Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hantering kamerarem?

Produkter
(logga in för att koppla)

strombergjo

Aktiv medlem
Jag har en vanlig kamerarem till min D200 men tycker det är helt värdelöst att gå runt med eftersom kameran bara svänger fram och tillbaka. Vid längre promenader blir dessutom påfrestningarna på nacken kraftiga.

Hur hanterar ni detta?

Finns det något sätt att avlasta nacken genom att fästa remmen i ryggsäcken?

All info är välkommen.

/Johannes

Det här är kanske uppenbart för de flesta, men själv hade jag svårt att komma på det:

Vänd kameran, så att objektivet kommer mot kroppen. Balansen blir förvånansvärt mycket bättre. Kameran ligger an mot kroppen och "gungar ut" mycket mindre.

strombergjo skrev:
Jag har en vanlig kamerarem till min D200 men tycker det är helt värdelöst att gå runt med eftersom kameran bara svänger fram och tillbaka. Vid längre promenader blir dessutom påfrestningarna på nacken kraftiga.

Hur hanterar ni detta?

Om jag har lilla zoomen på min D50 går den utmärkt att hålla i handen, vilket är mycket bekvämare. Nu har jag också beställt en handlovrems (Nikon AH-4), så nu blir det ännu bekvämare.

Detta är ju givetvis en avvägning mellan åtkomst och bekvämlighet. Om du bara ska ta en promenad och tar med kameran "för säkerhets skull", så kan du väl ha den i ryggsäcken? Vad kan det ta' att plocka fram kameran ur ryggsäcken, 5-10s? Behöver du ta bilder kvickare än så, rekommenderar jag handlovsrem, förutsatt att din D200 med optik inte är för stor.

Per.

strombergjo skrev:

Hur hanterar ni detta?

Finns det något sätt att avlasta nacken genom att fästa remmen i ryggsäcken?

All info är välkommen.

/Johannes

Själv så har jag alltid kameraremmen över ena axeln och kameran vid höften bakåt när man har tunga objektiv, annars lindar jag kameraremmen runt handleden för avlastning och bär den i ena handen.

Fredde.

Jag gör ofta så om jag skall gå längre sträckor med kameran och inte orkar ta med ryggsäcken.. att jag hänger kameraremmen över ena axeln och har kameran i den andra sidan, allstå kameraremmen snett över kroppen.

Som man bar sin gamla skolväska på den tiden det begav sig...

Dyker sedan motivet upp.. ja då tar det inte många sekunder att ta fram kameran och kränga kameraremmen till halsen.

Kamerarem,, hehe ett elände är det.

Jag har bara rem på kameran när jag måste ha det för att rädda kameran och mitt liv samtidigt.

Alltså jag skulle aldrig ha rem på kameran om det inte stod på liv och död..

Ett lite kryptiskt svar kan tyckas.. men dock bokstavligt menat!

MVH Niclas,

Jag vet inte hur bred remmen till D200 är men jag upplevde ett stort lyft när jag bytte rem på min F90X. Jag köpte en 5cm bred neopren-rem från Optech (finns bla på B&H) och det kändes som om kameran blev hälften så tung.

Det hindrar den dock inte från att hänga och slänga på bröstet. Jag har för mig att Lowepro hade nån liten tillsats som man kopplade i D-ringar på ryggsäckens axelremmar och sedan spände fast kameran med. Hur snabbt man kommer loss vet jag dock inte.

Re: Re: Hantering kamerarem?

perstromgren skrev:
Om jag har lilla zoomen på min D50 går den utmärkt att hålla i handen, vilket är mycket bekvämare. Nu har jag också beställt en handlovrems (Nikon AH-4), så nu blir det ännu bekvämare.
Har man högerhanden ledig för att bära kameran, kan man lika gärna hålla i kameran när man använder halsremmen. Då slipper man problemet med att kameran hänger och slänger. Fördelen är att man kan släppa taget om kameran om man plötsligt behöver högerhanden till något annat, som t ex att ta emot sig om man snubblar.

Olle

PS Jag skulle nog inte heller använda halsrem om jag släpade på ett 500/4 som Niclas:)

Emil-G skrev:
Jag vet inte hur bred remmen till D200 är men jag upplevde ett stort lyft när jag bytte rem på min F90X. Jag köpte en 5cm bred neopren-rem från Optech (finns bla på B&H) och det kändes som om kameran blev hälften så tung.
Ja, en elastisk rem är underbart jämfört med den styva originalremmen! Jag har nån med snäpplås så att man lätt kan ta bort remmen vid exempelvis stativfotograferande.

Jag har tagit bort kameraremmen för den tycker jag bara är i vägen. När jag bär omkring på min kamera har jag den antingen på stativet eller i kameraryggan.

Ja, enig. Obegripligt att kameraremmen är så populär.

Jag var tvungen att köpa n rem tidigare i veckan.. tragiskt onödig utgift i mina ögon.

Måste man ha den så måste man...

MVH Niclas,

Tack för alla tips.

Jag tackar speciellt för tipset om AH-4, jag beställde en direkt. Jag tror den kommer att passa bra i de flesta fall och definitivt vid aktiv fotografering.

Jag letar dock fortfarande efter en bra lösning för att ha kameran lättillgänglig vid vandringar när man inte kan/vill ta av sig ryggsäcken hela tiden.

/Johannes

Re: Re: Hantering kamerarem?

haglundphotography skrev:
Själv så har jag alltid kameraremmen över ena axeln och kameran vid höften bakåt när man har tunga objektiv, annars lindar jag kameraremmen runt handleden för avlastning och bär den i ena handen.

Exakt sådär brukar jag ha det också! ;) om inte så har jag remmen runt halsen och "bär" kameran lite samtidigt i höger handen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar