Bengf
Aktiv medlem
Ja - just det... 28-75 är ganska snabb i sin skruvdrivna version. Det kanske kan funka! Jag vet inte riktigt vad man ska förvänta sig att kunna hitta den för prismässigt, men det fanns väl en på FS-köp/sälj sida för inte så länge sedan. Har varit sugen på ett själv.
Ang funktionen "FD". Ursäkta - men det säger egentligen inte speciellt mycket att kameran är "bättre än A700" vad det gäller följande AF på slumpmässigt rörliga mål. Det finns det inte många som inte är.
Fördelen med Face-detection är att kameran kan välja AF-punkt själv - det påverkar inte säkerheten eller snabbheten i systemet på något annat sätt. Och säkerheten och snabbheten i följande AF är en av Sonys absolut svagaste punkter.
Face-detection-tekniken för att styra följande fokus har f.ö funnits i enklare varianter i Nikons AEL-system sedan 1996, reviderades 2003, och kom i sitt nuvarande utförande med D3/300 2007 - och finns i alla nyare kameror som använder utökade områden för AE.
Det är alltså lite pinsamt att uttrycka "face-detection" som en stor nyhet 2010, när systemet funnits sedan 1996 i produktionskameror... Det är också en av de stora orsakerna till att Nikon och senare Canon varit så framgångsrika med sina följande AF-system. Att Sony INTE haft det förrän 2010 är också en av anledningarna till att så många blivit missnöjda med Sony's följande fokusering....
Jag kände inte till dessa varianter på ansiktssökning, vad jag mins dök det upp hos en nikonkompakt för länge sedan, men den var mycket långsam och praktiskt taget obrukbar, Fuji var duktiga på att utveckla den, och reklamen visade gröna rutor på ansiktena, denna idee kom snart på alla kompakter väldigt tidigt så även på sonys kompakter, lär finnas någon modell som fångar upp hela 20 ansikten ( undrar om det inte var Fuji) Sonys HX5V som kom 2010 lär ha en mycket kvick ansiktssökning.
Men att denna finess skulle ha att göra med följande AF var en nyhet för mig, utvecklngen som varit är att det exponerar efter ljuset vid ansiktet, tidigare versioner klarade inte profiler av ansikten. detta har ju ansetts som en dinkytoys finess ock skulle inte höra hemma hos riktiga kameror, även om det letade in sig hos MK2:an. men som sagt jag har sett detta med face detection som en alldeles typisk kompakt kamera finess, och att det inte har något att göra med följande AF. alla dslr klarar att följa inte allt för snabba motiv, men Canon/Nikon är dom enda kamerorna som kan följa riktigt snabba motiv, javisst ja jag glömde bort A55 den kan också följa, eller ta skarpa bilder av snabba motiv.