ANNONS
Annons

Har fått min A200

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus L

Aktiv medlem
Nu har jag fått min A200, och har väl lyckats exrimentera av ca 800 bilder sen i torsdags. I går kväll ställde jag in stativet under kameran och plockade ner pappas gamla leksak ur hyllan för att se kvaliten på bilderna. Personligen tycker jag att dom är helt OK.
Jag är ny på det där med hemsida, så ni får ta det för vad det är, men så här är resultatet: http://hem.bredband.net/maglev

Kameran da?
Jora, den är helt OK. Jag tycker att den tar lite väl lång tid på sig att fokusera - speciellt vid tele. Har ju läst gott om fokusen på båda A2 och även den enklare Z3, så där är jag lite lätt besviken. Men jag hoppas på att det går att förbättra via en ny Firmware. Annars är jag mycket nöjd med den.

Tittade en gång till o tycker återigen att Minolta lyckats mycket bra med 8 megapixel på liten CCD. Ser inte ett spår av kromatisk aberration och dessutom ser bilderna duktigt brusfria ut...

Ge mej en A200 med A2´s sökare och Z3´s zoomomfång o Aette åker ut ögonaböj... tror jag... eller är D7D nästa...

När får vi se bilder, tagna med en Minolta Dimage A3 (16Mp), tagna i trakterna runt Hallstahammar?
Riktigt omoraliska, passande för foto tävlingar för en kommunen!

Ska du hitta omoral i Hallstahammar får du nog snacka med grannen... själv känner jag inte till nåååååånting om sådant. Alls. Icke!

16 mp vore väl helt okej, då har man lite att beskära i ;-)

Massor av heta pixlar???

Då jag kikat på dina bilder är jag fundersam! Tycker det ser ut som kameran lider av massor av döda pixlar, eller i alla fall heta pixlar!

Är det bara jag eller lider inte bilden av massa blå och vita heta pixlar?

ja si på f-n... men jag undrar hur störande de blir vid en utskrift eller presentation i "normal" storlek på bildskärm... men det finns några fulingar där, det gör det... jag skulle inte slita av mej håret för det...

Det där skulle jag ALDRIG acceptera på en ny kamera. Jag fick byta min förra Olympus C-8080wz för att jag hittade 4 döda pixlar, det är otroligt störande, speciellt vid längre slutartider!

Det första jag gjorde med min nya 20D var att ha ta ett foto med objektivlocket på med en slutartid på 30 sek. Då såg jag att jag hade en het pixel, och det kan jag leva med. Men så fort de är döda blir det en annan sak...

Nä, frågan är om det är heta pixlar eller brus, det är såna där färgade punkter som uppstår vid långa slutartider och stor bländare när vi fotograferar våra linsskydd...

*fundering* ny bildkategori, linsskydd inifrån!?

Prova

Jag ska bannemej ta å prova ikväll. Får variera slutartiderna, men det ska bli kul att se resultatet. Borde ju vara ganska enkelt att se om en skadad pixel ligger på samma ställe i 2 bilder.

Magnus, har du tur är det säkert bara nåt irriterande fel på de där bilderna! Gå ut ikväll med ett stativ och fota några vackra kvällsbilder. Använd långa slutartider och stäng av brusreduceringen, den kan annars maskera bort heta/döda pixlar.

Heta pixlar rör som sagt inte på sig, så det bör vara lätt att se om det är något fel! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar