Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har fått ett erbjudande....

Produkter
(logga in för att koppla)

Sebastianr

Aktiv medlem
Fick nyss ett erbjudande att medverka med två bilder i en fotobok som ska ges ut inom en snar framtid, och som ska innehålla en del bilder från några ganska kända svenska fotografer.

Ingen betalning, utan jag får nöja mig med äran, samt att min hemsida kommer nämnas. Fair enough tycker jag.

Så, hur gör jag för att inte bli blåst på något sätt?
Ska jag bara skicka iväg bilderna och hoppas på det bästa, eller ska man alltid skriva någon form av kontrakt eller liknande?
Finns det något att oroa sig för, eller vara extra vaksam på?

Och är det rimligt att som jag gjorde, be att få utkast på sidorna där bilderna ska vara, så jag vet i vilket sammanhang dom visas, eller är det uppenbart att allt material från en kommande bok är top secret?

Tacksam för svar :)

Personligen skulle jag vara skeptisk till idén.

Inget bokförlag ger ut en bok med mindre än att de tror de kan tjäna pengar på den. Varför skulle du låta dem använda dina bilder för att tjäna pengar, utan att få din del av pengarna?

Om du vill vara med även utan betalning, är mitt tips att du ser till att få skriftligt (gärna handskrivet) på _exakt_ vilka villkor som gäller. Det är väldigt lätt annars att förlaget 'glömmer' ditt namn eller din hemsideadress. Och avtalet om bruket av dina bilder borde ha straffsatser inskrivna: om förlaget inte har med din hemsideadress kostar det XX kr, och för ett glömt namn kostar det YY kr.

Anledningen till detta är att det är bäst för alla inblandade att redan från början veta vad som gäller. Då kan förlaget 'glömma' din adress och ditt namn om de vill (eller ärligt glömmer), och i så fall behöver du inte känna dig som en skurk för att du vill ha ett antal kronor av dem.

Tack för svaret :)

Det är ett litet bolag, och upplagan är runt 3000ex till att börja med.
Personligen tycker jag någon tusing är försumbar jämfört med meriten, så pengarna bryr jag mig inte om.

Dom tycker dock att oavsett kontrakt eller liknande så gäller upphovsrättslagen, bilderna är mina helt enkelt.

Dom vill att jag i ett mail skriver att det är ok att dom använder mina två bilder i boken mex isbn-nummer xxxxx, om mitt namn och hemsida är med och finns kopplat till bilden.

Om dom vid eventuell tvist ska kunna bevisa att dom fått tillstånd att använda mina bilder så är dom ju hänvisade till det mailet, och då står ju däri även att namn/hemsida enligt "avtalet" ska vara med.

Däremot kanske värdet på att de glömt mitt namn är svårt att bedöma i efterhand, men jag vet ändå inte vad som är rimligt. Ska upp i många tusingar om jag ska tycka det är värt mer än den tappade äran/reklamen....

Jaja, får se hur jag gör, men det verkar seriöst och dom verkar trevliga och inga uppenbara skojare, och isbn finns redan sökbart hos akademibokhandeln tex.

Inga av de övriga fotograferna, varav en hel del ganska kända, har enligt deras uppgift krävt någon kontraktskrivning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar