tannler
Aktiv medlem
Frågeställaren ( trådskaparen ) fattar, Du fattar, jag fattar, ALLA fattar - nästan. Räcker inte det?Jo, men passar inte på Sony och kostar inte 2500 kr. Fattar du fortfarande inte?
/Mats
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Frågeställaren ( trådskaparen ) fattar, Du fattar, jag fattar, ALLA fattar - nästan. Räcker inte det?Jo, men passar inte på Sony och kostar inte 2500 kr. Fattar du fortfarande inte?
/Mats
Hur är det med Samyang 85/1,4 - finns den till Sony?
Ja, den finns även i Sonyutförande, kameran måste dock ha stöd för "utlösning utan objektiv" men det antar jag 580 har (eller så får du montera dit ett AF-chip). Objektivet finns i lager hos Cyberphoto för 2990 kr, så även detta objektiv spräcker budgeten en aning.
Tungan rätt i tangentbordet nu Mats - han har en APS-C kamera, inte en FF....
Jodå, det funkar att använda helmanuelle objektiv på A850, med korrekt exponeringsmätning i A-läge dessutom.
...
Tungan rätt i tangentbordet nu Mats - han har en APS-C kamera, inte en FF.
Ett annat objektiv som verkar väldigt bra, fast jag har ingen erfarenhet själv, är Sigma 50-150mm F2.8 med HSM.
http://www.sigmaphoto.com/shop/50-150mm-f28-ex-dc-apo-hsm-ii-sigma
Kostar närmare 6000 kr i Sverige på prisjakt dock, går säkert att hitta billigare utomlands eller ett begagnat.
På Dyxum har det fått väldigt bra betyg för just AF-hastigheten och skärpan. Ljusstarkt och lätt med precis rätt brännviddsområde och HSM AF-motor. Lite dyrare tyvärr som sagt.
/Mats
... Sigmas 50-150F2.8v2 är riktigt bra. Finns på:
http://www.ffordes.com/product/100723163510423
Kostar då 4.500, vilket spränger budgeten. Tror knappt det går att hitta billigare, ens vid begagnat-försäljning. Är dock det snabbaste alternativet vad det gäller AF.
Trodde att denna myt var utrotad vid det här laget. SAMTLIGA Sony-systemkameror har HELA TIDEN haft stöd för "utlösning utan objektiv". Något chip behövs alltså inte för detta.Ja, den finns även i Sonyutförande, kameran måste dock ha stöd för "utlösning utan objektiv" men det antar jag 580 har (eller så får du montera dit ett AF-chip).
---
Allt står och faller med begreppet "lekande barn".
Gäller det barn som spriger omkring och tjoar inomhus, då räcker inte kameran till oavsett vilket objektiv som köps in. Det gör det för övrigt inte med 85/1.8 på Nikon D90 heller. 85/1.8 på D3 eller D300 fungerar på gränsen. Man får vara medveten om begränsningarna som faktiskt finns...
Ja - just det... 28-75 är ganska snabb i sin skruvdrivna version. Det kanske kan funka! Jag vet inte riktigt vad man ska förvänta sig att kunna hitta den för prismässigt, men det fanns väl en på FS-köp/sälj sida för inte så länge sedan. Har varit sugen på ett själv.
Ingen som nämnt ett begagnat Minolta 135 2,8 (kanske för långt?) det har dock en AF som jag finner ganska kvick och det är nog enda alternativet inom prisintervallet.
/ Christer