Annons

Har en gammal kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

fenurila

Medlem
Jag har en mycket gammal kamera (modell som de har i gamla filmer där fotografen står under en duk) Har haft den i många år med mycket tillbehör. Men funderar på att sälja den men har ingen tjusning av vad en sådan är värd. Vart kan man vända sig för att kolla upp sådant??

Den rullar säkert iväg här på FS om du ska sälja,men kom med en bild först.Här finns "gamla rävar" som troligen kan värderingsbiten också.

Ja det var väldigt likt, men hur vet man om det är en sådan?? kan inte hitta något mer märke ån det som står på objektivet

Hittade uppgifter på nätet som säger om Szabads 9x12-kameror i röd mahogny: "Så småningom numrerades kamerorna på bottenplattans bakre gavel och försågs med årtal." Sitter numret där är det kanske en äkta Szabad, nr 339 tillverkad i februari 1949?

LP-foto är experter på antika kameror.De har nu till helgen en auktion där en Szabad-kamera i röd mahogny från 40-50-tal ropas ut för 2500-3500kr. Efter helgen kan du se på deras hemsida vad den gick för. Nu vet jag inte om din kamera är likadan eller har samma negativformat, kanske kan det vara en modell/typ som tillverkats i mindre antal och i så fall bör värdet vara högre. Likaså om kameran är i bra skick. Den som säljs på Lp-auktionen har auktionsnr 37 HÄR och den är i C+ skick vilket är lite mer än normalt sliten.

Auktionen är inte den kommande helgen utan nästa igen, den 16.mars. Såg fel på datumet, ursäkta.

fenurila skrev:
Jag såg att det var den 16 ;) men det var inte så högt pris. (min fantasi flög iväg) *fniss*

Man vet ju inte vad det slutar på? Men kanske kameran kan stiga i värde med tiden. Totalt gjorde Szabad bara 1500 kameror i olika modeller och ju färre som finns desto större blir samlarvärdet. Annars passar ju en sån här kamera väldigt bra som prydnad om man rengör och putsar upp den försiktigt.

ANNONS