Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

har en sony alpha 200 och vill ändra inställningarna till det bättre!

Produkter
(logga in för att koppla)

pauw

Avslutat medlemskap
som rubriken. den har justnu sina fabriksinställningar och det är mest blixten jag vill ändra på, justnu är den för stark eller vad man ska säga. och när man har på auto, och det är ljust så utlöses ändå blixten...tycker blixten borde chilla ner lite...
har någon sony alpha 200 och jag kan "sno" era inställningar? :)
skriv gärna här isåfall
 
Om du tittar på programvalsratten strax bredvid "auto" så finns ett läge som symboliseras med en överkryssad blixt. Det kan du använda om du vill att kameran ska styras automatiskt, men utan blixt.
 
Om du tittar på programvalsratten strax bredvid "auto" så finns ett läge som symboliseras med en överkryssad blixt. Det kan du använda om du vill att kameran ska styras automatiskt, men utan blixt.
det vet jag redan. men har jag på det läget så händer det ibland att kameran "inte vill" ta kort, vad är felet då? för lite ljus?
sen så händer det ibland att det blir suddigt, när man har på det läget.
 
det vet jag redan. men har jag på det läget så händer det ibland att kameran "inte vill" ta kort, vad är felet då? för lite ljus?
sen så händer det ibland att det blir suddigt, när man har på det läget.
Det låter som det finns för lite ljus i dessa exempel. I första exemplet låter det som ljuset inte räcker till för att kameran ska kunna hitta fokus. I andra exemplet så är det nog så mörkt att slutartiden blir så lång att du inte kan hålla kameran tillräckligt stadigt.

Båda dessa fall bör lösas genom att du slår på blixten igen, för den används både som hjälpljus för autofokus och för att tillföra mer ljus i bilderna så slutartiderna blir kortare.
 
Det låter som det finns för lite ljus i dessa exempel. I första exemplet låter det som ljuset inte räcker till för att kameran ska kunna hitta fokus. I andra exemplet så är det nog så mörkt att slutartiden blir så lång att du inte kan hålla kameran tillräckligt stadigt.

Båda dessa fall bör lösas genom att du slår på blixten igen, för den används både som hjälpljus för autofokus och för att tillföra mer ljus i bilderna så slutartiderna blir kortare.

tror du har ganska rätt där! men har jag blixt så blir det för mycket blixt, det blir överexponerat och för ljust :c
 
ANNONS