Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har en 580 - nu vill jag ha en snabb teleprime, vilket?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur är det med Samyang 85/1,4 - finns den till Sony? Vi är ju alla överens att något måste bort med prislapp runt 2500:- och prestanda önskemålen. Varför inte kasta bort AF helt och hållet och i stort sett klara prisgränsen? Fokusera med live view (den med huvudsensorn som tillåter inzoomning för varsam fokus).

Om man kan skippa AF och oändlighetsfokus finns möjligheter att via tredjepartstillverkare av adaptrar att sätta på Leica R (billiga nu då Leica R gått i graven), Minolta MD eller Canon Fd. Visst det blir stop down metering och ingen oändlighetsfokus men då kan man få tag i gamla pärlor till bra pris. En rätt extrem åtgärd och adaptern kan gå loss på en tusenlapp men då alla dessa system är "döda" är optiken billig.

Hur är det med Samyang 85/1,4 - finns den till Sony?

Ja, den finns även i Sonyutförande, kameran måste dock ha stöd för "utlösning utan objektiv" men det antar jag 580 har (eller så får du montera dit ett AF-chip). Objektivet finns i lager hos Cyberphoto för 2990 kr, så även detta objektiv spräcker budgeten en aning.

Ja, den finns även i Sonyutförande, kameran måste dock ha stöd för "utlösning utan objektiv" men det antar jag 580 har (eller så får du montera dit ett AF-chip). Objektivet finns i lager hos Cyberphoto för 2990 kr, så även detta objektiv spräcker budgeten en aning.

Då specifikt AF-hastigheten var det som efterfrågades så faller väl ett objektiv som inte har AF alls lite utanför. Budgeten är ok då det var "helst under 2500" och dessutom går att köpa från polen för c:a 2300 kr. http://www.foto-tip.pl/sklep/samyang_85mm_f1_4_if_mc_aspherical_for_sony-p-1308.html

Jodå, det funkar att använda helmanuelle objektiv på A850, med korrekt exponeringsmätning i A-läge dessutom.

Jag tror absolut att Samyang 85/1,4 är bra optiskt, men just avsaknaden av AF gör att det faller bort för mig i alla fall. Skärpedjupet på 1,4 blir väldigt kort och det blir väldigt svårt att sätta skärpan med det. jag har Sony Zeiss 85/1,4 och älskar det objektivet, men utan AF skulle det inte funka för mig. Med ett helmanuellt objektiv så får man heller ingen bildstabilisering.

Så för just ett sådant objektiv är AF ett absolut et måste anser jag. Däremot har jag funderat på vidvinklarna från Samyang. Där funkar det fint med MF då det är lätt att sätta skärpan och att man i princip får fixfokus om man inte är alldeles supernära. Jag har Samyang 8mm FishEye för APS-C (2 st. varav ett inte är i så bra skick :)) och det är riktigt bra. Funderar på deras 14 mm för FF också. 85an däremot går bort för min del (och så har jag Zeis 85an, den får duga åt mig ;-)).

Jag tipsar om Sony 85/2,8 SAM, alternativt ett macro eller en snabb zoom från Sigma med HSM, t.ex. 17-70/2,8-4 om det inte blr för kort brännvidd. Tror att zoom kan vara vettigt för den här tillämpningen.

/Mats

Ett annat objektiv som verkar väldigt bra, fast jag har ingen erfarenhet själv, är Sigma 50-150mm F2.8 med HSM.

http://www.sigmaphoto.com/shop/50-150mm-f28-ex-dc-apo-hsm-ii-sigma

Kostar närmare 6000 kr i Sverige på prisjakt dock, går säkert att hitta billigare utomlands eller ett begagnat.

På Dyxum har det fått väldigt bra betyg för just AF-hastigheten och skärpan. Ljusstarkt och lätt med precis rätt brännviddsområde och HSM AF-motor. Lite dyrare tyvärr som sagt.

/Mats

Ett annat objektiv som verkar väldigt bra, fast jag har ingen erfarenhet själv, är Sigma 50-150mm F2.8 med HSM.

http://www.sigmaphoto.com/shop/50-150mm-f28-ex-dc-apo-hsm-ii-sigma

Kostar närmare 6000 kr i Sverige på prisjakt dock, går säkert att hitta billigare utomlands eller ett begagnat.

På Dyxum har det fått väldigt bra betyg för just AF-hastigheten och skärpan. Ljusstarkt och lätt med precis rätt brännviddsområde och HSM AF-motor. Lite dyrare tyvärr som sagt.

/Mats

Yes, jag har sett på det objektivet, och det verkar onekligen mycket lovande. Dyrt dock, och betydligt tyngre.

Något jag uppskattar mer och mer är lätta objektiv. Det lutar åt en 85 2.8. Yes, plastigt. Ja, bara 2.8. Ja, något slö af - men exakt däremot.

Tack för allas input.

Allt står och faller med begreppet "lekande barn".

Gäller det barn som spriger omkring och tjoar inomhus, då räcker inte kameran till oavsett vilket objektiv som köps in. Det gör det för övrigt inte med 85/1.8 på Nikon D90 heller. 85/1.8 på D3 eller D300 fungerar på gränsen. Man får vara medveten om begränsningarna som faktiskt finns...

Problemet inomhus är dåligt ljus och korta avstånd. Kombinera detta med ett objektiv längre än 50mm, med stor bländare, och det fins inte mycket som hänger med.

Gäller det däremot utomhus, lite längre avstånd (4-8m) och bättre ljus räcker ett Sony 85/2.8 säkert bra i hastighet. Det är dessutom det enda valet - så det är ju bara att prova...

Det enda alternativet som jag ser det är det kortare Minolta 50F1.7. Eller ett 50F1.4.
http://www.blocket.se/varmland/Minolta_AF_50_1_4_32004336.htm?ca=23_11&w=3
http://cgi.ebay.de/Minolta-AF-50mm-...jektive_PM&hash=item588c1fac7b#ht_1606wt_1141

Sigmas 50-150F2.8v2 är riktigt bra. Finns på:
http://www.ffordes.com/product/100723163510423
Kostar då 4.500, vilket spränger budgeten. Tror knappt det går att hitta billigare, ens vid begagnat-försäljning. Är dock det snabbaste alternativet vad det gäller AF.

De är i gott sällskap - Scandinavianphoto hade samma sak i sitt sortiment för knappt två år sedan. Lika kul varje gång tossarna avslöjar sig.

Får nog hålla med om att ett 50 mm kan vara intressant. På APS-C så är 50 mm rätt trevligt. Det är dessutom lätt, fås för under 2500 eller däromkring och har hyffsat snabb af.

//Björn

Ja, den finns även i Sonyutförande, kameran måste dock ha stöd för "utlösning utan objektiv" men det antar jag 580 har (eller så får du montera dit ett AF-chip).
---
Trodde att denna myt var utrotad vid det här laget. SAMTLIGA Sony-systemkameror har HELA TIDEN haft stöd för "utlösning utan objektiv". Något chip behövs alltså inte för detta.

Så här ligger det till:
Fram t.o.m. A700 hade kamerorna stöd för "utlösning utan objektiv" i både i M- och A-lägena. Därefter tog Sony bort denna funktion i A-läget för sina instegskameror. Då knorrades det lite. Ville man ha ett fungerande A-läge för manuella gluggar så fick man nu mycket riktigt montera dit ett chip.

Men sedan tog Sony bort funktionen (således enbart i A-läget) från A850/A900 också, och då tog det förstås hus i hel---- !

Tydligen läser Sony vad som skrivs på nätet (åtminstone ibland), för de fann det uppenbarligen säkrast att skicka ut en firmware-uppdatering för A850/A900 som gav tillbaka bl.a. denna funktion, plus lite andra uppiffningar. Och funktionen har nu kommit tillbaka i A-läget även till kamerorna i mellanskiktet, som A560/A580.

Allt står och faller med begreppet "lekande barn".

Gäller det barn som spriger omkring och tjoar inomhus, då räcker inte kameran till oavsett vilket objektiv som köps in. Det gör det för övrigt inte med 85/1.8 på Nikon D90 heller. 85/1.8 på D3 eller D300 fungerar på gränsen. Man får vara medveten om begränsningarna som faktiskt finns...

Barn är ju alltid en utmaning. De gör ju 5 m snabbare än Kilroy (ja han som alltid varit där innan du kom) Jag vet de som just lyft fram "Face detection"-funktionen som finns också i A580 när den kom i A550. Här ett klipp från Gary Friedman som skrivit många E-books om Sonys alla modeller.

" wasn't going to write this. After all, I never do camera reviews (I just write books about them :) ) and I had not budgeted any time to write a newsletter this month. However, I have just returned from a family vacation having taken my new Sony Alpha 550 as my only DSLR. Unlike some of the reviews I've read online about this camera, I actually spent time using this camera as it was designed to be used: to take great family pictures. Especially of toddlers (who don't sit still for anything). Especially on a vacation. Especially in low light. And I have to tell you - for this purpose, this camera is just AWESOME!! It can focus faster on moving children than I could using my older cameras and some skill. It is lightweight and ideal for travel. It can shoot in low light and show you images that look brighter than what your eye sees, all with relatively low noise. My A700 (formerly my camera of choice for family events) would never had done this well in some of the challenging situations I found myself in. "

Hela texten finns här:

http://friedmanarchives.blogspot.com/2009/12/rebuttal-to-all-those-lukewarm-sony.html

Face detection kan ju också kombineras med Smile shutter.

Face recognition kan vara en bra funktion för detta. Kör själv med det på min panasonic FT1 hela tiden. Tyvärr gör avsaknaden av andra fokusmöjligheter på den kameran mig tvingad att köra just face recognition, och det funkar, oftast... men givetvis så missar den ju alltid de där "perfekta bilderna" - då hamnar fokus på nån j*vla kruka eller ngt annat :)
Kanske funkar bättre på Sony, men jag är tveksam...

Letar man snabb fokus så hade jag satsat på ett KM28-75 eller motsvarande tamron. Fokus från närgräns till oändlighet är extremt kort på detta objektivet (det kortaste jag har sett på något objektiv) och kombinerat med en träffsäker AF i ett APS-C-hus som ger bra skärpedjup så är det en perfekt kombo. Skärpan är helt ok på APS-C dessutom (men sämre på FF). Dessutom får du ju zoom som är bra när ungarna kutar omkring. En blixt kan vara att rekommendera (studsad i taket eller vägg eller så) för att få ner bländaren och upp skärpan.

Jag kör själv Sonys 24-70 som har ssm och jag vågar påstå att den gamla varianten till och med är snabbare i vändningarna just på grund av det korta spannet i fokusringen!

Vet inte hur stort spannet är i det nya 28-75 sam... kanske är ännu bättre men det vet jag inget om.

//Björn

Ja - just det... 28-75 är ganska snabb i sin skruvdrivna version. :) Det kanske kan funka! Jag vet inte riktigt vad man ska förvänta sig att kunna hitta den för prismässigt, men det fanns väl en på FS-köp/sälj sida för inte så länge sedan. Har varit sugen på ett själv.

Ang funktionen "FD". Ursäkta - men det säger egentligen inte speciellt mycket att kameran är "bättre än A700" vad det gäller följande AF på slumpmässigt rörliga mål. Det finns det inte många som inte är.

Fördelen med Face-detection är att kameran kan välja AF-punkt själv - det påverkar inte säkerheten eller snabbheten i systemet på något annat sätt. Och säkerheten och snabbheten i följande AF är en av Sonys absolut svagaste punkter.

Face-detection-tekniken för att styra följande fokus har f.ö funnits i enklare varianter i Nikons AEL-system sedan 1996, reviderades 2003, och kom i sitt nuvarande utförande med D3/300 2007 - och finns i alla nyare kameror som använder utökade områden för AE.

Det är alltså lite pinsamt att uttrycka "face-detection" som en stor nyhet 2010, när systemet funnits sedan 1996 i produktionskameror... Det är också en av de stora orsakerna till att Nikon och senare Canon varit så framgångsrika med sina följande AF-system. Att Sony INTE haft det förrän 2010 är också en av anledningarna till att så många blivit missnöjda med Sony's följande fokusering....

Ja - just det... 28-75 är ganska snabb i sin skruvdrivna version. :) Det kanske kan funka! Jag vet inte riktigt vad man ska förvänta sig att kunna hitta den för prismässigt, men det fanns väl en på FS-köp/sälj sida för inte så länge sedan. Har varit sugen på ett själv.

Jag sålde mitt för en vecka sedan för 2850 kr, var nog det du syftar på.
Var nog ett normal-pris.

Håller med om att det var riktigt bra. Hade lite Ågren då det egentligen kändes bättre än mitt Sony 28-75SAM, men onödigt att ha bägge och jag valde ändå att behålla Sony-versionen.

Men strunta i det där med snabbheten. Tror det är minimalst som skiljer och det är inte det det hänger på. Tror Sigma 50-150/2,8 kan vara super. Har själv ett Tamron 70-200/2,8 för FF och det är ju suveränt, men lite stort och tungt. 50-150/2,8 för APS-C med HSM måste vara det ultimata inomhus sport-objektivet och perfekt komplement till en ljusstak 17-50 på APS-C.

/Mats

Senast ändrad:
Ingen som nämnt ett begagnat Minolta 135 2,8 (kanske för långt?) det har dock en AF som jag finner ganska kvick och det är nog enda alternativet inom prisintervallet.

/ Christer

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto