Annons

har du förslag på stativ för naturfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

Björn_84

Ny medlem
Hejhej, jag har planer på att köpa ett nytt stativ eftersom mitt tidigare manfrottostativ(av enkare modell) har fallit i stycken plastspännena har gått sönder ett efter ett, så nu tänkte jag investera i ett seriösare stativ +kulled. Så dela gärna med er om ni har några idéer eller förslag!

Jag har en canon 30d och kommer mest att använda det ute i naturen; I nuläget mest landskapsfoto, men med tiden troligen till fågelfoto och makrofoto dom dagarna jag har råd att skaffa rätta objektiven till det.

-jag vill ha ett stadigt, stabilt stativ som ska vara av så bra kvalité att det håller mååånga år.
-gärna piggar på fötterna och möjlighet att lassa på extra stabiliserande vikt under mittpelaren
-ett hyfsat lätt stativ (kolfiber) är trevligt men ingen nödvändighet
-det ska vara rätt så högt eftersom jag själv är rätt lång, så det finns möjlighet till bekväm arbetshöjd (hyfsat långt även med mittpelaren nedsänkt)
-hellre spännen till benen man skruvar åt än såna man bara "fäller över" en bit, OM dom nu är mera hållbara (är dom det?)
-jag vill förstås inte lägga ut onödigt mycket pengar, men om det är svårt att hitta billigare lösningar så sparar jag hellre några extra månader för att få något som håller länge och som jag verkligen är nöjd med

Tack för svar på förhand! //Björn
 
Svårt att klara alla dina kriterier. Men någon av produkter ifrån Stabil borde passa in.
Stabil.nu

Jag har själv köpt ett Stabil tredel (långa varianten) beg. Den förra ägaren har använt den flitigt i många år och jag ser nästa inga förslitnings skador alls. Det skulle inte förvåna mig om det håller 10år till i skogen.

Kombinera med Novoflex Magdick ball och Novoflex MiniConnect och du har ett kanonstativ som kommer göra dig glad i många år.
 
Kvalitet kostar pengar. Thats it.

*Gitzo är ju ett kvalitetssäkert märke som man kan växa länge med. 1300serierna är klassiska och inte för tunga. Aluminium ja, men det finns ocokså ruggigt fina kolfiberstativ från samma producent.

*Stabil har jag ingen erfarenhet av men de ser fina ut. Trä vill jag inte ha även om de är skyddslackade i många lager,, nej huvva, hehe!

*Kolla de helt nya Feisol (+kullederna Feisol) som är oslagbart billiga och som iaf ser mycket fina ut på bild:) !! Få som egentligen har erfarenheter av de... Vill man spara pengar och vågar chansa på ngt mer okännt, ja då rekommenderar jag att ge Feisol ett try !

*Det bästa stativet ?
Ja då blir det väl *Miller eller *Sachtler, men så kostar det ju för att få det där extra också..

Jag har precis beställt ett fint stativ. Ett stativ som jag vill skall hålla hela mitt aktiva liv som fotograf.. Det är beräknat till tunga belastningar.

http://www.millertripods.com/
http://www.sachtler.com/


Ett viktigt val i sammanhanget att väga är kulled eller panoramahuvud/videohuvud. Jag gillar kula med detta har mycket med vana och smak att göra..

MVH Niclas, som menar att det bästa alltid är det bästa och värt att spara till...
 
Jag kan också rekomedera Stabil stativ, har haft mitt trästativ i 30 år nu och det syns knappt att det är använt. De nya Stabilstativen har både piggar och gummifötter.
Hellre ett stativ som väger lite så man inte behöver vara rädd att det blåser omkull så fort man släpper det. Kompletera med en bra kulled som gärna kan vara juserbart i kullled så att inte kameran slår i stativet när du skall skifta objektiv eller göra något annat.
Sven-Åke
 
Ja det där med vind är det många som ignorerar när de fort förblindar sig på att det hela skall väga så lite som möjligt:)!

Jag menar att tyngden i ett vanligt manfrotto 055 är minimum för en ivrig naturfotograf. (En vikt som ju många klagar på!)

Jag ser 4kg som en fin vikt oavsett vad man lastar på toppen.


MVH Niclas,
 
Det låter som om du beskriver ett kolfiberstativ från Gitzo. De finns i flera utföranden, allt efter vilken stabilitet/höjd du vill ha, kontra vikt och storlek.

/Pontus
 
Berlebach kanske ? Fina stabila trästativ som inte är så tunga, bra priser har dom också.

/kent.
 
kollat på Feisol?

Vi är några medlemmar som köpt kolfiberstativ direkt från Taiwan, Med lite tur slipper du tullkostnaderna. Stativiet håller hög kvalite, det finns mycket tillbehör och det är framallt lätt. Du kan också lasta på några kilo under mittpelaren och om jag minns rätt så finns piggar till foten som tillbehör.

Kanske något för lågt för dina önskemål, 141 cm.

Kulleden från Feisol är lite speciell - men när man vant sig så fungerar den bra.

Mina erfarenheter är att Feisol har bra service. Dessutom säljer man "uppgraderingspaket" till äldre stativ.

Kolla deras hemsida www.feisol.com.
 
Tack allihop för era schysta tips! Jag var inne och kollade på feisols hemsida och blev iallafall sugen på någon av deras kulleder, dom verkar ju prisvärda. Kjell, på vilket sätt tycker du att kulleden är lite speciell?
 
Re: kollat på Feisol?

användaren skrev:
Vi är några medlemmar som köpt kolfiberstativ direkt från Taiwan, Med lite tur slipper du tullkostnaderna. Stativiet håller hög kvalite, det finns mycket tillbehör och det är framallt lätt. Du kan också lasta på några kilo under mittpelaren och om jag minns rätt så finns piggar till foten som tillbehör.

Kanske något för lågt för dina önskemål, 141 cm.

Kulleden från Feisol är lite speciell - men när man vant sig så fungerar den bra.

Mina erfarenheter är att Feisol har bra service. Dessutom säljer man "uppgraderingspaket" till äldre stativ.

Kolla deras hemsida www.feisol.com.

Någon som vet vilka som säljer Feisol i Sverige?
 
Zebramedia eller var det Cyperphoto....?

Skrev iaf en mail till den återförsäljaren som ngn här på fs tipsade mig om och fick som svar att de inte riktigt visste så mycket om stativen. De kunde tex inte säga ngt om kvaliteten jämfört med Gitzo...

Jag anser stativen var ok rent initialt utifrån infon på sidan och bilderna..

Men visst är det stativ som lämpar sig för de som absolut behöver lätthet..

Jag tycker att det fokuseras allt för mycket på just detta med vikten. Visst är det många som behöver låg vikt men det verkar som att också fotografer som behöver vikt i sitt stativ söker lättast möjlig kombination.
Lite knepigt hur latskapen leder till ofta dyrare prylar och mindre ägnade.. hehe!!

Rejäla grejer skall det vara. Riktigt rejäla, oavsett vad man placerar på toppen. Hade jag endast en Leica M6 + 35mm så hade jag nog tänkt annorlunda.

4kg. Är en fin vikt som man okcså kan gå långt (om inte HEla vägen) med!! Jag köper nu en kombination som kommer att väga ca 6kg komplett. Den skall jag gå hela vägen med. Skam den som ger sig för latskapen..!


MVH Niclas,
 
Jag kan rekommendera vad jag har.

Gitzo 1348 är rejält och stadigt. Saknar mittpelare så det blir aldrig rangligt och inget som hindrar att fälla benen i spagat.
Om du behöver ännu större så får det bli 1548.
http://www.scandinavianphoto.se/popups/hires.aspx?itemid=1559649
Jag såg nu att Gitzo verkar ha bytt vissa modeller i programmet, men det är Systematic-serien som jag menar. Den har ovanligt stor diameter så den står stadigare än de flesta stativ.

Really Right Stuff BH55 är en rejäl kulled med ovanligt låg profil. Bra reglage.
http://www.reallyrightstuff.com/

Optipod snabbfästen är fantastiska. Bra handhavande och väl konstruerade. Verktyg för kameraplattorna sitter alltid fast i snabbfästet.
http://www.optipod.com/
Hemsidan ger ingen info, men ring så får du bra service. Köp kulled och snabbfäste samtidigt från Optipod.

Vet inte vilken prisklass du förväntat dig, men även om mina förslag kostar en hel del för att vara ett stativ så är det inget mot vad bra kamerahus kostar. Och livslängden på stativet lär bli avsevärt längre så pengarna är väl spenderade.

/Erik
 
Jag vill också lägga ett varmt ord för Hans Olsson som tillverkar Optipodfästena, han är mycket bra att ha och göra med.
Jag har en Manfrotto 490 kulled som jag köpt av honom med hans eget snabbfäste på. Plattorna till snabbfästena designar han för varje glugg och kamerahus specifikt. Kvaliten är ypperlig likaså servicen. Han säljer numera också Really Right Stuff kullederna med sina fästen på.
Jag fick ta kulleden på prov innan jag bestämde mig.

MVH: Micke Olsson
 
jag har kollat runt rätt mycket på olika hemsidor nu och på gitzos hemsida hittade jag ett aluminiumstativ som jag tycker verkar ha det mesta jag är ute efter och som inte kostar för mycket.
Modellen heter gitzo 1410. Det jag sett när jag googlat runt lite så verkar folk rätt nöjd med det, men modellen verkar inte vara så vanlig i Sverige
Är det någon som tycker/tror något om den modellen eller kanske rent av har använt det så får ni gärna skriva några rader

Tack på förhand för svar //Björn
 
Fint stativ. iaf rent teoretiskt sett utifrån specifikationerna :)

Kanske aningen långt (ihopfällt) enligt min smak.

Gillar att stativet har tre leder och inte fler!!

MVH Niclas,
 
Ett mindre Sachtler, kanske?

Jag har ett nyinköpt (från fotosidans annonsmarknad) äldre aluminiumSachtler - tror det är ett DA 75 L - och trots den låga vikten 1,9 kilo är jag riktigt exalterad över robustheten och stabiliteten. Tyvärr har den en lite lång transportlängd.

Sachtlerstativen har en halvklotformad fördjupning i toppen för nivellering av videohuvud, vilket gör att man inte kan montera vilken kulled som helst utan speciella arrangemang.
Jag har skruvat fast en Burzynski Protec-kulled på toppen (även den ett fynd i fotosidans annonser förresten, den äldre modellen med 85 millimeters bas - de nyare har 70 millimeters bas) och eftersom 75-mm-stativbowlens öppning är 70 mm i diameter grenslar den "gamla" 85 mm-Burzynskin hålet perfekt och kan dras fast ordentligt mot stativtoppen.

När jag använder stativ är det oftast i låg fotoposition (med benen brett isär och helt eller delvis ihopskjutna), stabiliteten med Sachtler + Burzynski + 500-tele blir då smått otrolig.

Med stativet följde ett äldre Sachtler videohuvud "Video 14 II" (ungefär ett "DV 4 II"), ett fint huvud, skönt och mjukt att arbeta med, säkert kanon för filmning, men det är på tok för vekt för det långa telet.
 
Ja, sachtler om man inte orkar kompromissa!

Såg det bland annonserna, men det lockade med ännu större för mig. Tveklöst en härlig kvalitet och enkel lättskött konstruktion!

MVH Niclas,
 
Björn_84 skrev:
jag har kollat runt rätt mycket på olika hemsidor nu och på gitzos hemsida hittade jag ett aluminiumstativ som jag tycker verkar ha det mesta jag är ute efter och som inte kostar för mycket.
Modellen heter gitzo 1410. Det jag sett när jag googlat runt lite så verkar folk rätt nöjd med det, men modellen verkar inte vara så vanlig i Sverige
Är det någon som tycker/tror något om den modellen eller kanske rent av har använt det så får ni gärna skriva några rader

Tack på förhand för svar //Björn
Hej Björn. Jag har kollat tråden. Det är enkelt att ge råd om dyra stativlösningar. Ett av dina kriterier var pris / kvalite.
Kolla Giottos MT-series ...http://www.giottos.com/index.htm
Alum/Magneium eller Carbon/magnesium; med en användelsesmöjlighet som är unik; och ett pris som inte kostar hela börsen. MYCKET BRA!
mvh Erik J
...som har MT 8170 m/macrobom....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.