Annons

har jag gjort värsta tabben??

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej nej nej, behåll inte både pengar och kamera....

MGK skrev:
jag skulle ta tillbaka pengarna och behålla kameran. Det konto som är mottagare har en persnr. polis anmäl det!

Jag tänker inte försvara "Daniel", men han har väl inte blåst Dig på en hel kamera, eller har han?

Hittills så verkar det bara vara en svensk bruksanvisning och ett 2 GB kort som är försenat. Att han sedan tar pengarna först och sedan handlar är ju inte kul, men kortet är väl försenat för honom också. Skulle Du bli nöjd om Du fick kortet och bruksanvisningen?

I så fall skall Du prata med honom och försöka att reda ut saken.

Du har ju inte fått en tegelsten i paketet...:)

/Jörgen
 
Till att börja med, har du tagit kontakt igen med säljaren? Tycker annars du ska börja med det. Förklara att du spärrar pengarna tills du fått det som fattas. Har jag inte helt fel för mig går det att köpa extraförsäkring på kameror i Amerka som gäler över hela värden. Om så är fallet här kan kanske betvivlas då det kostar en del. Ta även kontakt med är det Payson? Förklara sitvationen och hör med dem hur du ska agera. Ett alternativ kan ju annars vara rducerat pris eftersom du inte fått det som utlåvats. Hoppas allt ordnar sig för dig och du kan väl skriva här oh berätta hur det hela slutade.
Hälsar Lasse
 
Jag har som sagt använt blockets betalgaranti för att inte bli lurad MEN var inte smart nog att kolla om han hade moms och org.nr. på sitt företag så garantin skulle gälla här.Men det stämmer som en av de som skrivit inläggen, att de först sa att de fanns i Stockholm och när jag sa att jag skulle dit så fanns de i Göteborg...
Jag håller också med den som skrivit att, om jag är så dum så jag köper dyra grejor på blocket så får man skylla sig själv och det är det jag tyvärr också gör nu:(
försöker bara reda ut lite av oredan jag ställt till med, hade varit lättast om man kunnat försäkra kameran med någon slags försäkring så hade jag sluppit skicka tillbaka den.
//Helena
 
Det enda du behöver göra är att inte godkänna affären, då håller blocket dina pengar frysta tills Daniel fått tillbaka utrustningen i det skick han sände den till dig, så jag kan inte se att du blivit lurad på något sätt alls.

Du har köpt en kamera på blocket av en privatperson, du kan därmed inte räkna med någon garanti eftersom den endast gäller första ägaren, och Daniel har väl troligtvis privatimporterat kameran från Hong Kong eller dyligt, dvs ingen kamera som har lämnat Nikons lager i Europa, och det borde du begripit med tanke på vad du fått betala.

Vad jag fattat så är det väl bara ta kontakt med Daniel och fråga varför du inte fått allt det du beställt, han kanske inte hade dom prylarna på lager och kan troligen skicka dom senare, då är det väl bara att komma överens med honom att han inte får några pengar av dig förens du fått allt du beställt, vill han inte gå med på det så är det bara för dig att skicka tillbaka dom prylar du fått och få dina pengar tilbaka.

Jag kan inte se att Daniel gjort något olagligt, så att kalla på polis är bara löjligt, kameran är väl ny eller ? Garanti har den också, men du får skicka den till Daniel så han kan skicka den vidare till butiken han köpt den, dom åtar sig nämligen att laga kameran på garanti, för det stod väl inte i annonsen att kameran hade Svensk garanti, kanske den har så kallad MAC-Garanti ?
har du kollat upp det ? Isåfall så är den garantin bättre än du får här i Sverige, den är oftast på flera år och gäller desutom här i Sverige.

/kent
 
Senast ändrad:
Jag vet inte att jag skrivit att jag ska polisanmäla någon så jag kan inte se vad som är löjligt men det finns säkert andra forum åt dig som är irriterad på människor som gör fel,där du kan få skriva av dig lite av din irritation.
Du får gärna svara som de andra på mina frågor men om du ska klanka ner på folk finns det säkert andra sätt att få utlopp för det och inte på detta forum
Jag vill också passa på och tacka alla de som skrivit och gett mig förslag på åtgärder.
//Helena
 
mozes skrev:
Jag vet inte att jag skrivit att jag ska polisanmäla någon så jag kan inte se vad som är löjligt men det finns säkert andra forum åt dig som är irriterad på människor som gör fel,där du kan få skriva av dig lite av din irritation.
Du får gärna svara som de andra på mina frågor men om du ska klanka ner på folk finns det säkert andra sätt att få utlopp för det och inte på detta forum
Jag vill också passa på och tacka alla de som skrivit och gett mig förslag på åtgärder.
//Helena

Jag menade faktiskt inte dig när det gällde polisanmälan, det var faktiskt andra som bad dig göra det, och det är faktiskt löjligt eftersom inget brott har begåtts.

Jag försöker faktiskt hjälpa dig, så ta och tagga ner lite tack, jag har också skrivit ett svar i ditt andra inlägg.
 
Daniel annonserar i många fall på Blocket med företagsannonser, då har man verkligen rätt att ställa krav på garantier och att tull och moms skall vara betald!
 
citat från Carl-Fredrik Streiby (csy) som citerar Canon gällande garanti på kamerahus från tråden: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=75803&perpage=15&pagenumber=3

"
Canon's hemsida
"Gäller Världsgaranti på Digitala kameror?
Svar: Nej, för Digitala kameror gäller ett års Europagaranti. Vid köpet är det viktigt att garantihandlingen European Warranty System följer med kameran.Garantihandlingen tillsammans med inköpskvitto krävs för att styrka garantin. För digitala kameror köpta utanför Europa gäller att de skall returneras till inköpslandet för garantiservice."

http://www.canon.se/Support/Support...S_garantier.asp
"
 
Kent Bergström skrev:
"du kan därmed inte räkna med någon garanti eftersom den endast gäller första ägaren"

Stämmer detta, gäller det isåfall enbart Canon, eller även andra fabrikat?
 
Information från Nikon Sverige:

"Vad innebär det för dig att äga en Nikon-produkt från den grå marknaden?
Nikons europeiska kontor kan inte tillhandahålla teknisk support eller garantiservice för varor
som kommer från den grå marknaden. Nikons europeiska kontor kan inte heller utföra
avgiftsbelagt reparationsarbete på varor från den grå marknaden. Du får inte kontakta det
lokala Nikon-kontoret för hjälp med produkter från den grå marknaden. Kontakta istället
återförsäljaren eller importören av varan för information om garanti och service samt
programvaruuppdateringar och filer för nedladdning."

Har jag ingen garanti om jag äger en Nikon-produkt från den grå marknaden?
Jo, alla Nikons produkter levereras med en garanti från tillverkaren. Det avsedda Nikonservicecentret
reparerar alltid Nikon-produkter som omfattas av garantin och utför
reparationer som inte täcks av denna. Om du äger en produkt från den grå marknaden måste
du skicka den till återförsäljaren eller importören för service. Kontakta återförsäljaren
angående information om detta.

Vad innebär Nikons servicegaranti?
Digitala Nikon-produkter som säljs i Europa har en garanti som täcks av Nikons europeiska
kontor i de länder som anges nedan. Denna garanti täcks inte av Nikons kontor utanför
Europa. Digitala Nikon-produkter som sålts utanför Europa har landsanpassade garantier som
inte täcks i Europa."

http://www.nikon.se/europe/pdf/service_info.pdf

Tolkar Nikons text i överensstämmelse med Canon. Vid paralellimport utifrån Europa, får importören eller återförsäljarlandet stå för garantin. Inte Nikon Sverige.
 
Rent strikt så är det väl så att garanti är något som en säljare (A) ger till en köpare (B). Om denna köpare (B) sedan säljer varan vidare så blir ju han en ny säljare och det är isåfall upp till honom att ge garanti till den nya köparen (C).

Ursprungsgarantin gäller alltså mellan A och B.

Om B sedan vill ge en egen garanti till C så är det upp till B.

Om andrahandsköparen C hävdar garanti mot originalsäljaren A så kan A vägra garanti eftersom det inte är han som sålt varan till C.

Detta är alltså den strika tolkningen. Hur sedan A, B och C gör i verkligheten kan nog variera från fall till fall.
 
Martin_K skrev:
Daniel annonserar i många fall på Blocket med företagsannonser, då har man verkligen rätt att ställa krav på garantier och att tull och moms skall vara betald!

Självklart är det så, och så är det i det här fallet också om jag fattat rätt.

Garanti har varan, frågan är bara om den är Europeisk eller från Importmarknaden.

/kent.
 
det sista jag hörde från honom är att det är tydligen Wordwide garanti...
//Helena
 
mozes skrev:
det sista jag hörde från honom är att det är tydligen Wordwide garanti...
//Helena

Nej, det är inte worldwide garanti om han inte köpt till en extra mackgaranti. Du kan kolla om det är en Mack, annars måste kameran lämnas in till åf i USA.
 
Helena: Blev du medlem på fotosidan enbart för att kunan ställa denna fråga till allmänheten? Du blev medlem samma dag som din fråga kom ut!

Ursäkta om jag ställer en tveksam fråga ... men tyvärr verkar det dyka upp fler och fler på fotosidan som har lite fuffens för sig i forumet.

Det finns noll information om dig på din presentation. De flesta brukar i alla fall skriva någon ledtråd.

Tala om för mig att jag har fel ... så jag slipper fundera.
 
Ola Rockberg skrev:
Helena: Blev du medlem på fotosidan enbart för att kunan ställa denna fråga till allmänheten? Du blev medlem samma dag som din fråga kom ut!

Ursäkta om jag ställer en tveksam fråga ... men tyvärr verkar det dyka upp fler och fler på fotosidan som har lite fuffens för sig i forumet.

Det finns noll information om dig på din presentation. De flesta brukar i alla fall skriva någon ledtråd.

Tala om för mig att jag har fel ... så jag slipper fundera.

Nja hon blev ju medlem 9/5 och tråden skapades 29/5, dessutom har hon ju frågat lite div runt D80, blixtar och objektiv innan denna tråden.

Är man nu lite konspiratorisk (och sånt är ju kul) så kan man ju fundera på varför du gör ett inlägg i syfte att misstänkliggöra henne.. Har du kanske nåt med denna Daniel att göra?

Nu provocerar jag lite, men det är inte så kul att bli uthängd, eller hur? :)
 
Japp, här luktar skunk lång väg. Har precis knäckt koden till peudonymen Daniel Andersson. Om man skriver namnet baklänges och sen använder sig av mitt eget krypteringsprogram så kommer namnet Fredrik Reinfeldt upp. Dålig stil av statsministern att smita från tull o moms.
 
Alltså vilket fuffens har jag då för mig,.Ställa frågor till allmänheten har jag inte funderat på utan tänkte att ni som är mer eller mindre experter på detta område kanske hade några bra råd att ge.Och vilken information ville du ha om mig?
Fattar inte tråden.men det är mycket jag inte fattar just nu ,så jag får väl acceptera detta.
Vill tacka alla som brytt sig och gett mig vettiga råd
//Helena
 
Helena: som jag skrev ... "tala om att jag har fel"
Jag hoppar självfallet att jag har fel i det här ärendet.

Tyvärr har ju den där figuren Daniel satt griller i huvudet på de som läser forumet genom att verka "helreko" och tom be om förlåtelse i forumet.

Sådana tilltag gör att man anar oråd så fort någon mer eller mindra anonym skriver i forumet. Jag tycker Fotosidans forum är bra på det sättet att det i de allra flesta fall går att hitta vettig information om de personer som figurerar där och det känns bra ... till skillnad från andra forum där folk skäller på varandra som helt anonyma.
 
Jag tycker inte du ska bry dig, Helena. Uppriktigt sagt förstår inte jag heller Olas inlägg. Tycker i själva verket att den är på gränsen till oförskämd, så strunta bara i vad han säger.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.