Annons

Har inte fått betalt ...

Produkter
(logga in för att koppla)
Tveksamt

Mycket riktigt, man betalar ju bara skatt på den eventuella vinst man gör - jag borde ha varit tydligare. Däremot kan man ju välja att ange pris med eller utan sociala avgifter och att spec:a hur mycket av priset som utgörs av sociala avgifter är väl inte helt ovanligt...

Tycker det låter tveksamt. Tror inte många som deklarerar för hobbyverksamhet sätter undan några pengar till sociala avgifter. Det vanligaste är nog att man efter avdrag för utgifter (resor och utrustning mm) går break even och behåller alla inkomster i sin plånbok. Är man däremot tillfälligt timanställd av en tidning är det ju en helt annan femma men då betalar ju tidningen in sociala avgifter baserat på bruttolönen.

Tycker det låter tveksamt. Tror inte många som deklarerar för hobbyverksamhet sätter undan några pengar till sociala avgifter. Det vanligaste är nog att man efter avdrag för utgifter (resor och utrustning mm) går break even och behåller alla inkomster i sin plånbok. Är man däremot tillfälligt timanställd av en tidning är det ju en helt annan femma men då betalar ju tidningen in sociala avgifter baserat på bruttolönen.

Skatteverkets broschyr om hobbyverksamhet: "Om hobbyverksamheten ger överskott ska du betala egenavgifter på överskottet".

Men visst, vad folk ska göra och vad de sedan faktiskt gör behöver ju inte vara samma sak... Och det förutsätter som sagt att man går med vinst - gör man aldrig det behöver man ju aldrig betala egenavgifter. Men man kan ju inte utgå från att folk vill fuska när det gäller skattepliktig verksamhet.

Det jag försökte säga till TS tidigare var helt enkelt att man inte tar moms som privatperson, men att man däremot kan lägga på egenavgifter. Och att man inte kan räkna med att få ut 500 kr/bild rätt upp och ned. För det finns alltid "en risk" att man går med vinst och då ska man helt plötsligt skatta och betala egenavgifter... Vill man behålla mer av kakan själv kan man därför säga 500 kr/bild + egenavgifter. Då har man i alla fall täckt upp för egenavgifterna - och det är inget konstigt med att pris anges på det sättet.

För övrigt håller jag med alla som tycker det är en dålig strategi att ta betalt per bild - timarvode eller "paketpris" är bättre. Man kan ju alltid specificera i det *skriftliga avtalet* hur många bilder som ska/förväntas levereras för respektive uppdrag.

Ett dyrt och dåligt förslag. Tony har ju redan redogjort för "hobbyverksamhet" fungerar, och det ger Åsa mycket mer pengar över. Dessutom har Åsa själv berättat att hon har FA-skattsedel och då verkar det ju helt galet att kasta en massa pengar på Frilansfinans.

Han ställde en fråga - jag gav ett svar.
Jag tycker att Frilansfinans fungerar bra och är smidigt, för en rimlig peng.

Han ställde en fråga - jag gav ett svar.
Jag tycker att Frilansfinans fungerar bra och är smidigt, för en rimlig peng.
Frågan var "kan verkligen en privatperson fakturera ett företag?" Svaret på den är: Javisst, det finns inga som helst problem.

Att du tycker Frilansfinans kostar "en rimlig peng" kanske beror på att du inte riktigt förstår hur det (och alternativen) fungerar. Med Frilansfinans betalas arbetsgivaravgiften in innan du gör alla dina avdrag. Om du deklarerar för hobbyverksamhet gör du alla avdragen först, och betalar arbetsgivaravgift bara på det eventuella överskott som sedan finns kvar.

Om du t ex omsätter 40000 kr på ett år men resultatet är plus-minus-noll eftersom du haft stora utgifter för din hobby, så kommer Frilansfinans att kosta dig 10000 kr i arbetsgivaravgifter, helt i onödan. (Plus det Frilansfinans tar betalt för tjänsten.)

Frågan var "kan verkligen en privatperson fakturera ett företag?" Svaret på den är: Javisst, det finns inga som helst problem.

Att du tycker Frilansfinans kostar "en rimlig peng" kanske beror på att du inte riktigt förstår hur det (och alternativen) fungerar. Med Frilansfinans betalas arbetsgivaravgiften in innan du gör alla dina avdrag. Om du deklarerar för hobbyverksamhet gör du alla avdragen först, och betalar arbetsgivaravgift bara på det eventuella överskott som sedan finns kvar.

Om du t ex omsätter 40000 kr på ett år men resultatet är plus-minus-noll eftersom du haft stora utgifter för din hobby, så kommer Frilansfinans att kosta dig 10000 kr i arbetsgivaravgifter, helt i onödan. (Plus det Frilansfinans tar betalt för tjänsten.)

Vart vill du komma?
Jag gav ett svar, ett alternativ, inte mer med det.
Sen är det väl upp till var och en att avgöra på vilket sätt de vill ta betalt.

Klart

Nu så har allt löst sig .. det känns bra .
Köparen i fråga har inte gjort fel , jag som är för dåligt påläst ! Men nu så ..

Men nu till fråga två .. de köper publiceringsrätt . Sveriges radio är också intresserad av vissa bilder .. kan de köpa samma el kan de iaf köpa några av de som inte köpare 1 har köpt ?

Nån kunnig ! / Å

Men nu till fråga två .. de köper publiceringsrätt . Sveriges radio är också intresserad av vissa bilder .. kan de köpa samma el kan de iaf köpa några av de som inte köpare 1 har köpt ?

Det beror helt på vad du avtalat med den första kunden. Om de bara köpt publiceringsrätt och ingen form av exklusiv publiceringsrätt så kan du sälja samma bild till andra. Ofta är priset mycket högre om man säljer med exklusiv publiceringsrätt just för att man inte kan sälja bilden fler gånger.

Det beror helt på vad du avtalat med den första kunden. Om de bara köpt publiceringsrätt och ingen form av exklusiv publiceringsrätt så kan du sälja samma bild till andra. Ofta är priset mycket högre om man säljer med exklusiv publiceringsrätt just för att man inte kan sälja bilden fler gånger.

ok ... =)
Tack för alla tips o svar ..
Köparen av bilderna hörde av sig de har fått bilderna & fakturan är skickad... utgående betalningsdatum har gått förbi o inga pengar finns på mitt företagskonto ännu .. Känns lite trist att börja strida med MTA Production :/ ( de frsta man gör ) Påminelsse är skickad så får se vad som händer .

Dessutom har jag sett nu att bilderna ligger uppe i form av mappar på deras sida , som tydligen vem som helst kan ladda hem ? Nej ja kan ju säga som såhär , känner mig blåst på ett jobb jag la ner själen i men men sånt är livet =) Bara o ta nya tag ...
Men jag har svårt att förstå hur de kan börja använda bilderna o inte betala :/ De måste väl förstå att jag kommer gå vidare med det ..

Erfarenhet gör livet roligare ..

Om du pratar med dem, vad säger de? Ska de betala, glömt eller vad?

Ett tips i fortsättningen: Gör en kreditupplysning på din kund. http://ratsit.se och http://allabolag.se

En sökning ger att din kund är en enskild firma och denna person är inblandad i fyra bolag. Eftersom jag inte har lust att betala något så ser jag inte heller hur mycket pengar som är inblandade.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar