Annons

Har du en ARAX?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

Jag frågade tidigare här på sidan om billiga och bra mellanformatskameror och fick bl.a. tips om ombygda Kiev 60, Arax.

Om du har erfarenhet av en sån vore det kul att höra vad du tycker om den, och hur man får tag på en...

Såg att man kan handla på www.araxfoto.com. Har du gjort det? Funkade det bra? Man blir ju lite tveksam till hur t.ex. reklamationer och garnati (som man i och för sig hoppas slippa använda) funkar när man handlar på nätet från USA...

Eller går det att få tag på i Sverige?

tacksam för svar!
/maria

Jag har en Arax som jag har köpt på araxphoto.com. Jag har aldrig haft en annan mellanformatare så jag kan inte jämföra med någon annan. Men jag är mycket nöjd.

Jag köpte Arax MLU Kit för $589 (nu kostar den $599) i somras. Gevorg som killen heter som äger företaget går noggrant igenom kameran och tar även en testrulle som man får med så man kan se att bilderna ligger med jämna avstånd och inte överlappar varandra. Han byter även ut alla kugghjul och målar interiören svart.

Jag betalade med Western Union (många kiosker har sånt du kan kolla om din kiosk har det om du går till westernunion.se (tror jag)) och det kostar visserligen ca $30 att föra över den summan pengar, men Gevorg drar 5% på hela beloppet om man använder Western Union, så det går nästan jämnt ut.

Han skriver i deklarationen som han lämnar till tullen att du har haft din kamera på reparation och han listar mycket noggrant vad han "har gjort" och eftersom du har haft din kamera på reparation på garantin så slipper du momsen och tullen. Så där sparar du en stor del. Jag valde det dyrare portot för att få kameran till mig. Det tog bara 1 vecka och de kom till dörren med ett paket. Förutom kameran kastade han in en extra liten ljusmätare (rysk sådan) bara som en liten extra gåva.

Gevorg är relativt snabb med svaren via email och han är mycket snäll och omtänksam. Du får 1 års garanti.

Nu till kameran. Den luktar lite illa. En del tror att det är limmet de använder då de sätter fast skinnet. Jag vet inte vad det är, men lukten försvinner. Jag tycker den känns välgjord och som du säkert vet är objektiven till den här rackaren mycket billigare än tex Hasselblad (men nu kommer säkert någon att skrika).

Jag har tagit ca 10 rullar med den och än så länge har den inte strulat något alls. Jag är mycket nöjd och om jag skulle köpa en kiev/arax så skulle jag defenitivt göra det från araxphoto.

/ Marcus

Jag tycker de är alldeles för dyra för att det överhuvudtaget skall vara någon idé. Du får begagnade kvalitetsgrejer från Japan för samma pengar som de där grejerna. Och en Kiev är en Kiev även om den är lite ombyggd, den når aldrig upp till samma kvalitetsnivå som en Mamiya eller Bronica.

Det finns gott om fynd bland begagnade mellanformatare idag.

Nu är jag kanske ute på hal is, för jag kan inget om Bronica och Mamiya, men får du en kropp, två filmhållare, skorsten och en prismatittare (kommer inte ihåg vad det heter och orkar inte leta) och en lins för så lite pengar då?

och då är det splitternya saker

/ Marcus

Jag köpte en Bronica ETRS med bakstycke, ljusschakt och 75/2.8 för 2000 kr för ett par månader sen, i finfint skick. Dock inget prisma.

Mamiya 645 ser man regelbundet i paket för 5-6000 kr.

Min Kiev 88 gav jag 1100 kr för med två bakstycken, prisma, 80/2.8 och 250/5.6. Det tycker jag faktiskt var ett lagom pris med tanke på risken man löper. Tittar man inuti en Kiev 88 så ser man snabbt att grejerna inte alls spelar i samma division som de japanska bröderna.

Men jag tycker ändå det finns ett argument som talar för Kiev och det är tillgången till billig och högkvalitativ östtysk optik. Men då gäller det att man har ett hus med Pentacon Six-fattningen och inte den vanliga Kiev-bajonetten.

Tack för intresanta åsikter!

Det jag funderat mest på är Arax 60 MLU eller Arax 645 MLU, Vad jag har hört ska man akta sig för Kiev 88 och det gäller väl även om dom är "upp-piffade" antar jag.

/maria

mariawesstrom skrev:
Tack för intresanta åsikter!

Det jag funderat mest på är Arax 60 MLU eller Arax 645 MLU, Vad jag har hört ska man akta sig för Kiev 88 och det gäller väl även om dom är "upp-piffade" antar jag.

/maria

Lycka till i ditt letande.

/ Marcus

mariawesstrom skrev:
Hej igen,
Marcus, du skriver att objektiven är mycket biligare än till Hasselblad, men hur är kvaliteten?

/maria

Då jag inte har någon hasselblad kan jag inte jämföra och jag vet inte heller några MTF-kurvor. Men jag tycker det är bra. Men den största fördelen är att kameran har Pentacon 6-fattning så med andra ord kan man sätta dit en fin zeis-lins.

/ Marcus

Jag har en Arax-60, och den är jag mycket nöjd med. När det gäller servicen är min erfarenhet som Marcus, dvs mycket bra. För en Arax-60 får du betala ca 2500 för en inklusive frakt. Jag har väl tagit kring tio rullar med min och den har fungerat utmärkt, men den luktade lite skummt när jag fick den.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar