Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har inte fått betalt ...

Produkter
(logga in för att koppla)

rocknangel

Medlem
2 november vart jag kontaktad för att hoppa in och göra ett fotojobb åt MTA Production .
Ett betaljobb .
Jag är inte jätte kunnig inom det här så nu till min fråga ..
Vi pratade i telefon och avtalet vart 500:- per bild + moms.
Bilderna är skickade lågupplösta till dom .
Jobbet är gjort .
Hon ville ha ett ex antal bilder .
Jag har kontaktat de med jämna mellan rum för att inte vara för på heller . Hon ( jag haft kontakt med ) har sagt flera ggr att hon ska höra av sig men haft mycket att göra , hon har vart bortrest OSV och vart lovad att bli kontaktad innan Jul , sist va de att hon inte var i behov av bilder " just nu " .

Jobbet är gjort , bilder skickade ska jag inte få betalt för det då ?
Ska de ta över 2 mån ?

Jag har inte F-skatt om de kan vara de som är problemet för dom ?

Kan jag kräva nått eller är det bara att gilla läget ?

Behöver alla goda råd jag kan få !

Mvh Å

Muntliga avtal är iofs bindande men svåra att "bevisa" innehållet i... Man bör därför alltid upprätta skriftligt avtal.

Om det inte finns något på pränt över huvud taget skulle jag nog maila kontaktpersonen och uttryckligen fråga om ni inte var överens om jobbet och priset och om hon har fått bilderna. Svarar hon jakande på ditt mail så kan du gå vidare och fakturera - då har du ju i alla fall något skriftligt (även om det är upprättat i efterhand). Svarar hon nekande så står ord mot ord och då får du nog dessvärre ta detta som en lärdom för framtiden...

Alternativt kan du ju bara skicka en faktura ändå, med en specifikation för uppdraget och att det är "överenskommet per telefonsamtal den [datum]". Antingen har du tur och de betalar eller så bestrider de fakturan. Om de bestrider den är det nog inte värt att gå vidare heller.

Sen handlar det lite om huruvida du vill riskera att "bränna dina broar" - upplevs du som jobbig kan det tyvärr vara svårt att få uppdrag av dem i framtiden. Men om du inte tror att du kommer få sådana uppdrag ändå kan det ju vara värt ett försök.

Tyvärr är det alltför vanligt att folk inte upprättar skriftliga avtal, men förhoppningsvis kan det bli en läxa för framtiden...

Lycka till!

Eric

Som jag fattat det så avtalade ni om att de skulle betala 500 kr/bild och att du skickar dem lågupplösta för att de ska kunna bestämma sig för vilka av dessa de vill betala 500 kr för? Och att hon ännu inte har beställt några bilder (eftersom de inte är i behov av det just nu).

Ni borde även avtalat om ett grundpris ifall hon inte köper några av dina bilder. Man kan ju inte lägga på köptvång ifall det inte har avtalats att de ska köpa MINST X antal bilder.
Det kan ju faktiskt vara så i sådana situationer att kunden inte är nöjd med de bilder som levererats och då kan man ju inte bli påtvingad att köpa bilder man inte kan använda. Därför borde det funnits ett grundpris.

För mig låter det inte som jobbet är gjort eftersom det inte har levererats några högupplösta bilder (för det är väl inte 500 kr per lågupplöst bild)?

Eller har jag fattat situationen fel?

Eric pratade om att inte bränna broar. Det ska man så klart akta sig för.

Men frågan är väl om man vill fortsätta göra affärer med detta företaget efter att karusellen lagt sig? Jag har inte haft eget företag men seriösa företag och köpare är väl mer på hugget än så. Bara en sån sak att man inte får kontakt med företaget och att man får olika ursäkter varje gång är ju alaramerande. 2 månader är ju lång tid!

Jag erkänner att jag är okunnig - men kan verkligen en privatperson fakturera ett företag? Jag trodde bara företag kunde göra på det viset. Eller menar ni att man ska skicka ett inbetalningskort från banken och ett meddelande där man kräver att dom skriver på och lämnar till banken?

Som jag fattat det så avtalade ni om att de skulle betala 500 kr/bild och att du skickar dem lågupplösta för att de ska kunna bestämma sig för vilka av dessa de vill betala 500 kr för? Och att hon ännu inte har beställt några bilder (eftersom de inte är i behov av det just nu).

Ni borde även avtalat om ett grundpris ifall hon inte köper några av dina bilder. Man kan ju inte lägga på köptvång ifall det inte har avtalats att de ska köpa MINST X antal bilder.
Det kan ju faktiskt vara så i sådana situationer att kunden inte är nöjd med de bilder som levererats och då kan man ju inte bli påtvingad att köpa bilder man inte kan använda. Därför borde det funnits ett grundpris.

För mig låter det inte som jobbet är gjort eftersom det inte har levererats några högupplösta bilder (för det är väl inte 500 kr per lågupplöst bild)?

Men hon har ju gjort jobb. Jag menar hon har ju tagit sig hit eller dit kunden velat och fotat det som kunden velat. Jag menar fotograferingen har blivit av. Men jag fattar vad du menar också. Att de skulle betala för "färdiga" bilder och såna har inte blivit levererade.

Vi vet ju inte heller hur lågupplöst de bilderna var så företaget kanske nöjde sig med dem.

Hur som helst företaget har ju fått dit fotografen och grejat och haft sig och nu kommer det bara borförklaringar så det känns inte seriöst.

Eric pratade om att inte bränna broar. Det ska man så klart akta sig för.

Men frågan är väl om man vill fortsätta göra affärer med detta företaget efter att karusellen lagt sig? Jag har inte haft eget företag men seriösa företag och köpare är väl mer på hugget än så. Bara en sån sak att man inte får kontakt med företaget och att man får olika ursäkter varje gång är ju alaramerande. 2 månader är ju lång tid!

Jag erkänner att jag är okunnig - men kan verkligen en privatperson fakturera ett företag? Jag trodde bara företag kunde göra på det viset. Eller menar ni att man ska skicka ett inbetalningskort från banken och ett meddelande där man kräver att dom skriver på och lämnar till banken?

Visst kan en privatoerson fakturera. Saknas F-skattsedel ska dock kunden betala sociala avgifter etc. Det blir då som vanlig lön.

Men hon har ju gjort jobb. Jag menar hon har ju tagit sig hit eller dit kunden velat och fotat det som kunden velat. Jag menar fotograferingen har blivit av. Men jag fattar vad du menar också. Att de skulle betala för "färdiga" bilder och såna har inte blivit levererade.

Vi vet ju inte heller hur lågupplöst de bilderna var så företaget kanske nöjde sig med dem.

Hur som helst företaget har ju fått dit fotografen och grejat och haft sig och nu kommer det bara borförklaringar så det känns inte seriöst.

Men om det enda priset som är avtalat är per beställd bild utan några andra ersättningar spelar det ju ingen roll om fotografen reser ifrån Afrika. När trådskaparen skriver att hon skickat lågupplösta bilder brukar detta innebära att det är bilder som kunden kan granska och beställa ifrån. Inte att det är bilder som kunden faktiskt kan använda för tryck/webb.

Är heller ingen expert men med "faktura" menar jag ett papper där det står hur mycket som ska betalas till vilket konto för vad och vid vilket sista betaldatum. Lägg på ett (faktura)nummer för att det ska bli lättare att hålla koll på, så tror jag man har en faktura.

Har man eget ska det nog framgå att man har f-skatt också. Men även privatpersoner kan fakturera företag - t.ex. om man bedriver hobbyverksamhet. Då bör det också framgå att man själv betalar in nödvändiga skatter och avgifter.

Sedan håller jag med Jacob, om nu omständigheterna är som han tror att de är. Allt beror på vad parterna har kommit överens om.

Nu har ju inte trådskaparen förtydligat hur läget faktiskt är, om hon fått beställning och levererat några högupplösta bilder eller ej.

Men om så inte är fallet så anser jag det vara farligt att skicka en faktura. Ifall hon skickar en faktura på något som varken avtalats eller beställts är ju faktiskt detta en bluff-faktura, något som VERKLIGEN inte gynnar fotografens kommande arbete och dessutom kan få juridiska konsekvenser.

Nu har ju inte trådskaparen förtydligat hur läget faktiskt är, om hon fått beställning och levererat några högupplösta bilder eller ej.

Men om så inte är fallet så anser jag det vara farligt att skicka en faktura. Ifall hon skickar en faktura på något som varken avtalats eller beställts är ju faktiskt detta en bluff-faktura, något som VERKLIGEN inte gynnar fotografens kommande arbete och dessutom kan få juridiska konsekvenser.

Som sagt:

Sedan håller jag med Jacob, om nu omständigheterna är som han tror att de är. Allt beror på vad parterna har kommit överens om.

Det är ju därför man har skriftliga avtal - för att alla (parterna alltså) ska veta vad som gäller och minimera risken för den här typen av situationer. Kan inte understrykas nog hur viktigt det är med skriftliga avtal. Klart att saker kan tolkas på olika sätt även om de står på papper men risken blir iaf betydligt mindre.

@ TS

Jo, en sak till. OM du nu ska skicka en faktura så betalar du som privatperson inte moms. Det du får lägga på är sociala avgifter.

Och så bör du komma ihåg att det ska dras skatt, så du får inte ut 500 kr/bild även om du lägger på sociala avgifter - i så fall får du höja priset ytterligare.

Utifrån Åsas beskrivning (som iofs kanske inte är komplett i alla detaljer) låter det som om det gått fel från början. Om man ska göra ett uppdrag åt någon ska man ta betalt för uppdraget, dvs nedlagd tid, kringkostnader osv -- inte "per bild". Hur många bilder kunden till slut väljer att använda är ointressant och ska inte påverka arvodet. Betalt per bild tar man när man säljer arkivbilder.

Om det är så att den enda överenskommelse Åsa har med kunden är att de ska betala 500 kr per använd bild och de väljer att inte använda några av hennes bilder finns det ju inget att ta betalt för. Om överenskommelsen är att Åsa ska få 500 kr styck för ett bestämt antal levererade bilder så har hon, såvitt jag förstår, uppfyllt sin del av avtalet och bör skicka faktura.

@ TS

Jo, en sak till. OM du nu ska skicka en faktura så betalar du som privatperson inte moms. Det du får lägga på är sociala avgifter.

Och så bör du komma ihåg att det ska dras skatt, så du får inte ut 500 kr/bild även om du lägger på sociala avgifter - i så fall får du höja priset ytterligare.

Det verkar vara dålig kunskap om det här med hur man som privatperson kan fakturera!

Skriv en vanlig faktura med specificerade belopp för resp. sak. Lägg inte på någon moms.
Summera.

Skriv gärna en tydlig infotext "Fotografen deklarerar för Hobbyverksamhet - Ingen skatt eller sociala avgifter skall betalas av kund"

Sedan redovisar man varje år på särskild blankett där man kan kvitta utgifter mot inkomster precis som i en firma. kolla skatteverkets hemsida - Hobbyverksamhet

Det verkar vara dålig kunskap om det här med hur man som privatperson kan fakturera!

Skriv en vanlig faktura med specificerade belopp för resp. sak. Lägg inte på någon moms.
Summera.

Skriv gärna en tydlig infotext "Fotografen deklarerar för Hobbyverksamhet - Ingen skatt eller sociala avgifter skall betalas av kund"

Sedan redovisar man varje år på särskild blankett där man kan kvitta utgifter mot inkomster precis som i en firma. kolla skatteverkets hemsida - Hobbyverksamhet

Mycket riktigt, man betalar ju bara skatt på den eventuella vinst man gör - jag borde ha varit tydligare. Däremot kan man ju välja att ange pris med eller utan sociala avgifter och att spec:a hur mycket av priset som utgörs av sociala avgifter är väl inte helt ovanligt...

Precis .. hon har sagt till mig att hon är nöjd och önskar använda all bilder jag skickat ( glömde skriva det tidigare )
därför jag undrar vad det är igentligen som tar sån tid vill hon ha dom men inte använda dom just nu så betalar man dom väl .. sen har hon ju dom där tills hon ska använda dom ...

Känner lite så faktiskt .. jag har iaf gjort ett jobb och lovar man för tredje gången höra av sig o de inte sker börjar man ju fundera .. o sista gången säger at tde inte är ett behov för tillfället ! Då hade man väl sagt de på en gång .. o om behovet inte fanns varför skulle ja då i panik hoppa in o fota åt dom . Fick varsel på några tim . Ställde upp o åkte !
Men men de va kul o de va kul o träffa artisterna , men lite surt om de inte vill prjsa för de man gjort! De har iag från början sagt att de vill ha bilderna så .

Men ja får vara glad endå .. Fick min FA-skatt sedel IDAG ( trodde inte de va sant) så om de är de som krånglar för dom så kan jag iaf meddela det till dom att jag har de nu .

Nej jag vill inte göra något förhastat som sagt! =)

Som jag ser det ligger problemet delvis i en oerfaren säljare av tjänsten.
Så länge inga bilder är levererade kan han inte ta betalt.
Som sagts tidigare så är det bättre att sätta ett grundpris - baserat på antalet timmar jobbet kommer att ta, leverera och fakturera. Då slipper man hamna i det här läget. Jag vet ingen fotograf som tar betalt/använd bild när det gäller sådana jobb. Ett grundpris baserat på tidsåtgång möjliggör också att man kan förhandla om extra betalt om det skulle tillkomma saker när man väl är på plats. T ex om antalet porträtt skulle visa sig ha ökat markant när man väl är där osv.

/martin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar