människor som gör fel,där du kan få skriva av dig lite av din irritation.
Du får gärna svara som de andra på mina frågor men om du ska klanka ner på folk finns det säkert andra sätt att få utlopp för det och inte på detta forum
Jag vill också passa på och tacka alla de som skrivit och gett mig förslag på åtgärder.
//Helena

Bra rutet Helena. Stå på dig annars står andra på dig. Hoppas du lyckas med affären.//Eie

daniel andersson alias XX XX

19840321-XXXX [Admin: raderat delar av personnummer] bor i Göteborg och är en halvskum småhandlare som säkert levererar fullt ut till vissa kunder men inte alls till andra svagare individer som inte orkar bråka och kanske skäms för att ha blivit dragna vid näsan. Stå på dej Helena, kämpa på och jag tycker definitift att du ska raportera dina problem till betalningsförmedlingarna för det är ju tack vare dom som småbuset kan leva vida på halvkriminella afärer som din ofullständiga leverans t.ex.
Du kan givetvis göra en polisanmälan för även ett bedrägeriförsök är en brottslig handling och kommer tillräckligt mycket in på XX så fastnar han till sist i rättvisans nät! det är ju tråkigt nog så att vi kommer troligen kunna följa den här 23-åringen på webben framöver och sporrad av sina lättförtjänta kap kommer han att göra större å större bluffafärer framöver.
Du kan ochså meddela skattemyndigheten att den här gossen som för övrigt bor i Göteborg på XX gör affärer som han inte deklarerar för och skattemyndigheten kommer åt alla hans kontouppgifter. Han deklarera för 0 (noll) kronor i inkomst taxeringsåret 2006 och har 0 kr i förmögenhet. det blir 6 träffar om man söker på dom söktjänster som finns, på samma adress och 8 trappor upp, pappa tre bröder och en syster, förutom XX, och inte helt otänkbart att någon släkting sitter i NY eller Hong kong och skickar privatpaket med varor. Har man bedrivit försäljning yrkesmässigt utan F-skattsedel och momsregistrering är det en brottslig handling och eftersom han inte har någon inkomst av tjänst så....

Nåväl nu har jag dragit mitt strå till stacken med förhoppning att vi alla ska hjälpas åt att stoppa sådana här oseriösa traders, handla av dom etablerade företagen som cyberfoto eller dustin eller någon annan liknande eller åtminstonde handla inte för över tusenlappen av okända personer om du inte har fullgoda referenser av någon som du känner väl som har genomfört en lyckad affär och Helena slutligen, hoppas du fått fullgjord leverans eller pengen tillbaka allra helst!

hälsningar från en vän i cyberrymden

|Admin: Vi är tvungna att radera vissa personuppgifter]

jo men sådana som XX dyker väl snart upp under annat alias, om han inte redan finns där.

Senast redigerad av en moderator:
Jag mejlade "Daniel Andersson" i hopp om att få hans telefonnummer, hans svar:

Hej

Eftersom jag är på ärende i USA är tidskillnaden en anledning till varför
inte mitt nummer står i annonsen. Du får gärna ställa din frågor via Email
så svarar jag inom 4-5 timmar.

MVH

Daniel

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar