Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har du köpt ditt bildredigeringsprogram?

Produkter
(logga in för att koppla)

Har du köpt ditt bildredigeringsprogram?

  • Ja

    Röster: 489 40.5%
  • Nej, men använder ändå

    Röster: 554 45.9%
  • Använder ett freeware

    Röster: 139 11.5%
  • Vet inte

    Röster: 24 2.0%

  • Totala väljare
    1,206
Tyvärr är ju program som Photoshop nåt fruktansvärt dyra, annars hade det väl varit långt fler som köpt det än att skaffa en piratkopia. Däremot tror jag inte att det hade varit så populärt som det är om det inte var så att vanliga dödliga kunde få tag på det utan att äta nudlar i två månader efteråt.

Sen beror det ju naturligtvis också på vilka versioner man vill ha. De som är yrkesfotografer och har egna företag köper nog för det mesta, medan amatörfotograferna helt enkelt laddar ner programmet till att börja med. Skulle jag tro..

Funderar på om inte det ideala hade varit att göra som dom gjort nu, ha det dyrt så dom får in sina pengar medan många använder det i skolor och även piratkopierat, sen NU när det är så populärt hade nog adobe tjänat på att sänka priset och stämma någon som har laddat ner det.

Avskräcka och skrämma dom som har det, och så tänker dom "äh, det kostar ju inte så mycket nu, bäst o köpa en kopia". ;)
 
Aludien skrev:
Tyvärr är ju program som Photoshop nåt fruktansvärt dyra, annars hade det väl varit långt fler som köpt ...[klipp]..

Nja - det är väl så att vissa versioner av Photoshop kostar ett antal 1000-lappar. (Vet inte riktigt vad man väljer bort när man köper den billigare varianten) Väljer du däremot ett alternativ som t.ex PaintShop Pro eller Gimp är prisläget ett annat.
 
eftersom jag bara använder PS för att prova i och ennu inte använt det professionellt så har jag ennu inte köpt det, men kommer sannolikt att göra så i framtiden.
 
janc skrev:
Väljer du däremot ett alternativ som t.ex PaintShop Pro eller Gimp är prisläget ett annat.

Billigare än GIMP är ju svårt att hitta, det är ju gratis och roligt att använda. Kanske beror på att jag inte testat något annat eller också är det roligare. Någon som testat flera kan väl berätta.
 
Självklart köpta program.

Kör Picasa och GIMP som freeware.

Bibble Pro 4.10 och PS Elements 7/Premiere Elements för
en del uppgifter. Köpeprogrammen kostade mig 3000kr. Inte
så blodigt, med tanke på finesserna.

Om jag inte klarar av att redigera bilder med dessa verktyg,
så är bilden för dålig..... Fotografier tas med kamera, inte PS...

mvh
Kai R

PS: Köpte Spyder Studio istället, bättre investering än PS CS4...
 
Det var väl intressant att lyfta den här nästan 4 år gamla tråden.
Trådar med omröstningar bör väl ligga fasta för annars försvinner de ju strax och då mister de sitt värde.
//Bosse
 
Ett ämne I tiden.

Gerhardp skrev i mitten av tråden:
”Att också piratkopior hos de privata brukarna har en viktig funktion för etableringen av den breda användarbasen är nog sant men ingen av de stora tillverkarna skulle tillstå det.”


Men visst tillstår de det i emellanåt.

"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else, We understand that in the long run the fundamental asset is the installed base of people who are using our products. What you hope to do over time is convert them to licensing the software.
… You want to push towards getting legal licensing, but you don't want to push so hard that you lose the asset that's most fundamental in the business,"
Microsoft business group president Jeff Raikes, at the Morgan Stanley Technology conference in San Francisco 2007

Troligen har nog Adobe som är marknadsdominerande inom sitt område liknande inställning.

Bäst är att folk betalar, näst bäst att folk använder en piratkopia, sämst och vad som bör bekämpas intensivt är att folk använder en konkurrents program. Varje piratanvändare av det egna programmet är en marknadsandel mindre för konkurrenten.

Förlorarna är naturligtvis små utvecklare och program typ Linuxvarianter etc, Linux för desktop är fantastiskt bra trots att deras ringa andel av marknaden, man kan nog anta att det skulle varit mycket vassare och bättre med en större marknadsandel. För några år sen var där en våg av stora offentliga myndigheter i Europa som på allvar funderade på Linux. Mängder med ”opartiska” undersökning kom då som visade på att Windows var billigare i drift och man i praktiken gav bort licenser till sådana som på allvar ställde det på sin spets.

Visst kan de fånga in fler licenser om de vill men då kostar det lite mer och blir lite besvärligare. Dottern jobbar med avancerade cad program och där online verifieras licenserna och antalet användare på företaget.

En rad olika små och stora företagare måste investera pengar i bevakning, inbrottslarm, galler för fönstren mm. De har naturligtvis inte fattat den nya tiden, samhället skall stå för den kostnaden, självklart skall de kunna lämna butiker och lager olåsta och obevakade och samhället skall stå för övervakningen.
Kanske en viss överdrift men nog är det till en del så musik och media industrin resonerar. Lite lustigt blir det när Ulvaeus ondgör sig över folks moral och är en varm anhängare av att samhället skall skydda hans rättigheter men själv valsar runt med sina inkomster i skatteparadis för att få ner skatten till det gemensamma.

Många i mjukvarubranschen har en sympatisk inställning, man har gjort alldeles utmärkta program av någon anledning men dessa är inte kommersiellt gångbara och då gör man dessa gratis tillgängliga för alla och en var. Ett stort hot mot små programutvecklare? Till skada eller nytta för samhället?

Wanna be konstnärer och ännaklämmda kulturarbetare verkar i många fall ha den motsatta inställningen, kan jag inte få betalt skall minsann ingen kunna använda det jag gjort även om det inte kosta mig någonting. Troligen är det mesta av vad som skrivs, målas eller fotograferas sådant som aldrig kommer att få något speciellt kommersiellt värde eller endast en mycket kort tid. Man kan anta att förlag etc ser det som bra att sådant låses in och hindras för att nås marknaden gratis då det kanske delvis skulle konkurrera med det som har kommersiellt värde.


"If people had understood how patents would be granted when most of today's ideas were invented and had taken out patents, the industry would be at a complete standstill today...A future start-up with no patents of its own will be forced to pay whatever price the giants choose to impose."
Bill Gates i början av 90-talet

Vallonerna som importerades till Sverige brukar framhållas som den stora invandrar succen, men vad var det annat än idéstöld i en tid när immateriellarättigheter var dåligt utvecklade, iofs försökte den spanske kungen att stoppa kunskapsdräneringen men lyckade dåligt.
 
Senast ändrad:
Ett mycket bra inlägg!!
Hoppas att alla läser detta och som sitter högröda i ansiktet med sin betalda licens och förargar sig över de som tankat ned och kör utan licens..
Som sagt de program vi tjänar pengar på har vi betald licens till.
 
Piratkopiering ÄR stöld - varken mer eller mindre. Givetvis har jag som alla andra (?) haft piratkopierade mjukvaror i mina burkar, men jag har faktist sedan några år slutat med det - oki, något kanske ligger kvar på någon gammal disk, men jag använder inte något piratkopierat alls längre - Behöver jag något propertiärt som jag anser vara värt pengarna så köper jag det annars så väljer jag något ifrån osalt.

Låt de kommersiella mjukvaruhuset överleva eller dö på egna meriter - det är att sponsra dem genom att använda piratkopior då det ökar dera faktiska marknadsandel. Fatta medvetna beslut istället - är mjukvaran värd priset så köp den. Om inte så hitta ett alternativ. Gjorde folk så skulle priserna justeras till vettiga nivåer och marknaden skulle ändras.

http://www.osalt.com/
 
Kul att denna tråden kom upp till ytan igen, men samtiddigt lite oroväckande och deprimerande att 50% av de röstadne anget att De använder piratkopierade bildprogram :-(

Kan det vara så illa ställt med etiken och moralen bland fotografer?

Det kostar ju inte så mycket att skaffa en äkta licensierad version och programmen kan ju användas länge.

Kör själv fortfarande med PSE 5.0 med licens som hängt med sedan 2006, men jag saknar inget i det som motiverar ett byte har provat senare versioner på andras datorer men inte blivit sugen att byta.

Har även Free ware program i form av Irfan View för enklare jobb och för att det läser så gott som alla bildformat, för ett gratisprogram är det riktigt bra tycker jag.

Håller med ovanstående om att piratkopior är stöld.
 
Nu blev jag tvungen att fylla i freeware för att det låg närmast. Jag använder open source av praktiska och ideologiska skäl.

Om alla här som kör pirat skulle vända sig till opensourcevärlden istället så skulle den mjukvaran utvecklas enormt. Den byggs av sina användare för sina användare.

Gör revolt nu era stofiler! ;)


(notera den skämtsamma tonen här på slutet vänner :)
 
Alltså Adobe har ju knappast förlorat pengar om en amatör har laddat ner Photoshop, det är ju kanske lika dyrt som hela hans kamera! Han hade ju inte köpt Photoshop om han inte hade kunnat ladda ner det, han hade varit utan.

Själv använder jag inte Photoshop eftersom jag inte förstår ett enda dugg av det ;)
 
Alltså Adobe har ju knappast förlorat pengar om en amatör har laddat ner Photoshop, det är ju kanske lika dyrt som hela hans kamera! Han hade ju inte köpt Photoshop om han inte hade kunnat ladda ner det, han hade varit utan.

Själv använder jag inte Photoshop eftersom jag inte förstår ett enda dugg av det ;)

De somladdat ner PS hade kanske haft råd med Elements? Kostar ingenting i jämförelse men gör det mesta av jobbet.

Adobe (eller någon annan) har förlorat en betalande kund hur man än vänder och vrider på det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.