Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har du köpt ditt bildredigeringsprogram?

Produkter
(logga in för att koppla)

Har du köpt ditt bildredigeringsprogram?

  • Ja

    Röster: 489 40.5%
  • Nej, men använder ändå

    Röster: 554 45.9%
  • Använder ett freeware

    Röster: 139 11.5%
  • Vet inte

    Röster: 24 2.0%

  • Totala väljare
    1,206
Ojojojoj...
Tja...jag har både och...licens och inte licens...
Saken är, efter att ah jobbat med medieutbildning, foto osv...och använder photoshop cs idag...

Så kan jag säga att Adobe själva sagt för ett tag sedan att de i princip "skiter" i privatsektorn när det kommer till piratkopiering. Då de som lärt sig PS "kräver" detta sen på jobbet om så behövs. Därmed har Adobe fått gratis reklam.

Denna kommentar var uppe lite tidigare.

Visst...skaffa licens till PS, självklart...men det är dyrt...och varför i helskotta skall PS CS svenks version vara dyrare? Än den engelska. Nu ioförsig har jag bara kört med Engelsk version sen PS 3.0
 
Nome Nescio skrev:
Jag är lite inne på Patricks spår.
De riktiga förlorarna vid piratkopiering är inte de som säljer dyra licenser. Om jag skulle betalat för alla licenser(Win Xp, Office, Photoshop, Nero, matlab, osv) som jag anvädner dagligen så skulle min ekonomi vara helt i botten. Kostnade för programen skulle säkert uppnå till över 25'/år. Det är inget allternativ för mig, så om jag var tvungen att betala så skulle jag avstå.

Jag håller med Per.

Min åsikt är att de största förlorarna på piratkopieringen är små företag som försöker göra billigare mjukvaru-produkter som inte är i samma klass som Microsoft Word eller Adobe Photoshop, men ändå tillräckligt bra för många små företag eller privatpersoner. Dessa individer (eller företag) piratkopierar, istället för att leta efter ett program i en billigare prisklass, som troligen ändå i många fall skulle uppfylla deras behov. Hur många använder ens 10% av vad MS Word klarar av?

Den andra gruppen förlorare är open soruce projekt - t.ex. GIMP och Open Office - som behöver en stor användarbas för att locka sponsorer och utvecklare.
 
Det skulle vara intressant med en uppdelning yrkesverksamma/amatörer. Är det större andel yrkesverksamma som betalar för programvaran?

/Johan
 
Det förutsätter jag att det är. Det vore totalt förkastligt att som yrkesutövare tjäna pengar på att använda ett program där licensen inte är laglig.

Jag tror också att Adobe m.fl. också är inne på samma linje. Privatpersoner kostar mer än det smakar att komma åt, men yrkesutövare är en annan femma.
 
Photoshop CS

Genomsnittsbetyg

Övergripande:_

Inlagd av: Annika Lund
Antal ägare på Fotosidan: 292 st
Antal recensioner: 8
- Skriv en recension
- Läs recensioner
- Lägg till i min kameraväska

Shit, fotosidans medlemmar har pröjsat 2.5 mille till Adobe...
 
Har också som många andra, gratis tillgång till Photoshop (7.0 just nu på svenska). Vem bryr sig!

Bra marknadsföring! Ju fler användare.......
 
Tycker om piratkopiering. Har inte lyckats sätta mig in i och förstå "död åt piraterna"-mentaliteten. Aldrig blivit lyckligare av att köpa mjukvara, men respekterar de som blir det.
 
geqo skrev:
Tycker om piratkopiering. Har inte lyckats sätta mig in i och förstå "död åt piraterna"-mentaliteten. Aldrig blivit lyckligare av att köpa mjukvara, men respekterar de som blir det.

Så bra att du bli lycklig. Som en som försörjer mig som systemutvecklare så är jag glad att det finns folk som inte resonerar som du. Jag skulle bli så förbannat hungrig annars.

Men nästa gång jag skall annonsera så snor jag en av dina bilder och skiter i att betala dig. Det måste du ju tycka är bra.

mvh Christian
 
Blockerade PS mfl...

Talade med en systemutvecklare förra veckan som med ett snett leende konstaterade att rätt många på fotosidan bl a snart skulle få sitt livs chock. Tydligen så skall adobe lansera nån form av mjukvarunyckel som är synnerligen effektiv.

Jag förstod inte riktigt hur det funkade, men helt kort så skulle kolliderande licenser eller sådana som enklet avslöjas som piratkopior blockeras. Detta skall tydligen skötas med små paket på nätet, där bilders metadata "avläses".
På nåt vänster skulle sen avslöjade användares PS sen bli omöjliga att starta. Hur i hela friden detta funkar fattar jag inte, men systemutvecklaren i fråga var stenseriös och jag vet att han inte skule dra valser för mig.

Oavsett vilket så ser jag fram emot den dag då piratanvändarna blir av med sina snodda program.


Ser ingen skillnad mot att sno sitt PS eller annat program, som att gå in i en butik och sno en 20D.
 
Ulf-Göran: Oavsett vad dom hittar på finns det andra som knäcker det efter en vecka....alla filer du har på din dator går att modifiera, så bara nån hittar sättet att ta bort en eventuell spärr/kontroll så är problemet löst. Så har det alltid har funkat, och kommer garanterat fortsätta.
 
Jag tror att den dagen dom lyckas att göra så man inte kan piratkopiera längre så att alla måste köpa programm / spel som dom behöver, då tror jag att datorn för privatbruk dör ut bara dom med väldigt intresse för dator kommer att använda den.

Måste dock tillägga att jag tycker att använda olagliga program är samma sak som att använda grannens eller någon annans bil olovligt. Att göra kopior på programm eller spel man själv betalt för anser jag dock inte vara piratkopiering om man inte säljer eller ger bort.

\Rogs
 
Re: Blockerade PS mfl...

uge skrev:
...Jag förstod inte riktigt hur det funkade, men helt kort så skulle kolliderande licenser eller sådana som enklet avslöjas som piratkopior blockeras...
Det förutsätter att Adobe kan se vad jag har i min dator, vilket jag inte tillåter.
Eventuellt intrång i min dator kommer i alla fall jag polisanmäla :)
 
De kommer inte att göra ett intrång på din dator. Däremot kommer ditt installerade program samla ihopp lämplig data och skicka till Adobe vid valda tillfällen. Och eftersom du godkänner deras villkor vid installation så är detta helt ok. Dock så kan jag garantera att eventuellt seriösa piratkopior kommer ha denna funktion bortplockad.
 
Nome Nescio skrev:
...Däremot kommer ditt installerade program samla ihopp lämplig data och skicka till Adobe vid valda tillfällen...
Visst är det intrång!

Lek med tanken att du köper en bil, och den registrerar var du tankar, vilka passagerare du har med osv för att kontrollera att du använder bilen så som du ska...
När man så besiktigar bilen så skickas denna info iväg till Volvo.
 
Men eftersom du godkänner installationsavtalet så är det inga problem, åtmindstånde inte för Adobe. Om du ogillar det som installeras så får du avstå från deras program.
 
Nome Nescio skrev:
Men eftersom du godkänner installationsavtalet så är det inga problem, åtmindstånde inte för Adobe. Om du ogillar det som installeras så får du avstå från deras program.
Men om jag har en piratkopia så har jag inte godkänt deras intrång.
Vilket brott är värst?

Nu ska jag fixa mat. Hoppas inte Scan i framtiden kräver att få veta vad jag har i kylen :)
 
OT:

FILM) (ulltand skrev:
Men om jag har en piratkopia så har jag inte godkänt deras intrång.
Vilket brott är värst?

Nu ska jag fixa mat. Hoppas inte Scan i framtiden kräver att få veta vad jag har i kylen :)
Det vet de redan. Matvaruaffären registrerar alla inköp på bonuskortet. Sen säljer de vidare informationen.
 
Vad gäller för att köpa beg?

Om jag hittar Photoshop begagnat, vad gäller vid köp? 8an går ju inte att använda mer än 30 dag om den inte registreras, testade en beg ver för att faktiskt köpa den, men det gick inte att installera
 
Jazzå.....

Rogs skrev:
Jag tror att den dagen dom lyckas att göra så man inte kan piratkopiera längre så att alla måste köpa programm / spel som dom behöver, då tror jag att datorn för privatbruk dör ut bara dom med väldigt intresse för dator kommer att använda den.

Måste dock tillägga att jag tycker att använda olagliga program är samma sak som att använda grannens eller någon annans bil olovligt. Att göra kopior på programm eller spel man själv betalt för anser jag dock inte vara piratkopiering om man inte säljer eller ger bort.

\Rogs

Obegripligt resonemang. varför i hela friden skall datoranvändandet dö ut bara för att folk skall göra rätt för sig. Överför det resonemanget på andra företeelser så ser du själv hur ihåligt det blir.

Sen e det ju så att om man köper en dator idag så ingår ett system, några dugliga program o lite annat. De av oss som vill göra mera får allt pynta upp en slant för att komma åt dugliga program som återfinns i proffessionella sammanhang. Office, Photoshop, Quark, diverse 3D-prog mm.
Om man nu skall tjuva på dessa med argumentet att man ändå amatörarar så faller skuggan ändå rätt över en själv. På detta forum t ex så verkar just fullversionen av PS vara mer eler mindre standard, trots att t ex elements går att köpa för ett typiskt konsumentpris.
Om man nu tar resonemanget ett steg till, så verkar ju alla dessa "glada amatörer" mer eller mindre ändå nära en dröm av att sälja sina alster. Om man då gör det och konkurrerar med proffs som betalat och fortsatt underhåller sina licenser så är det inget mindre än snedvriden konkurrens. Samtidigt som piratkopierandet " dolt accepteras" så bölar en och annan över risken att just deras dussinbild skulle råka bli kopierad på nätet. Jag säger inte att detta förfarande gäller en enda av medlemmarna på detta forum, även om en och annan tråd antyder nått i den riktningen.

Nåväl, summan av kardemumman är: piratkopierade program är aldrig acceptabelt. har man av någon anledning inte råd med t ex PS CS, ge fan i det och gör nåt annat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.