Annons

Har Canon slutat med EF 50/1,8 II?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eeros

Aktiv medlem
Jag beställde Canon EF 50/1,8 för 1249 kr från CyberPhoto, em beställningen dröjer och jag fick idag email från CyberPhotoom att det kan länge innan den kommer. Scandinavian Phto har den inte heller på lager, det har stått en längre tid på lagerstatus att den är beställd från Canon.

Min närmsta fotohandlare, en Expert-butik, har också det objektivet, men inte på lager just nu, säger de. De har beställt den för länge sedan, men den dröjer... Kan det vara så att objektivet är på väg ut från marknaden (marknaden för nya produkter iaf)?


Är den verkligen på utgående, någon som har hört ngt? Eller är det bara jag som råkat ha otur, kanske ska jag vända mig till en annan försäljare? Jag tröttnade iaf på att vänta, beställde istället Canon EF 85/1,8 USM för 5250 kr. Den ska väl vara ännu bättre för porträtter, men hur är det med landskapsbilder och även andra motiv än porträtter med det objektivet?




-Eeros



Synd på 50/1,8, den var så billig...
 
Väntar med spänning på trådens utveckling. Har väntat på 50/1,8 plus en fjärrkontroll RS80 sedan slutet av november då jag la en beställning hos Scandinavian Photo.

Tilläggas skall kanske att Scandinavian Photo varit vänliga och hjälpsamma när jag tagit kontakt med dem.
 
Inte omöjligt. Låter som samma visa som med 10D där handlarna inte får några ex och Canon inte säger ett knyst. Men å andra sidan tycker man att Canon inte skulle behöva vara sså hemlighetsfull när det gäller en 50:a.
 
Kanske nya produkter på gång, fotohandlarna ligger lågt. Ingen omöjlighet att vi snart har en del nya gluggar och ersättare till 10D.
 
Å andra sidan

är ju II-ans plastighet välkänd och jämförd med I-ans. Samtidigt som Canon fått höra väldigt mycket om prisskillnaden mellan II-an och 1.4-an.

OM det är så att II-an är på väg att ersättas av en III-a med bättre mekanisk kvalité, låt oss säga 25-50% dyrare, så förstår jag att man vill sälja slut på II-or.
 
froderberg skrev:
Inte omöjligt. Låter som samma visa som med 10D där handlarna inte får några ex och Canon inte säger ett knyst. Men å andra sidan tycker man att Canon inte skulle behöva vara sså hemlighetsfull när det gäller en 50:a.

Jag har ju tidigare gett uttryck för att jag inte tror att Canon agerar på ett så oproffsigt sätt som du vill få det till. Du tror inte att alla Canons återförsäljare skulle bli lite småsura om Canon om en månad säger "Haha, det blir inga fler 10d eftersom vi släpper en ny kamera nu. Ni får säga det till alla kunder som väntat i 1-2 månader"?

Även fast Canon har en topposition så har de inte råd att behandla sina åf och slutkunder så. Det har inget företag, och Canon är med största sannolikhet smarta nog att inse det.

Något som styrker mitt resonemang är att ny-camera faktiskt fått lev.besked från Canon. Någon gång under januari.

Så! =)

Mvh. Adrian
 
Världens sämsta objektiv mekaniskt sett, borde ju få en uppföljare som är bättre. Har ju dock dröjt länge i så fall innan de kom på det.
 
Senast ändrad:
just de och jag tror inte dom skulle göra så heller. Dom drar ju inte in en så pass populär kamera som är så pass nyutkommen och som är väldans efterfrågad.. Alla vill ju inte ha deras senaste utan kanske just den.

Eller har det hänt förr?
 
Min rekomendation köp inte det objetivet alldeles för plastigt. min kamera stod på bostern tippade framåt och objektivet delade på sig = en tippning på 2-3 cm fick optiken att dela på sig och då var det inte mer än en vecka gammalt och jag sköter min utrustning som det käraste jag har så det beror inte på tidig misshandel och Canon tar inte åt sig utav detta utan jag får betala skälvrisk på 1000 kr för att få ut ny optik för 1300 kr...

betalade endå bara 500kr för det (usa) så jag tänker inte lägga ner några pengar på nytt.

Ni som är intreserade jag säljer nu alla tillbehör jag hade till det Canons UV filter och adapter för motjuskyddet och självfaller motjuskyddet.
 
121an skrev:
...en tippning på 2-3 cm fick optiken att dela på sig och då var det inte mer än en vecka gammalt och jag sköter min utrustning som det käraste jag har...

Märkligt! Har haft mitt i fyra år utan problem och inte precis behandlat det ömt.
 
Eeros skrev:
Är den verkligen på utgående, någon som har hört ngt?
Jag vet. Jag gor en kort historia lang... ;-)

Var pa Yodobashi Camera i Tokyo 26/12 och da var 50 f1.8 II helt slut och restnoterat, enda exemplaret var demo-exet (jo, man kan kanna pa ALLA kamerahus och objektiv dar!).

Den som fotat lange minns nar alla nya kameror kom med 50 eller 55 som "normalobjektiv", senare aven 45 (motsv ungefar diagonalen pa en 24x36 filmruta). Det hamnade oftast i bokhyllan. Normalobjektivet kom sa smaningom att ersattas av zoom kring 28-80 eller sa och tillverkningen av 50-optik minskade antagligen drastiskt eftersom efterfragan var sa lag. Inte heller i begagnataffarerna har i Tokyo kunde jag hitta nagon 50 f1.8; o h t verkar det vara en viss brist pa beg Canon-optik just nu, till skillnad mot t ex Nikon. Men sa kom 10D och 300D med mindre sensor an 24x36 och plotsligt blev 50 f1.8 en mycket attraktiv optik av skal som ni alla vet. Pa Yodobashi berattade man att detta faktum aven uppmarksammats i fototidskrifter vilket lett till en rusning efter objektivet som snabbt salde slut.

Men Canon har inte slutat tillverka det! Jag bestallde ett i december och det fick jag forra veckan, dessutom nastan gratis eftersom jag hade poang pa mitt "Point Card" efter tidigare inkop pa Yodobashi Camera... ;-) Skulle tro att Yodobashi i Tokyo prioriteras framfor t ex Expert i Tumba... :)

Jo, objektivet ar plastigt och saknar avstandsskala. Men det ar ljusstarkt, skarpt och billigt och fokuserar snabbt och tyst. Ett alternativ som jag funderade pa var Sigmas makrofemti som i tester rankas hogre an Canons motsvarighet och som ar forhallandevis prisbilligt och ger makrofunktionen pa kopet.
 
Nu tar du väl ändå i...

Sedan kan man notera att B&H Photo kontinuerligt får in nya exemplar av objektivet, men de säljer ofta slut på mindre än en dag...

--jalle

matnyttige skrev:
Världens sämsta objektiv mekaniskt sett, borde ju få en uppföljare som är bättre. Har ju dock dröjt länge i så fall innan de kom på det.
 
Hmm..både 10D och 50/1.8 kan alltså vara aktuella för uppföljare under PMA-mässan snart. Så kan det mycket väl vara.
 
Jag beställde mitt den 16 oktober förra året. Leveransdatum var då 24 oktober, men jag fick det inte förrän 11 december (efter mycket tvivel på om jag någonsin skulle få det).

Nu har jag precis slängt iväg ett mail till min kontakt på Canon Sverige. Vi får se vad de säger.

För övrigt är jag mycket nöjd med objektivet, trots att det är plastigt.

Jag återkommer...
 
Inte bara canon som har slut. Minoltas motsvarighet 50 1,7 är slut hos minolta. Beställde ett innan jul och dom har ingen aning om när det kommer. Lite surt eftersom det finns på scandinavian photo men jag har presentkort på den lokala affären så jag har inte lust att köpa det där istället.
 
EF 50mm f/1,8...

Har inte utgått . Problemet är att Canon säljer så otroligt många just nu då den är ett perfekt porträttele till 300D och 10D.
Den är från och med idag prissänkt, su nu blir den ännu mer åtråvärd.
Den har av Canon ett rekommenderat pris på: 1200:-

mvh
Patrik Skolling Möller, Canon
 
Re: Nu tar du väl ändå i...

JalleS skrev:
"Nu tar du väl ändå i ..."
-Nej, jag tror inte det. Är det någon som känner till ett objektiv som är plastigare eller som går så lätt sönder som detta? Har själv haft detta objektiv (som gick i sär) och hört åtskilliga som har haft samma problem.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.