Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har en 580 - nu vill jag ha en snabb teleprime, vilket?

Produkter
(logga in för att koppla)

NiclasSthlm

Aktiv medlem
Blir lite nervös när jag läser att 85 2.8 har långsam af, den verkar annars aptitlig. Jag vill ha en snabb AF (kommer att bli många bilder på lekande barn, vilka förmodligen är de mest krävande gällande af-hastighet...).

Några andra förslag på 80-110-prime till Sony A580? Priset får gärna vara under 2500.

Jag har 35an, tamron 17-50 redan, och mycket nöjda med dessa.

Tacksam för alla förslag.

Ursäkta en impertinent fråga - är Du läskunnig Anders eller trollar Du bara?

Förstår inte din fråga.

TS verkar redan ha en D90 så det kanske är smartare att bygga vidare på den tillsammans med AF 85/1.8D. Eller bita i det sura sonyäpplet och betala 8K för en Sigma 85/1.4 eller 15K för en CZ 85/1.4 ...som ger efterfrågad funktion.

Senast ändrad:
Förstår inte din fråga.
Vilket inte förvånar mig särdeles mycket.

Frågeställaren har inte med ett ord nämnt att han är beredd att byta system - då förefaller tipsen på Cakon-objektiv arrogant alternativt brandflaming.

Däremot är han tydlig i att han vill hålla sig i trakten av 2,5k - då är ett förslag på 8k bara skott i foten, eller en annan mer avlägsen kroppsdel.

<EDIT> Lagt till Quote efter sen editering av posten jag svarat på. Den bestod ursprungligen bara av en mening. </EDIT>

Senast ändrad:

Problemet är att det inte hjälper så långt - Du måste trada bort något av kraven.

I intervallet 80-100 finns bara följande AF-objektiv att tillgå;

• Minolta 85/1,4 i tre ( 4 ) versioner,
• Sigma 85/1,4,
• Sony 85/1,4
• Sony 85/2,8 SAM och
• Minolta 100/2.

Ingen av dem är känd för vare sig snabb AF eller lågt pris, ens begagnade. En alternativ lösning är att leta efter zoomar med vettiga prestanda i stället för en prime. Alternativt att satsa på att lära sig panorera bort en del av rörelseoskärpan.

Det finns ju också ett par macro objektiv som är skapligt vassa vad gäller skärpa i det brännvidds omfången. Tamron och Tokina 90 2.8 har fått bra betyg och sigma har sin 105 2.8. Sigman kommer dessutom med en ny version i år med bildstabilisator och HSM motor. Gissar dock på att det senare kommer gå upp en bit i pris. Jag brukar använda mitt macro objektiv för att fota min hund som är oförmögen att sitta still i 2 sekunder i sträck så det borde funka minst lika bra på barn.

Gärna under 2500 kr?
Tror du gör bra i att glömma det. Finns visserligen objektiv i den prisklassen, men inte något som är nåt att ha. Möjligen ett begagnat Tamron 28-75 e.d. (sålde just mitt), men det är ju inte riktigt vad du är ute efter.

Vad sägs om det här:
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=850559055

Riktigt bra objektiv. Ljusstarkt och superskarpt och dessutom tillför det makro. Passar bra som porträttobjektiv också. Inte känt för supersnabb AF dock, men är väl inget vad jag vet. Inte speciellt långsamt heller för den delen, så det funkar nog.

Jag har "lillebror" till det här objektivet, Sigma 70/2,8 Macro. Superskarpt och används ofta. Det här lär vara ännu bättre. Kanske är prutbart också och tryggt att köpa från affär med garanti.

Eller Tamron 90/2,8 Macro. Går att hitta billigt utomlands nu när €-kursen är så bra.
http://www.cameranu.nl/artikel/2582/Tamron_AF_SP_90mm_f_2.8_Macro_DI_Sony_en_Minolta.html

/Mats

Senast ändrad:
Snabb AF, ljusstarka och optiskt mycket bra -- både Canon EF 85/1.8 USM och Nikon AF 85/1.8D går att hitta beg. för runt 2.500kr. Lycka till med ditt systembyte!

(till Sony finns Sigma EX 85/1.4 HSM för 8K http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=si85S)

Ok.

För det första. Jag gör inte ett systembyte, jag kommer att behålla min Nikon D90 som jag trivs ypperligt med. Dock som en back-up kamera. Sony anser jag passar mina syften bättre idag - IS i huset, överlägsen live-view, bästa pris-prestanda för mina behov, och dessutom tycker jag att Sony känns framåt och offensiva.

För det andra. Med de objektiven du nämner (varför du nämner Canon kanske vi måste tillskriva ditt hävdelsebehov för ditt "eget märke") har inte IS, och inte i husen heller. Då faller de på en punkt. De är säkert bra objektiv annars.

För det tredje. Jag har haft Nikon, Olympus och nu Sony inom digital-systemare. Jag ser fördelar med samtliga dessa tre. Det måste vara tråkigt att ständigt vara så konfliktberoende (vilket kanske bottnar i låg självkänsla) att alltid sträva efter märkeskrig.

Vet inte vad du vill med ditt inlägg Anders, men mig hjälpte du inte ett dugg. Men det kanske inte var meningen.

Det finns ju också ett par macro objektiv som är skapligt vassa vad gäller skärpa i det brännvidds omfången. Tamron och Tokina 90 2.8 har fått bra betyg och sigma har sin 105 2.8. Sigman kommer dessutom med en ny version i år med bildstabilisator och HSM motor. Gissar dock på att det senare kommer gå upp en bit i pris. Jag brukar använda mitt macro objektiv för att fota min hund som är oförmögen att sitta still i 2 sekunder i sträck så det borde funka minst lika bra på barn.

Bra förslag, jag kollar vidare på dessa. Och gällande 2500 är det naturligtvis inte skrivet i sten - jag lägger hellre 3500-4000 på ett teleprime som jag kan ha längre tid, än ett billgare som jag tröttnar på.

Förstår inte din fråga.

TS verkar redan ha en D90 så det kanske är smartare att bygga vidare på den tillsammans med AF 85/1.8D. Eller bita i det sura sonyäpplet och betala 8K för en Sigma 85/1.4 eller 15K för en CZ 85/1.4 ...som ger efterfrågad funktion.

Nikon 85/1,8? Bah, Plastleksaker!
Jag har ett Sony Zeiss 84/1,4. Visst det är lite dyrare, men i en annan liga liksom ;-)

Största felet med Nikon-objektivet är dock att det inte passar på Sony-kameran och det var ju det han frågade efter, så det är ju rätt puckat att föreslå det.

"Lycka till med systembytet"? Jo, det är ju just det han gjort. Bytt system alltså och därför behöver objektiv till det nya systemet.

Till Niclas:

Ta en titt till på Sony 2,8/85 SAM. långsamhet är relativt och du bör nog kolla själv om det skulle vara extra långsamt eller så, är inte så säker på det. SAM-objektiven är bra på att ringa in fokus och behöver inte jaga lika mycket som macron kan få för sig.

http://www.pixmania.se/se/se/726088...l?srcid=910&Partenaire=Prisjakt&CodePromo=oui

/Mats

Senast ändrad:
Nikon 85/1,8? Bah, Plastleksaker!
Jag har ett Sony Zeiss 84/1,4. Visst det är lite dyrare, men i en annan liga liksom ;-)

Största felet med Nikon-objektivet är dock att det inte passar på Sony-kameran och det var ju det han frågade efter, så det är ju rätt puckat att föreslå det.

"Lycka till med systembytet"? Jo, det är ju just det han gjort. Bytt system alltså och därför behöver objektiv till det nya systemet.

Till Niclas:

Ta en titt till på Sony 2,8/85 SAM. långsamhet är relativt och du bör nog kolla själv om det skulle vara extra långsamt eller så, är inte så säker på det. SAM-objektiven är bra på att ringa in fokus och behöver inte jaga lika mycket som macron kan få för sig.

http://www.pixmania.se/se/se/726088...l?srcid=910&Partenaire=Prisjakt&CodePromo=oui

/Mats

Tack för info Mats (jag gör dock inget systembyte - så fort man nämner något nytt märke blir det testosteronrekord i detta forum...).

Macro är sekundärt för mig, af-kapacitet viktigare. Men jagande af är inte heller så kul.

Inga ev dessa har snabb AF. Men EF 100/2.8L IS och AF-S 105/2.8 VR är två bra och prisvärda objektiv med blixtsnabb och tyst AF, makro, vädertätning, 3-4 stegs bildstabilisering och grym skärpa. Brukar ligga runt 5500kr beg http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=144413

Senast ändrad:
Inga ev dessa har snabb AF. Men EF 100/2.8L IS och AF-S 105/2.8 VR är två bra och prisvärda objektiv med blixtsnabb och tyst AF, makro, vädertätning, 3-4 stegs bildstabilisering och grym skärpa. Brukar ligga runt 5500kr beg http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=144413
Jag försökte bara ge förslag på nåt som är så nära det trådskaparen efterfrågar som möjligt och objektiv med fel fattning tror jag inte han är ute efter.
De objektiven jag föreslog har visat sig snabba nog för mina ändamål, så de kanske också är tillräckligt snabba för TS ändåmål eller? Dessutom 3-4 stegs bildstabilisering har han inte så stor nytta av på de rörliga motiven han beskriver att han ska använda objektivet till, finns ingen anledning att skjuta över målet.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto